کرونا ۱۵۰۰ میلیارد ریال به بخش گردشگری آذربایجان غربی خسارت زد

به گزارش اقتصادآینده نیوز جلیل جباری ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر کاهش تعداد گردشگران و خسارات وارده به تأسیسات گردشگری استان افزود: بر اساس برآوردها با توجه به آمار به دست آمده از هتل‌ها، مراکز گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، کارگاه‌های صنایع دستی، روند توسعه گردشگری در استان کاهش داشته و حدود ۶۰۰ نفر از شاغلین حوزه گردشگری نیز به واسطه کاهش حضور مسافر و تعطیلی برخی فعالیت‌ها، بیکار شده و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد شده است.

وی از توزیع سه بسته حمایتی ویژه بین فعالان بخش گردشگری استان خبر داد و اظهار کرد: تاکنون ۲۶۳ نفر از فعالان بخش گردشگری استان برای دریافت مرحله اول تسهیلات کرونا با اشتغال ۶۱۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که ۷۰ میلیارد ریال برای ۱۷۱ از متقاضیان تسهیلات کم بهره پرداخت شده است.

جباری با اشاره به بسته سوم تسهیلات ویژه دولت به حوزه گردشگری تصریح کرد: این تسهیلات از ۲۰۰ میلیون تومان تا دو میلیارد تومان با بازپرداخت ۱۲ درصد در اختیار واحدهای آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه از ۲۲ طرح اقتصادی جهش تولید در استان، ۸ طرح با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان به حوزه گردشگری اختصاص یافته است، تصریح کرد: از محل تسهیلات جهش تولید مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت از این طرح‌ها بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه از شروع عملیات مرمت بناهای تاریخی پادگان ارومیه، احیای حجرات ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه، انجام فاز مطالعاتی سایت موزه چالدران، اجرای زیرساخت‌های گردشگری تخت سلیمان تکاب، اجرای پروژه شمس تبریزی در خوی خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: اختصاص ۸۸۵ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای هفت طرح گردشگری استان طرق برنامه‌های جهش تولید در حال پیگیری و جذب است.

جباری، با اعلام اینکه این تسهیلات برای هفت پروژه استان شامل دو هتل، یک مهمان‌پذیر، دو مرکز گردشی سلامت، یک مجتمع گردشگری و یک مرکز تفریحی و سرگرمی اختصاص می‌یابد، افزود: مجموع سرمایه‌گذاری برای این طرح‌های گردشگری برابر با دو میلیارد و ۹۵۷ میلیون ریال بوده که اختصاص تسهیلات برای آنها طبق تفاهم منعقده بین سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداری در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با بهره‌برداری از این هفت طرح گردشگری در استان برای ۳۶۹ نفر اشتغال ایجاد شده و در راستای رونق اقتصادی پرداخت تسهیلات برای سایر طرح‌های گردشگری در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا کسب‌وکارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری می‌توانند بازپرداخت وام‌های بانکی خود را که پیش از این دریافت کرده‌اند، تا پایان سال ۹۹ به تعویق بیاندازند.

جباری با بیان اینکه ۱۶۵۷ اثر استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: این تعداد ۱۳ اثر طبیعی، ۱۲۹۱ محوطه تاریخی و ۲۲۳ خانه تاریخی را شامل می‌شود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید