بارش پاییزی در اصفهان سبب وقوع تصادف‌های متعدد شد

سرهنگ محمدرضا محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهار داشت: امروز یک فقره برخورد اتوبوس، چندین فقره واژگونی وانت نیسان و خودروهای سواری و سه فقره واژگونی وسایط نقلیه سنگین و کامیون در بزرگراه‌های اصفهان اتفاق افتاد.

وی افزود:  امروز تعداد قابل‌توجهی حادثه واژگونی خودرو و خروج از بزرگراه‌ها اتفاق افتاد که بیشتر بر اثر لغزندگی سطح جاده‌ها بود که البته شیب بزرگراه‌های شهر اصفهان از جمله بزرگراه اقارب پرست، صُفه و دستجردی و بی‌احتیاطی رانندگان بی‌تجربه نیز در وقوع این حوادث بی‌تاثیر نبود.

نگاهی به اخبار حوادث و تصادفات کلانشهر اصفهان در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهدکه هرگاه قطرات باراندگی‌های هرچند اندک سطح خیابان‌های این شهر را خیس و لغزنده کرده، تصادف‌هایی نظیر برخوردهای زنجیره‌ای خودروهای سواری یا واژگونی و قیچی کردن کامیون‌ها و تریلی‌ها در بسیاری از بزرگراه‌های این شهر بزرگ بویژه شهید دستجردی، صُفه و اقارب پرست رُخ داده که گاهی تلفات سنگین جانی و مالی نیز به همراه داشته است.

برخی از مسوولان، کارشناسان و مردم در سال‌های گذشته در باره خطرساز بودن این قبیل بزرگراه‌های کلانشهر اصفهان و ضرورت انجام اقدامات فوری برای رفع این معضل بزرگ و پیشگیری از وقوع حوادث فاجعه بار هشدار داده‌اند.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به تردد روزانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، روانی حمل و نقل خودروها و ترافیک خیابان‌ها در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. 

بزرگراه، راهی حداقل با چهارخط است که مسیر رفت و برگشت آن بطور فیزیکی از یکدیگر مجزاست و با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و شهرهای بزرگ طراحی و ایجاد می‌شود اما امروزه با گسترش شهرنشینی و استفاده مردم از خودروهای شخصی به نظر می‌رسد که این معابر نیز پاسخگوی حجم عظیم ترددهای درون شهری نیست.

بزرگراه‌هایی که به قربانگاه خودروها در روزهای بارانی اصفهان تبدیل شده‌اند در محور جنوبی این کلانشهر قرار دارند و در سال‌های گذشته همواره با حوادث رانندگی بسیاری مواجه بوده‌اند که بخش قابل توجهی از این تصادف‌ها مربوط به خودروهای سنگینی است که بدلیل کامل نبودن حلقه کنارگذر غرب اصفهان ناچار به عبور از این بزرگراه‌ها برای رسیدن به غرب هستند.

در حالی که هدف از ایجاد این بزرگراه‌ها کمک به بهبود ترافیک شهری است اما به گفته رییس پلیس راهور استان اصفهان، برخی از آنها به نقاط حادثه‌خیز بویژه در شرایط نامساعد جوی و روزهای بارانی تبدیل شده‌اند و هرگاه بارانی در این شهر می‌بارد شاهد وقوع تصادف‌های بسیاری در آنها هستیم.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: رانندگی در جاده‌ها و معابر لغزنده با رانندگی در معابر خشک و عادی بسیار متفاوت است و همه رانندگان در معابر لغزنده  بویژه در باران‌های اولیه که هنوز سطح معابر شسته نشده و بطور کامل لغزنده است باید بیشتر احتیاط کنند تا با حوادث مواجه نشوند.

وی اضافه کرد: رانندگان حرفه‌ای و پایه یک بخوبی می‌دانند که رعایت سرعت مطمئنه در جاده‌های لغزنده شرط اول رانندگی است و حفظ سرعت مطمئنه با توجه به اوضاع و احوال راننده، وسیله نقلیه و شرایط آب و هوایی و معابر موجود باید در نظر گرفته ‌شود.

وی بیان کرد:  سرعت مطمئنه از صفر تا سرعت مجاز محاسبه می‌شود و رانندگان باید به این نکته در هنگام رانندگی توجه ویژه داشته باشند.

رییس پلیس راهور استان اصفهان هشدار داد: برغم کاهش ترافیک و خلوتی معابر این روزها ناشی از اعمال محدودیت‌های تردد کرونایی، در صورت غفلت رانندگان بی‌احتیاط بخصوص در شرایط لغزندگی جاده‌ها با حوادث ترافیکی مواجه خواهیم شد.

بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های متناسب با وضعیت و روند ویروس کرونا که از بامداد دیروز(اول آذر) به مدت ۲ هفته به اجرا درآمد، محدودیت‌های خاصی در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی اعمال خواهد شد

بر این اساس در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند و فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ ممنوع است.

  همچنین فعالیت مشاغل گروه‌های یک و ۲ در شهرستان‌های نارنجی، مُجاز و گروه‌های ۳ و ۴ ممنوع است،

بر اساس آخرین رنگ‌بندی استان اصفهان، شهرستان‌های بُرخوار، بویین میاندشت، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدونشهر و نجف‌آباد در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند.

در زمان حاضر حدود ۲ هزار نفر دارای علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حدود ۳۸۰ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه بسر می‌برند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون بیش از ۸۵۴ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده که از بین آنها ۴۴ هزار نفر فوت کرده‌اند.

منبع: ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید