همراهی لازمه تحقق اهداف طرح محدودیت‌های کرونایی در سمیرم

سیر صعودی آمارهای مبتلایان و جان باختگان کرونا در جای جای کشورمان مسوولان امر را بر آن داشت چند هفته قبل محدودیت هایی را برای ۴۶ شهر اعلام و اجرایی کند.

سمیرم در استان اصفهان از جمله این مناطق بحرانی بود بویژه اینکه با شروع فصل برچیدن سیب‌های درختی و حضور کارگران غیربومی در این خطه آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در این شهرستان به یکباره افزایش یافت به طوری که شمار مبتلایان که سابق بر این روزنه حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بود در هفته‌های اخیر از ۲۰ نفر در شبانه روز فراتر رفته است.

این در حالی است که پیش از این هر چند روز یک‌بار شاهد اعلام مرگ افراد به علت ابتلا به کووید-۱۹ بودیم اما در این هفته ها و روزهای اخیر هر دو، سه روز شاهد مرگ بر اثر این بیماری خطرناک در سمیرم هستیم. 

حالا اما آذر ماه فرارسیده و در همین روزهای ابتدایی با بارش باران و وزش باد رخ نشان داده تا در رعایت برخی دستورالعمل‌های بهداشتی ضدکرونایی در سمیرم را سخت‌تر کند.

شماری از کارشناسان متعتقدند ۲ عامل بسته بودن پنجره منازل و خودروها هنگام تردد در کنار دورهمی‌های خانوادگی، تشدید کننده ابتلا و تلفات بیماری کووید-۱۹ هستند.

همه این عوامل در کنار بلندتر شدن شب های نیمه دوم سال لزوم منع ترددهای شبانه را می‌طلبید تا رفت و آمدهای فامیلی به حداقل برسد و ترددها کمتر شوند هر چند همراهی مردم این مورد خاص نقش محوری دارد.

محمد رضایی یکی از نانواهای شهر سمیرم که به تنهایی با ماسک کار می‌کند و گفت: تا قبل از سرد شدن هوا فاصله فرد به فرد در صف نانوایی بهتر رعایت می‌شد.

به گفته وی با سرد شدن هوا شماری از شهروندان برای فرار از سرما به داخل نانوایی می‌آمدند که البته با قرار دادن موانعی این مورد بسیار کمتر شده است.

شهروند دیگری که داغدار کرونایی است به خبرنگار خبرنگاران گفت: متاسفانه وضعیت پارک خودرویی هنگام مرگ و میر افراد در بیمارستان خوب نیست و حتی خطرناک است.

خانم مهسا نریمانی که مبتلا به ویروس کرونا شد، تصریح کرد: بهترین اقدام ممکن در زمان فوت‌های کرونایی و غیرکرونایی این است که مسوولان بیمارستان اجازه ورود خودرو به محوطه بیمارستان را ندهند و تنها پذیرای تعداد محدودی از نزدیکان متوفی برای انتقال جسد باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم در همین رابطه، خاطرنشان کرد: هوای سمیرم روز به روز سردتر می‌شود و حتی المقدور بازگذاشتن دریچه‌های خودرو و منزل، هر چند مدت یکبار ضروری است.

علی‌اصغر صبوحی تاکید کرد: محیط‌های بسته و بدون تهویه ریسک خطر ابتلا به کووید-۱۹ را بالا می‌برند از همین رو باید از دورهمی‌ها و حتی جمع شدن‌های خیابانی چند نفره خودداری کرد.

وی با اشاره به افزایش آمار فوت شدگان کرونا در ۴۵ روز گذشته، افزود: اجرای طرح محدویت هوشمند با کاهش آمار  فوتی‌ها و مبتلایان انجام می‌شود و اگر با همراهی و همکاری مردم همراه نشود باز هم شاهد تداوم اجرای طرح خواهیم بود.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سمیرم در همین پیوند، اظهارداشت: پایه ریزی و شکل‌گیری قرارگاه حافظان سلامت در حالی اتفاق افتاده که آمار مرگ و میر کرونایی نیز بالا رفته است.

سرهنگ دوم پاسدار مالک صالحی تصریح کرد: این قرارگاه با مشارکت کارشناسان شبکه بهداشت و درمان می‌کوشد با امکانات محدود و حتی تذکر زبانی و تلفنی جلوی شیوع بیشتر کرونا را بگیرد.

وی با بیان اینکه بسیجیان پایگاه‌های مقاومت شهری و روستایی در این طرح  مشارکت خوبی دارند، ادامه داد: طبق برآوردها، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها در جایگاه‌های پمپ بنزین و گاز و همچنین نانوایی‌ها مشکل ساز شده و بسیجیان و سایر اقشار در این طرح محله محور مظف به تذکر به این دست اصناف و اطلاع به شبکه بهداشت هستند.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سمیرم یادآور شد: طبق ارزیابی‌های میدانی، حدود ۸۵ درصد از مردم این شهرستان از ماسک استفاده می‌کنند اما همچنان در رعایت فاصله هوشمند مشکلاتی را شاهد هستیم.

سرهنگ صالحی تاکید کرد: مشکل مهم در این شرایط سخت حضور مبتلایان کرونایی در کوچه و بازار بعد از طی کردن سه تا چهار روز سخت بیماری است که باید با خواهش و تذکر جدی آنان را وادار به بازگشت به منزل تا خاتمه قرنطینه ۲ هفتگی کرد.

فرمانده نیروی انتظامی سمیرم به خبرنگار خبرنگاران، گفت: وضعیت این شهرستان نارنجی است و محدودیت ترددها طبق شیوه نامه ستاد ملی کرونا اعمال می شوند.

سرهنگ سهراب قرقانی افزود: ورودی شمال شهر سمیرم به سمت شهرضا و اصفهان مسدود شد و تنها ورودی جنوب این شهر برای ترددها در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در سمیرم از ابتدا تا امروز به یک‌هزار و ۵۵۱ نفر رسیده و ۶۴ نفر تا امروز بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، دارای چهار بخش شامل وردشت، پادنا، مرکزی و پادنای بزرگ، ۶ شهر کُمه شامل سمیرم، بیده، ونک، حنا و فتح آباد و ۱۵۰ روستا و آبادی است.

منبع: ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید