کد خبر: 254370
۰
۰
نسخه چاپی

معنویت و گسترش نهضت مقاومت اسلامی موجب پیروزی در جنگ قره باغ شد

به گزارش اقتصادآینده نیوز عبدالله بحرالعلومی ظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی «همایش مناقشه قره باغ، زمینه‌ها، علل و پیامدها» با بیان اینکه دشمنان ایران از همان روزهایی که آذربایجان به استقلال رسیده بود سعی در ایجاد تفرقه و نفاق بین دو کشور همسایه بودند اظهار کرد: عوامل و نفوذی‌های تندرو داخل کشور آذربایجان و از همه مهم‌تر اندیشه‌های غرب و رژیم صهیونیستی هم نتوانست ریشه تاریخی و دینی این دو کشور را از هم دور کند.

وی با اشاره به سرمنشاء پیدایش اختلافات و مناقشه‌ها اشاره کرد و گفت: شوروی سابق نقش اساسی در ایجاد مناقشه‌های اراضی بین این کشورها از زمان استالین داشت که این اختلافات سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی از سر گرفته شد و چون داخل جمهوری آذربایجان بر سر رسیدن به قدرت اختلافاتی به وجود آمده بود ارمنستان و ارمنی‌های ساکن در منطقه قره باغ مناطقی را تصرف کردند.

بحرالعلومی ادامه داد: کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، ترکیه، روسیه و ایران در مناقشه قره باغ دخیل بودند که در بین این کشور تنها جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا ثابت کرده است که موضع صلح طلبی را در منطقه دنبال می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه روسیه همان سیاست شوروی سابق را در مناقشه قره باغ پیگیری می‌کند افزود: ترکیه شعارهای دوگانه در برخورد با مساله قره باغ سر می‌دهد و معلوم است که دنبال اهداف خاصی است که جنگ اول قره باغ و عدم حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان بیان کننده سیاست دوگانه این کشور است.

حفظ تمامیت ارضی آذربایجان و عدم تغییر در مرزهای بین المللی خواسته ایران است

وی با طرح این سوال که در کشور شیعه حضور تکفیری‌ها چه معنایی دارد؟ خاطرنشان کرد: تمام کشورهایی که به نوعی در این مناقشه نقش آفرینی می‌کنند اهدافی به غیر از منافع کشور جمهوری آذربایجان را پیگیری می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده است که تمامیت ارضی آذربایجان و حفظ مرزهای بین اللملی خواسته ایران است.

معنویت و گسترش نهضت مقاومت اسلامی موجب پیروزی در جنگ قره باغ شد

بحرالعلومی به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۲ اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این سخنرانی تاکید داشتند که ارمنستان به آذربایجان ظلم کرده و باید خاک این کشور را ترک کند که رسانه‌های معاند درصدد برعکس جلوه دادن این موضع و انتشار اخبار و تحلیل‌های بی پایه بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به مناقشه اخیر و نقش رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه در مناقشه اخیر انسجام رسانه‌ای را شاهد نبودیم و نوعی انفعال را در برابر بیان حوادث و حقایق جنگ در عملکرد رسانه‌ها مشهود بود.

فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مناقشه قره باغ تحقق یافت

وی با اشاره به اینکه پس از سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری و موضع قدرتمندانه در برابر این مناقشه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری عدم تغییر در مرزهای بین المللی، امنیت کشور، برخورد با تهدیدکنندگان مرزهای جمهوری اسلامی، امنیت ارمنی‌های ساکن قره باغ و موارد دیگر را خواستار شدند که همه این مطالبات مقام معظم رهبری تحقق یافت.

بحرالعلومی خاطرنشان کرد: عده‌ای مخالف توسعه معنویت و شعائر اسلامی در جمهوری آذربایجان هستند و بر همین اساس مخالف ارتباط دینی و مذهبی این دوکشور بوده اند ولی غافل از اینکه قره باغ را قدرت ناتو نه بلکه قدرت معنویت آزاد خواهد کرد.

وی نقش معنویت و اتکا بر فرهنگ اسلامی را از عوامل مهم در پیروزی جنگ قره باغ عنوان کرد و افزود: سربازان و رزمندگان آذربایجان سربندهای «یا زهرا (س)» و «یا حسین (ع)» و اسامی مطهر اهل بیت (ع) را همراه داشتند که این نشان دهنده نگاه و ایمان قوی مردم این منطقه به اسلام بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: مناقشه قره باغ چهره واقعی و حیله گرانه بسیاری از کشورها به خصوص روسیه، ترکیه و رژیم صهیونیستی را به خوبی نمایان کرد چرا که منفعت و اهداف این کشورها در تصرف و درگیری در قره باغ بود.

وی بیان کرد: همان کشورهایی که با ترویج و نفوذ در افکار عمومی کشور آذربایجان سعی در ایجاد درگیری در منطقه داشتند که در این مناقشه چاره‌ای جز تسلیم شدن نیافتند و تمام بافته‌هایشان پنبه شد و خواب‌هایی که برای منطقه دیده بودند تعبیر نشد.

بحرالعلومی تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت اول منطقه نسبت به این موضوع همواره روشن بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره تاکید بر این داشت که قره باغ باید از دست اشغالگران ارمنستان آزاد شده و به مردم آذربایجان بازگردانده شود.

معنویت و گسترش نهضت مقاومت اسلامی موجب پیروزی در جنگ قره باغ شد

وی نقش رسانه‌ها را در تبیین اهداف و مسائل مناقشه قره باغ را بسیار ضعیف دانست و گفت: رسانه‌ها باید در این زمینه شفافیت لازم را داشته باشند و با قلم و بیان خود پیروز واقعی این درگیری و اشغالگری را در منطقه اعلام کنند.

بحرالعلومی به ریشه‌های تاریخ طولانی این اشغال توسط ارمنستان اشاره کرد و افزود: ارمنستان با تکیه بر بازیگران اصلی این جریان یعنی روسیه، ترکیه و رژیم صهیونیستی از چند دهه پیش قره باغ و ۷ شهر آذربایجان را اشغال کرده بود تا اهداف و منافع این کشورها را به خوبی تأمین کند.

وی قدرت ایران را فرا منطقه‌ای دانست و گفت: آن کشورهایی که گمان می‌کنند امنیت ایران را با این مناقشه به خطر می‌اندازند نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به خوبی دانستند ایران امن ترین کشور دنیاست و برای حفظ امنیت تمامی اراضی کشورهای اسلامی و ملت مسلمان جهان هم نقش پررنگی ایفا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: ۶ محور اصلی امنیت کشور همسایه آذربایجان که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تببیین شده بود به خوبی بعد از پایان این مناقشه به تمام جهان اثبات شد و قره باغ که جزوی از خاک اسلام است به مردمش بازگردانده شد.

وحدت، رمز پیروزی امت اسلامی در تمامی عرصه هاست

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در ابتدای این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه فعالان فرهنگی زبان گویای جامعه در مقابله با توطئه‌های شوم دشمنان اسلام هستند اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی هم اکنون در دنیا جزو ماندگارترین اثرها به شمار می‌رود که در قالب بسترهای سیاسی و دینی خود را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام قاسم جعفرزاده راه رسیدن به موفقیت و فروپاشی حاکمیت‌های جهان را اشاعه فرهنگ عنوان کرد و افزود: نمونه این مسئله بیش از یک قرن در دنیا توسط کمونیسم رقم خورد و هدف آن تسلط بر اندیشه‌ها و تفکرات مردم جامعه بود.

وی وظایف این سازمان را ورود به عرصه‌های مهم اجتماعی، دینی و فرهنگی جامعه در تمامی عرصه‌ها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امت اسلامی را یک پیکره واحد و منسجم می‌داند و در راستای حفظ منافع مسلمانان جهان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین جعفرزاده ادامه داد: در مسئله قره باغ آنچه مسلم بود ایجاد وحدت و یک پارچگی بین برادران مسلمان و حفظ تمامیت ارضی مردم مسلمان کشور دوست و همسایه آذربایجان بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به تشریح اهداف همایش مناقشه قره باغ نیز پرداخت و گفت: تبیین اهداف دینی و اشاعه فرهنگ اسلامی، گسترش اصول و عقاید جمهوری اسلامی ایران درباره مناقشه قره باغ، تببین ابعاد وحدت مردم جمهوری آذربایجان و بررسی فرهنگ منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در جنگ دوم قره باغ می‌باشد.

حجت الاسلام جعفرزاده ادامه داد: این همایش در منطقه قره باغ و آسیای میانه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد و امیدواریم مرحله دوم این همایش در استان‌های مرزی کشور نیز برگزار شد.

وی بیان کرد: آنچه از مناقشه قره باغ باید آموخت نحوه شناسایی دشمن در منطقه‌ی اشغال شده است که فقط چشم‌های بصیر و آگاه قادر به تشخیص اهداف و منافع دشمنان خواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نظریه مقاومت را به عنوان یک رویکرد جهانی عنوان کرد و گفت: پرچم پیروزمندانه مقاومت و مکتب حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با هر اشغال گر خود را در مناقشه قره باغ نیز نشان داد.

حجت الاسلام جعفرزاده نقش علما و نخبگان را در تبیین مناقشه قره باغ بسیار تأثیر گذار دانست و افزود: فعالان فرهنگی و دینی در عرصه مناقشه قره باغ با قلم و بیان خود به خوبی اهداف این مناقشه را تشریح کردند.

معنویت و گسترش نهضت مقاومت اسلامی موجب پیروزی در جنگ قره باغ شد

در پایان این نشست علایی از اساتید دانشگاه پیام نور اردبیل مقاله خود را با موضوع واکنش رسانه‌های کشور ترکیه به مناقشه قره باغ را ارائه و از پوستر همایش رونمایی شد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید