آذربایجان‌شرقی روستای بدون برق ندارد

آذربایجان‌شرقی روستای بدون برق ندارد

 

 اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه روستای بدون برق در استان وجود ندارد، گفت: از مجموع ۲ هزار و ۷۰۶ روستا فقط ۵ روستا برق رسانی نشده که دلیل آن هم سکونت فصلی در این روستاها و خالی بودن آنها از سکنه دایمی است.

 

تقی کرمی در گفتگو با خبرنگاران استان افزود: مهم ترین وظیفه اداره کل امور روستایی، سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه روستایی است که در این راستا شبکه نظارت بر پروژه های عمران روستایی راه اندازی شده است.

 

وی ادامه داد: هر سال پروژه های عمرانی که در روستاهای آذربایجان شرقی اجرا می شوند، ۴ مرحله مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد که اگر ایرادات و نواقصی در پروژه وجود داشته باشد، تذکر داده می شود تا بهبود یابد.

 

کرمی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی یک هزار و ۹۴۷ دهیاری وجود دارد که نظارت و کنترل بر نحوه اجرای پروژه ها و هزینه کرد منابع توسط دهیاری ها زمان بر است، اما بر حسب وظیفه، اداره کل امور روستایی نظارت های لازم را انجام می دهد.

 

وی اضافه کرد: در سال جاری تا پایان مهر ماه، دولت ۱۰۷ میلیارد تومان به حساب دهیاری های آذربایجان شرقی پول واریز کرده است که ۶۰ درصد این مبلغ باید در حوزه عمرانی از سوی دهیاری ها در داخل روستا هزینه شود.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: در گذشته برای روستاهای فاقد دهیاری منابع تخصیص نمی یافت، ولی در ۵ سال گذشته در دولت تدبیر و امید به روستاهای فاقد دهیاری نیز منابع مالی تخصیص می یابد که در سال جاری تا پایان مهر ماه به این روستاها ۹ میلیارد تومان منابع مالی تزریق شده است.

 

وی افزود: این مبلغ در اختیار فرمانداران قرار گرفته که موظف هستنند در روستاهای فاقد دهیاری در زمینه توسعه و آبادنی این روستاها از جمله تامین آب شرب، برق رسانی، ایجاد راه دسترسی هزینه کنند.

 

کرمی ادامه داد: منابعی که در اختیار دهیاران قرار می گیرد باید به طور انحصاری در محدوده طرح هادی روستا هزینه شود، ولی برای منابعی که در اختیار روستاهای فاقد دهیاری قرار می گیرد، محدودیتی وجود ندارد و می تواند برای پروژه های مختلف از جمله راه روستایی، آبرسانی، برق رسانی، جاده بین مزارع و پروژه های مختلف برای رفع مشکل آن روستا هزینه شود.

 

وی گفت: ۳۱ شهرستان در سطح کشور به عنوان شهرستان های هدف توسعه از سوی وزارت کشور انتخاب شده اند که در آذربایجان شرقی، شهرستان بستان آباد به عنوان شهرستان هدف توسعه از سوی وزارت کشور تعیین شده که پیگیری روند اجرای طرح از دیگر وظایف اداره کل امور روستایی می باشد.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در شهرستان بستان آباد انجام شده که از جمله آنها می توان به راه اندازی شهرک صنعتی «چالش صنعت» اشاره کرد؛ همچنین با پیگیری دفتر امور روستایی ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره بانکی ۶ درصد برای این شهرک تخصیص یافت و در اختیار تولید کنندگان کیف و کفش مستقر در آن قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در شهرستان بستان آباد به دنبال ایجاد سایت صنایع دستی هستیم که تاکنون  حدود ۷ میلیارد تومان هزینه و زیر ساخت ها آماده شده و در مرحله واگذاری برای احداث قرار دارد.

 

کرمی اظهار کرد: مراحل نهایی شهرک صنایع غذایی «وطن» و شهرک فولاد در شهرستان بستان آباد نیز طی شده که با تصویب در شورای برنامه ریزی استان انجام خواهد شد.

 

ایجاد هاب لجستیکی در بستان آباد

 

وی افزود: برای نخستین بار در کشور به دنبال ایجاد هاب لجستیکی در شهرستان بستان آباد هستیم که می تواند به کل کشور و کشورهای همسایه از جمله جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و ترکیه خدمات ارایه دهد.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه شهرستان چاراویماق به عنوان شهرستان محروم استان از سوی بنیاد مستضعفان مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده در سال جاری حدود ۴۵ میلیارد تومان پروژه عمرانی با مشارکت دستگاه های دولتی در آنجا اجرایی شود.

 

وی اضافه کرد: در این شهرستان ۶۵ کلاس درس در کانکس برگزار می شود که در هفته های گذشته ۸ باب مدرسه، ۱۱ باب خانه بهداشت و ۵ باب خانه عالم کلنگ زنی شد و قرار است تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

 

کرمی اظهار کرد: اداره کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی به دلیل اینکه شهرستان چاراویماق، شهرستان محروم می باشد ۱.۵ میلیارد تومان از منابع در اختیار را برای اجرای طرح هادی و احداث راه روستایی اختصاص داد.

 

وی با اشاره به اینکه در سال جاری مطالعات سند راهبردی اشتغال برای ۶۵ روستای استان به اتمام رسیده و وارد فاز اجرایی شده است، گفت: در ۴ شهرستان آذربایجان شرقی با سازمان همیاری شهرداری ها قرارداد منعقد شده و از این محل ۵ میلیارد تومان برای احداث مجتمع یا سایت عرضه محصولات روستایی تخصیص یافته است.

 

تعیین چهار روستای مورد هدف توسعه در آذربایجان شرقی

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: روستای پیام در شهرستان مرند، روستای علویان در شهرستان مراغه، روستای لیقوان در شهرستان تبریز و روستای ورنکش در شهرستان میانه روستاهای مورد هدف توسعه می باشند که برای هر کدام یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان منابع تخصیص یافته است.

 

وی اظهار کرد: این اداره کل برای اینکه بتواند دهیاران را به مرحله خودکفایی برساند و درآمد پایدار برای آنها ایجاد کند، از طریق پست بانک تسهیلات ارزان قیمت با نرخ بهره بانکی ۸ درصد در اختیار آنها قرار داده است که تا به امروز برای ۱۰۸ طرح در سطح استان ۳۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی تخصیص یافته است.

 

کرمی اضافه کرد: از جمله پروژهای فاخر این طرح می توان به مرمت و بازسازی ساختمان امیر ارشد شهرستان ورزقان و مجتمع اقامتی و خدماتی روستای عنصرود شهرستان اسکو ، سالن چند منظوره کردآباد و دیزج امیر مدار اشاره کرد.

 

وی افزود: اتفاق جدیدی که در سال جاری رخ داد، اختصاص ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه در قالب وام کمک معیشتی و ضروری با نرخ بهره بانکی ۴ درصد و بازپرداخت ۶ ساله به روستاییان فاقد حقوق ثابت تا سقف ۲۰ میلیون تومان توسط این اداره کل است.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: یکی دیگر از وظایف این اداره کل، آموزش دهیاران، کارکنان دهیاری ها و روستاییان می باشد که در شرایط کرونایی این آموزش ها با همکاری دانشگاه های پیام نور استان و صنعتی سهند و جهاد دانشگاهی استان به صورت مجازی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه های زیرساختی استان نیز گفت: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی در آذربایجان شرقی وجود دارد که تا به امروز ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آسفالت شده است که ۵۶ درصد کل راه های روستایی استان را شامل می شود.

 

کرمی ادامه داد: تا به امروز یک هزار و ۵۵۴ روستا از نعمت آب شرب بهره مند شده اند که از این تعداد در سال جاری برای ۷۴ روستا آبرسانی شده است.

 

وی افزود: براساس آمار سال ۱۳۴۵ در آذربایجان شرقی ۳ هزار و ۷۰۸ روستا دارای کد آبادی است که از این تعداد یک هزار و یک روستا به مرور زمان به شهرها محلق یا خالی از سکنه شده اند.

 

رشد بیش از ۱۰ برابری پوشش اینترنت در روستاهای آذربایجان شرقی

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در سال جاری ۶۴ روستا در استان گازرسانی شده و هم اکنون در مجموع ۲ هزار و ۱۷۰ روستای استان از نعمت گاز برخوردارند.

 

وی گفت: در حوزه سلامت روستایی در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی انجام شده و می توان گفت اکنون روستایی وجود ندارد که تحت پوشش خدمات خانه های بهداشت قرار نداشته باشد، ضمن اینکه به تمام روستاها بهورز و نیروهای مستقر در خانه های بهداشت می روند و وضعیت سلامتی روستاییان عزیز را  پایش می کنند.

 

کرمی اظهار کرد: ۹۸۷ خانه بهداشت و ۱۵۷ مرکز جامعه سلامت روستایی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲ خانه بهداشت و ۱۱ مرکز جامعه سلامت در سال جاری به بهره برداری رسیده است.

 

وی اضافه کرد: قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۱۵۷ روستا در استان از نعمت اینترنت برخوردار بود، ولی اکنون یک هزار و ۹۶۶ روستای استان از پوشش اینترنت خانگی و یک هزار و ۸۵۰ روستا از اینترنت تلفن همراه اعم از ایرانسل و همراه اول بهره مند هستند.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه پوشش شبکه اینترنت در برخی نقاط ضعیف می باشد، ولی نسبت به گذشته وضعیت اینترنت در استان بسیار بهبود یافته است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید