به گزارش اقتصاد آینده / حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس به همراه نبی اله مرادی، معاون فنی اداره کل و قاسم نهاوندی سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل در ساعات اولیه روز پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹ ابتدا از رودخانه چنار راهدار در حاشیه جنوبی شیراز در محل پل فسا و ورودی آن به مهارلو و سپس از تصفیه خانه شماره دو شیراز بازدید کردند. ظهرابی در این ارتباط گفت: هر چند دبی ورودی به مهارلو از رودخانه چنار راهدار و خروجی زهکشهای شیراز و رودخانه خشک به واسطه بارندگی های هفته گذشته نسبت به ماههای پیش بیشتر شده است و به تبع آن بار آلودگیها به مراتب کاهش یافته است اما همچنان بار آلودگی ها بیشتر از حد استاندارد ها است ، وی همچنین افزود: کیفیت آب زهکشها نسبت به رودخانه چنار راهدار و آب خروجی تصفیه خانه شماره یک بسیار مطلوب تر بوده و دبی قابل توجهی نیز دارد که می توان به عنوان تامین کننده مناسبی برای بخشی از نیاز آبی مهارلو به حساب آید ولی به دلیل برداشتهای زیاد صنعتی و کشاورزی که از این آب صورت می گیرد سهمی نصیب مهار لو نمی شود. ظهرابی پس از بازدید از پساب خروجی تصفیه خانه شماره ۱ و محل اتصال آن به خروجی زهکشها از کانالی که فاضلاب کارگاههای کله پاک کنی که بار آلودگی بالایی نیز دارند هم بازدید کرده و با تاکید بر لزوم پیگیری های قانونی اقدامات لازم در ارتباط با موضوع را به تیم مدیریتی همراه یادآور شد. این تیم در ادامه به تصفیه خانه شماره ۲ رفته و بازدید مشترکی به همراه بهمن بهروزی مدیر عامل آبفای شیراز و قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاونین و کارشناسان سه دستگاه از این تصفیه خانه مدرن که مدت زمان زیادی از بهره برداری دو مدول آن نمی گذرد داشتند.تاکید و توصیه مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس مداومت در راهبری اصولی وبهره برداری بهینه و منطبق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست بود. تصفیه خانه شماره دو شهر شيراز در مجاورت شهرک صنعتی بزرگ شیراز در جاده کمربندی سلطان آباد مستقر شده که با پیگیری های مجدانه اداره کل حفاظت محیط زیست، همکاری مسئولان دستگاههای مربوطه و همت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، راه اندازی شده است. تصفیهخانه مذکور هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است و در حال حاضر با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فعالیت می کند. در جلسهای که در پایان این بازدید در محل تصفیه خانه مذکور تشکیل شد حاضرین به بحث و تبادل نظر پرداخته و مقرر شد برای تکمیل و بهرهبرداری کامل آن همافزایی و تشریک مساعی شود.
همچنین در طول مسیر کمربندی، وضعیت محیط زیستی و آلودگی های احتمالی واحدهای صنعتی و خدماتی پایش و مورد رصد و پیگیری واقع شد.
دیدگاه