کد خبر: 254756
۰
۰
نسخه چاپی

خیزش بیابان در خراسان جنوبی/ ۵ میلیون هکتار از اراضی بیابانی شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است که بخش عظیمی از بیابان‌های کشور را در خود جای داده است و به دلیل خشکسالی‌های ۱۸ سال اخیر روز به روز به وسعت بیابان‌های این استان اضافه می‌شود.

بنا به گفته مسئولان، بر اساس مطالعاتی که سال ۹۶ توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام شده، شرایط استان بحرانی‌تر شده و نیازمند توجهی جدی است.

بر اساس آخرین مطالعات در سال ۹۶ مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی از سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار به پنج میلیون و ۲۴۳ هزار و ۹۶ هکتار یعنی حدود ۶۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش گستره بیابان و کانون‌های بحران، تاخت و تاز ریزگردها تنها گوشه‌ای از ردپای خشکسالی در استان بوده که جبران آن نیازمند گام‌هایی بزرگ و استوار است. اگرچه اعتباراتی در راستای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی اختصاص داده‌شده اما باید پیگیری‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

۵ میلیون هکتار از اراضی بیابانی است

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شده که از کل عرصه‌های طبیعی استان مساحت، پنج میلیون و ۴۰۰ هکتار را عرصه‌های بیابانی تشکیل دهد.

نصرآبادی با بیان اینکه خراسان جنوبی جز چهار استان درگیر با موضوع گرد و غبار است، افزود: از بین رفتن توان زیست محیطی و اقتصادی اراضی، تشدید
فرسایش بادی، افزایش ریزگردها و طوفان‌های گرد و غبار از جمله پیامدهای بیابان‌زایی در استان است.

خطر مهاجرت در سایه خشکسالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: نابودی پوشش گیاهی مراتع و تبدیل این مناطق به اراضی بیابانی، کاهش کیفیت و کمیت آب‌های سطحی و زیرزمینی، کاهش حاصلخیزی خاک از دیگر پیامدهای بیابان‌زایی در استان است.

وی ادامه داد: ادامه این روند موجب تشدید فقر در مناطق خشک و بیابانی و افزایش بیکاری و مهاجرت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات ۳۲ منطقه شهرستانی تحت تأثیر فرسایش بادی داریم، تصریح کرد: این مناطق در همه شهرستان‌های استان جز بیرجند از یک تا ۹ منطقه وجود دارد.

به گفته وی در بخشی از این مناطق میزان فرسایش از روال عادی خارج شده و نام کانون بحرانی را به خود گرفته که تعداد آن به ۳۶ مورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه هشت کانون بحرانی بین شهرستان‌های استان مشترک است، گفت: با این احتساب ۲۸ کانون بحرانی شهرستانی در استان وجود دارد.

وی بیان داشت: بیشترین و بزرگترین مساحت این کانون در شهرستان بشرویه به مساحت ۳۰۱ هزار و ۸۱۳ هکتار و کمترین مساحت نیز مربوط به منطقه حیدرآباد شهرستان مرزی نهبندان با مساحت ۱۶ هزار و ۹۱۱ هکتار است.

نصرآبادی با بیان اینکه به منظور کاهش اثرات منفی بیابان‌زایی و جلوگیری از پیشرفت آن در استان تاکنون فعالیت‌های زیادی انجام شده است، افزود: تهیه طرح‌های بیابان زدایی به مساحت یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار در قالب ۲۸ طرح و نهال کاری در ۱۴۵ هزار هکتار از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، بذرکاری در ۱۳ هزار و ۸۷۶ هکتار، مدیریت روان آب‌های سطحی در ۲۵ هزار هکتار، مالچ پاشی در ۶۰۰ هکتار را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

اقدامات مسئولان

وی با اشاره به اعتبارات بیابان‌زدایی بیان کرد: در سال ۹۸ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغی بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان در راستای اجرای عملیات احیایی در سطحی بالغ بر ۴۵ هزار هکتار به استان تخصیص یافته است.

نصرآبادی اعتبارات سال ۹۹ شامل اعتبارات صندوق توسعه ملی و درآمد عمومی را بالغ بر ۱۷۲ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تعهد اجرای ۱۰ هزار هکتار مطالعات، ۹۵۰ هکتار نهال کاری و هشت هزار و ۵۸۵ هکتار آبیاری سنواتی از جمله برنامه‌های سال جاری است.

وی ادامه داد: اجرای سیستم‌های چرایی در ۱۱ هزار هکتار، قرق و ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع ممیزی شده، مدیریت روان آب در هزار و ۴۰۰ و اجرای پروژه‌های مشارکتی ترسیب کربن از دیگر پروژه‌های بیابان‌زدایی است.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید