کد خبر: 254712
۰
۰
نسخه چاپی

تلاش‌های آخر اساتید دانشگاه اسفراین برای لغو آمایش

با انتشار نامه‌ای از سوی وزارت علوم که از رؤسای برخی دانشگاه‌ها خواسته بود پیگیر آمایش دانشگاهی در استان خود شوند، مسئولان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین بار دیگر به تکاپو افتادند تا جلوی این مسئله را بگیرند زیرا بر اساس طرح آمایش دانشگاه اسفراین که از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه ارتباط با صنایع بهره مند است می‌بایست به دانشگاه بجنورد ملحق شده و از آنها دستور بگیرد.

این در حالی است که طبق اخبار منتشر شده دانشگاه اسفراین هم از نظر میزان برقراری ارتباط با صنایع و انعقاد قراردادهای همکاری و هم از نظر رتبه بین دانشگاهی از دانشگاه بجنورد شرایط مطلوب‌تری را دارد.

تلاش‌های آخر اساتید دانشگاه اسفراین برای لغو آمایش

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی سعی داشت موضوع آمایش دانشگاهی در خراسان شمالی را مورد بررسی قرار دهد و از این رو با نمایندگان مجلس نیز گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌ها به طرح آمایش در روزهای اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است؛ ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: علم موقعی خوب است و مفید خواهد بود که همراه تجربه باشد که حضور دانشجویان مجتمع در صنایع و طرح آموزش مهارت محور که در این دانشگاه اجرا می‌شود، در این راستا مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اسفراین دارای بستر خوبی از لحاظ صنعتی است، بیان کرد: با توجه به محرومیت استان خراسان شمالی، از ایجاد دانشگاه صنعتی در اسفراین حمایت خواهیم کرد.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اجرای طرح آمایش دانشگاهی گفت: با تلاش مسئولین استان تلاش کردیم تا دانشگاه کوثر به جهت اینکه یک دانشگاه تک جنسیتی است از اجرای طرح آمایش منتفی گردد تا بستر خوبی برای تحصیل دانشجویان در یک محیط علمی فراهم شود.

دانشگاه اسفراین باید صنعتی شود

حجت الاسلام موسوی جاجرمی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های استان نیز با اشاره به اینکه مجتمع آموزش عالی اسفراین ظرفیت خوبی را از لحاظ آموزشی، پژوهشی و زیر ساختی دارا است، گفت: باید با دلایل مستدل و منطقی و معرفی دستاوردهای مجتمع تلاش کنیم تا این مرکز آموزش عالی در استان حفظ شود و با تلاش مسئولین زمینه ارتقا آن به دانشگاه صنعتی شمال شرق کشور فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌های کشور همانند بیرجند و اصفهان هم دانشگاه مادر و هم دانشگاه صنعتی ایجاد شده است تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با همکاری همه مسئولین و دلسوزان، ضمن ارتقا دانشگاه بجنورد به عنوان دانشگاه جامع استان، زمینه حضور یک دانشگاه صنعتی را نیز در استان فراهم آوریم.

طرح سوال از وزیر علوم در دست پیگیری است

همچنین امان الله حسین پور، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در دیدار با هیئت رئیسه مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، ضمن مخالفت با طرح آمایش و ادغام این مجتمع با دانشگاه بجنورد گفت: ماه گذشته با معاون وزیر، نماینده، ولی فقیه در استان و استاندار خراسان شمالی جلسه‌ای داشتیم و بنده به شدت مخالفت خود را با این طرح اعلام کردم.

حسین پور عنوان کرد: این طرح در سال ۹۴ شروع شد، وزارتخانه در اردیبهشت ۹۹ مصوب نموده و در آبان ماه سال جاری نیز ابلاغ کرده و در حال حاضر نه تنها خراسان شمالی بلکه ۱۰ استان دیگر درگیر این موضوع می‌باشند.

نماینده اسفراین در مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خانه ملت در این خصوص گفت: ۲۰ امضا از نمایندگان مجلس جمع کرده و طرح سوال از وزیر را مطرح کرده‌ایم؛ این طرح سوال در سیستم نیز ثبت شده و موضوع را به کمیسیون آموزش رسانده‌ایم.

وی افزود: در کمیسیون آموزش طرح تعویق ۲ ساله این طرح مطرح شد و بر این موضوع نیز مصر هستیم.

تلاش‌های آخر اساتید دانشگاه اسفراین برای لغو آمایش

حسین پور با بیان این موضوع که این طرح از پیشنهادات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارتخانه را موظف نکرده است و فقط در زمینه آمایش دانشگاه‌ها اختیار داده.

نماینده محترم شهرستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در صورت اصرار وزارت علوم مبنی بر اجرای این طرح تنها در صورتی اجرای آن را خواهیم پذیرفت که مجتمع آموزش عالی اسفراین با توجه به همجواری با دو صنعت فولاد و لوله گستر به قطب فنی و مهندسی استان تبدیل شود و تمامی رشته‌های فنی و مهندسی دیگر دانشگاه‌های استان در این مجموعه متمرکز شود.

کار به تجمع رسید

در ادامه این روند اعضای هیئت علمی و جمعی از کارکنان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین به منظور اعلام مخالفت خود با طرح مذکور مقابل فرمانداری شهرستان تجمع کردند.

تلاش‌های آخر اساتید دانشگاه اسفراین برای لغو آمایش

طاهر رستمی، فرماندار اسفراین نیز به جمع اساتید دانشگاهی آمد و همراهی خود با آنان را اعلام کرد.

برکناری رئیس دانشگاه به دلیل مخالفت با وزیر

اما این پایان کار نبود. این مخالفت‌ها باعث شد رئیس دانشگاه اسفراین طی هفته گذشته از سوی وزارت علوم برکنار و فردی دیگر جایگزین شود. بر این اساس علی خرسندزاک سرپرست این مجموعه شد.

در بخشی از نامه انتصاب سرپرست جدید که از سوی وزیر علوم ارائه شده بود آمده:

«امید است در راستای ارتقای کیفی نظام آموزش عالی، تعیین و تثبیت برنامه‌های گسترش، کمی، تنظیم و اجرای برنامه‌های علمی (آموزشی و پژوهشی) در راستای شبکه‌سازی و مأموریت گرایی، متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها، همکاری لازم با دانشگاه بجنورد در اجرای مصوبه شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی موضوع نامه‌های شماره ۲/۱۶۰۹۳۴ مورخ ۹۹/‌۰۸/۰۳ و ۲/۱۶۳۰۸۲ مورخ ۹۹/‌۰۸/۰۶ داشته و اهتمام عالی خویش را در توسعه کمی و کیفی آن مجتمع با بهره‌مندی از مشارکت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان به‌کار گیرید.»

استاندار: پیگیر لغو طرح هستیم

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: طرح آمایش ملی بوده و صرفاً مربوط به استان نیست با این حال پیگیر هستیم تا این کار انجام نشود.

وی بیان داشت: مکاتباتی انجام داده‌ایم و مطالبات خود را به گوش وزیر علوم رسانده‌ایم و امیدواریم این اتفاق رقم نخورد.

حال باید دید سرانجام این کش و قوس‌ها چه می‌شود؟ زور وزارت علوم می‌چربد یا دلایل استانی مسئولان را اقناع می‌کند؟

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید