کد خبر: 255546
۰
۰
نسخه چاپی

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

به گزارش اقتصادآینده نیوز، حاشیه‌های این حضور جنجالی با رسانه‌ای شدن اظهارات یکی از اعضای شواری شهر سنندج و انتقاد وی از کمک ۲ میلیاردی شهرداری این شهر به نماینده والیبال استان حرارت بیشتری پیدا کرد و البته پرده از اختلاف نظرهای اعضای شورا در خصوص این حمایت مالی از ورزش استان برداشت.

علی پژگول، سید انور رشیدی و فرزاد زارعی سه نفر از اعضای شورای شهر سنندج از جمله مخالفین این کمک بودند و در مقابل ۶ نفر دیگر اعضای شورا موافق این مصوبه که هر یک نیز دلایلی برای این رأی خود داشتند.

برای شفافیت موضوع و انعکاس دیدگاه‌های هر ۲ جناح موافق و مخالف این کمک ۲ میلیارد تومانی به تیم والیبال راه یاب ملل، گفتگویی را با آن‌ها و شهردار سنندج انجام دادیم.

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

هزینه ۲ میلیاردی در شرایط بدهکار بودن به کارگران شهرداری

سید انور رشیدی اولین نفر عضو شورای شهر سنندج بود که از کمک شهرداری به تیم راه یاب ملل انتقاد و آن را رسانه‌ای کرد.

وی گفت: در حالی که شهرداری برای حقوق و حق بیمه پاکبان‌ها مشکل دارد، چرا باید ۲ میلیارد تومان از بودجه شهرداری توسط ۶ عضو شورا را برای کمک به تیم راه یاب ملل مریوان اختصاص دهد؟

رشیدی با اشاره به وجود هیأت‌های متعدد ورزشی در سنندج و برخورداری این استان از استعدادهای ورزشی ارزشمند، اظهار کرد: در این استان بازیکنان زیادی در رشته‌های مختلف ورزشی فوتبال، کشتی، بسکتبال، والیبال، تنیس، دوومیدانی و رزمی وجود دارد که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی افزود: با این شرایط چرا باید از تیم راه یاب ملل مریوان که ۹۸ درصد کادر و بازیکنان آن را نفرات غیر بومی استان تشکیل می‌دهند حمایت کنیم.

وی حمایت از تیم‌های حرفه‌ای و قهرمانی را ضروری دانست و گفت: رشد و توسعه ورزش این استان نیازمند حمایت ویژه است لذا باید اولویت شهرداری سنندج حمایت از تیم‌های سنندجی و ورزش همگانی باید باشد.

رشیدی خاطرنشان کرد: غیر از من، علی پژگول و فرزاد زارعی ۶ عضو شورا ۲ میلیارد تومان از بودجه شهرداری را برای کمک به تیم والیبال راه یاب ملل مریوان مصوب کرده‌اند که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است، این در حالی است که حدود ۲ ماه حقوق و حق بیمه پاکبان‌ها پرداخت نشده است.

این عضو شورای شهر اذعان کرد: معتقدم باید از ورزش قهرمانی حمایت کرد اما در این مقطع زمانی با این مشکلات اقتصادی و کرونایی که برای پرداخت حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری مشکل داریم، برای تیمی که نه نامی از ورزشکاران استان وجود دارد و نه از شهرداری سنندج نامی می‌برند، چرا باید هزینه کرد.

رشیدی افزود: اگر تمایل به حضور در میادین ورزشی و فعالیت‌هایی در این زمینه داریم باید ورزش محلات، همگانی، فضای پارک‌ها و کوهنوردی در دستور کار قرار بگیرد.

رشیدی در پایان سخنان خود اظهار داشت: برای داشتن تیم‌های موفق در لیگ برتر باید به تیم‌های رده پایه توجه ویژه ای داشت تا در آینده این نفرات پشتوانه‌ای برای تیم بزرگسالان باشند اما آیا این امر در تیم راه یاب ملل صورت گرفته است.

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

کمک به راه یاب ملل جبران می‌شود، مخالفان جوسازی نکنند!

جلال شریعتی دیگر عضو شورای شهر در مورد مصوبه این شورا در مورد کمک تیم راه یاب ملل گفت: این تیم در سال‌های گذشته جز تیم‌های موفق والیبال کشور بوده که در سال جاری به دلیل مشکلات مالی در آستانه حذف از سوپر لیگ والیبال کشور قرار گرفت، لذا استاندار قول کمک به این تیم را داد و چون نمی‌توانست به طور مستقیم به این تیم کمک کند از شهرداری درخواست کرد از کانال این ارگان به راه یاب ملل کمک شود.

شریعتی ادامه داد: پس از درخواست شهردار این بحث در شورا مطرح و با توجه به پیشینه و پتانسیل تیم راه یابملل برای جلوگیری از منحل شدن این تیم هر چند تیمی خارج از شهر سنندج بود اکثریت اعضای شورای شهر با این امر موافقت کردند.

وی افزود: البته اعضای شورای شهر سنندج با چند شرط که شامل تغییر نام تیم به راه یاب ملل کردستان و برگزاری چند مسابقه این تیم در سنندج بود موافقت کردند و در کنار آن هم استاندار قول داده‌اند در برخی از پروژه‌های عمرانی بیشتر از این رقم به شهرداری کمک کند که به قول خود هم عمل کردند.

شریعتی خاطرنشان کرد: به واقع کمک به راه یاب ملل حاصل تعامل بین استانداری، شهرداری و شورای شهر سنندج بود و این بودجه هر چند از حساب شهرداری برداشت می‌شود اما به نحوی دیگر دوباره به حساب شهرداری تزریق خواهد شد.

این عضو شورای شهر سنندج با اشاره به کمک‌های استانداری به شهرداری سنندج گفت: در طول ۲ سال گذشته شهرداری با کمک استانداری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از طلبی که از ارگان‌ها و ادارات داشت را توانست وصول کند و اگر استاندار در مقابل چنین اقداماتی درخواست کمک به یک تیم ورزشی را داشته باشد خواسته زیاد و غیر منطقی نیست و اینکه می‌گویند از محل حقوق و مزایای پرسنل شهرداری کمک به راه یاب ملل صورت گرفته دور از واقعیت و یک جوسازی است چون این کمک در جای دیگر و به شیوه دیگر برای شهرداری جبران خواهد شد و شهرداری در این رابطه قطعاً ضرر نخواهد کرد.

شریعتی در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود استانداری از طریق شهرداری به تیم راه یاب ملل کمک کند، چرا از طریق شهرداری مریوان این کار را انجام نداد گفت: من دلیل اصلی این امر را نمی‌دانم، ولی به نظرم شاید شهرداری مریوان از نظر مالی این ظرفیت را نداشته است چون استانداری اگر کمک کند در قالب انجام پروژه‌های عمرانی این کار را انجام می‌دهد که حداقل ۶ میلیارد تومان هزینه داشته باشد و شاید شهرداری مریوان چنین پروژه‌ای را در دست اقدام نداشته باشد و به نظر من بهتر بود از طریق شهرداری مریوان این کمک انجام شود که حاشیه کمتری را به همراه داشت.

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

فرزاد زارعی عضو شورای شهر و یکی از سه نفر مخالف کمک به تیم والیبال راه یاب در مورد دلایل مخالفت خود گفت: هر کاری که شهردار بخواهد انجام بدهد باید در صحن شورا بررسی شود و اعضا دلایل فنی و قانع کننده خود را از لحاظ قانونی و شرعی بیان می‌کنند در نهایت با موافقت اعضا به مصوبه تبدیل می‌شود.

وی افزود: در مورد مصوبه کمک به تیم والیبال راه یاب ملل مریوان هم پس از پیشنهاد از سوی شهردار سنندج مبنی بر کمک ۲ میلیارد تومانی در صحن شورا بررسی شد.

زارعی ادامه داد: باید مشخص می‌شد نحوه تشکیل راه یاب ملل در چه راستا و هدفی بوده است و محل تشکیل تیم کجا بوده است؟

وی افزود: چون شورای شهر و شهرداری وظایفی در قبال ورزش فقط شهر سنندج دارند و حق نداریم از بودجه شهرداری سنندج برای خارج از سنندج هزینه کنیم و یکی از دلایل مخالفت ما همین امر بوده است.

عضو شورای شهر سنندج اظهار داشت: در حال حاضر در نقاط مختلف شهر سنندج زمین‌هایی با کاربری ورزشی داریم که بلا استفاده مانده است اگر پول و اعتباری در بحث ورزش داشته باشیم وظیفه شهرداری و شورا است که این زمین‌ها را احیا کنند نه به تیم یک شهر دیگر کمک کنند.

زارعی افزود: در شهر سنندج ورزشکاران و تیم‌های ورزشی وجود دارند که نیازمند کمک مالی هستند تا بتوانند در سطح کشور خود را مطرح کنند کمک به این نفرات باید در اولویت قرار گیرد و در واقع چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

وی محل تأمین کمک به تیم راه یاب ملل را نیز جای سوال دانست و گفت: محل کمک ۲ میلیاردی شهرداری به این تیم هم مشخص نیست! آیا ماده ۱۶ است یا ماده ۱۷؟

زارعی تصریح کرد: چون ما بودجه سال ۹۹ شهرداری را مصوب کردیم و چنین اعتباری برای ورزش در نظر نگرفته‌ایم و چون بودجه سال ۹۹ را مصوب کردیم باید در مسیر همین بودجه حرکت کنیم.

وی افزود: مصوبات ما باید از طریق کمیته انطباق فرمانداری تأیید شود و برای این مصوبه هم فرمانداری گفته است طبق مقررات بلامانع است که این کلمه بار حقوقی دارد و اینکه که آیا مقررات به ما اجازه چنین کاری را می‌دهد؟

این عضو شورای شهر اظهار داشت: جلسه‌ای در شورا برگزار شد که یک خادم مسجد برای درمان خود احتیاج به یک میلیون تومان کمک داشت که اعضای شورای شهر با این درخواست مخالفت کردند! همین اعضا چطور به خود اجازه می‌دهند از محل بودجه شهرداری دو میلیارد تومان به یک تیم شهر دیگر کمک کنند؟ در حالی که ما در نقاط مختلف شهر سنندج در بحث فضای ورزشی و تفریحی با مشکل جدی مواجه هستیم آیا درست است از محل اعتبارات شهرداری به تیمی که مال شهر دیگری است و بازیکنان آن هم غیر بومی استان هستند کمک کنیم؟ در همین شهر سنندج ورزشکار ملی پوش داریم که محتاج دو میلیون تومان پول است!

زارعی ادامه داد: در این شرایط سخت اقتصادی که برخی کارکنان شهرداری چند ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و بدهکار پیمانکاران مختلفی هستیم، انتظار نداشتیم شهرداری دو میلیارد تومان به تیم راه یاب ملل کمک کند.

وی افزود: پول شهرداری پول دولت نیست بلکه از محل پرداخت عوارض، صدور پروانه و … شهروندان تأمین می‌شود و روا نیست ما به عنوان نماینده مردم و شهردار به عنوان منتخب ما از بیت‌المال چنین هزینه کند! آیا مردم سنندج راضی هستند که شهرداری از محل پول آنها به تیم یک شهر دیگر کمک کنند؟

عضو شورای شهر سنندج در پاسخ به این سوال که دو میلیارد تومان از طریق استانداری کمک شده و ربطی به اعتبار شهرداری سنندج ندارد گفت: در هر مبحث باید قانون را در نظر بگیریم و باید بدانیم که آیا قانون اجازه چنین کاری را می‌دهد یا خیر؟ چون ما فقط در دو ماده ۱۶ و ۱۷ شهرداری‌ها می‌توانیم به تیم‌های ورزشی کمک کنیم. اگر استانداری کمک کرده چرا به شهرداری مریوان کمک نکرد تا از طریق آنها به تیم راه یاب ملل پول پرداخت شود که توجیه داشت چون به تیمی از شهر مریوان کمک می‌کردند.

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

ما سهمیه کردستان در لیگ برتر والیبال را حفظ کردیم

مجید شاه ویسی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج و یکی از موافقان کمک به راه یاب ملل در مورد علت موافقت خود با این مصوبه گفت: باید یک مقدمه و توضیح کلی در این باره بدهم، در هر سطح مدیریت هر تصمیمی که گرفته می‌شود خود مدیر هم شاید تمام و کمال موافق آن تصمیم نباشد، اما شرایط و زمان یک امر را تحمیل می‌کند به هر صورت درآمد و شرایط مالی شهرداری نسبت به سال ۹۶ خیلی بیشتر شده است به نحوی که بودجه شهرداری از ۱۶۰ میلیارد به ۴۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که بخشی از این رشد تلاش شورای شهر و شهرداری است و بخشی از آن هم از تعامل شهرداری با استانداری و دستگاه‌های دیگر حاصل شده است و دو میلیاردی که قرار است به راه یال ملل کمک شود کمتر از نیم درصد این بودجه می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدا هیچکدام از اعضای شورای شهر موافق کمک به راه یاب ملل نبودند اما طی جلسه‌ای که با استاندار کردستان داشتیم، وی اشاره کرد که در اکثر مراکز استان‌ها شهرداری از تیم‌های باشگاهی حمایت و تیم داری می‌کند به همین خاطر از ما درخواست کرد به تیم والیبال راه یاب ملل کمک کنیم.

شاه ویسی اظهار داشت: در همین جلسه استاندار به پروژه ساماندهی پارک محمدی تا پلیس راه همدان ۱۰ میلیارد تومان کمک کرد و به یک پروژه دیگر هم در حدود ۱۵ میلیارد اختصاص داد.

وی افزود: پس از صحبت‌ها و قول‌هایی که استاندار دادند ما هم راضی شدیم به تیم کمک کنیم چون شاخص‌ترین تیم ما در کشور بود، البته چند شرط داشتیم که یکی از آن‌ها تغییر نام تیم به راه یاب ملل کردستان و برگزاری چند بازی و اردوهای این تیم در شهر سنندج بود که متأسفانه شرایط کرونا اجازه برگزاری بازهای و اردو در سنندج را نداد و از این به بعد تمام مسابقات سوپر لیگ والیبال در تهران برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این انتقاد که به تیمی کمک شده که اکثر بازیکنان و کادر فنی آن غیر بومی استان هستند، گفت: این یک روال عادی در تمام جهان است که تیم‌های باشگاهی برای تقویت تیم از بازیکنان کشورها و شهرهای دیگر استفاده می‌کنند، مهم این است که تیم به نام کردستان در مسابقات سوپر لیگ حضور دارد و البته بهتر آن بود که بازیکنان بومی بیشتری در تیم باشند. آیا اگر ما از راه یاب ملل حمایت نمی‌کردیم و این تیم نمی‌توانست در مسابقات حضور پیدا کند، بهتر بود؟ یا حالا که با نام کردستان در سوپر لیگ حضور دارد؟ ما باعث شدیم سهمیه کردستان در لیگ برتر والیبال حفظ شود آیا این اقدام ما ارزشمند نیست؟

این عضو شورای شهر درباره کمیسیون ورزش و سلامت هم گفت: در طول سه سال گذشته چند صد میلیون تومان به تیم‌ها و ورزشکاران سنندج در حد خودشان کمک کرده‌ایم و هر دوره که المپیاد محلات را برگزار می‌کنیم بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم چون وظیفه شهرداری و شورای شهر کمک به توسعه ورزش همگانی و قهرمانی است و در کنار آن مجموعه ورزشی بانوان در توس نوذر و چند سایت ورزش صبحگاهی را احیا کرده‌ایم.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: من موافق کمک به تیم‌های ورزشی هستم و و امیدوارم در آینده هم بتوانیم به تیم‌ها و ورزشکاران سنندجی کمک کنیم.

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

اولویت ما توسعه ورزش همگانی و زیرساخت‌هاست

علی پژگول رئیس کمیسیون ورزش و سلامت یکی از مخالفان سرسخت کمک به راه یاب ملل مریوان ضمن تشکر از استاندار کردستان گفت: مهندس مرادنیا همیشه حامی شورای شهر و شهرداری سنندج بوده است، انتظاری جز این هم نمی‌رود، چون سنندج به عنوان مرکز استان نیازمند توجه بیشتری است.

پژگول در مورد مخالفت خود با کمک به تیم راه یاب گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و اینکه تعدادی از کارگران شهرداری چندین ماه است حقوق خود را نگرفته‌اند و به علت عدم پرداخت حق بیمه دفترچه درمانی آنان فاقد اعتبار است! آیا شهروندان سنندجی که ما را به عنوان نماینده خود در شورا انتخاب کرده‌اند راضی هستند در چنین شرایطی دو میلیارد تومان از بودجه شهرداری به تیم والیبال مریوان که اکثر بازیکنان و کادر آن غیر بومی هستند، کمک کنیم؟

وی در پاسخ به صحبت موافقان این مصوبه که می‌گویند این دو میلیارد تومان از طریق استانداری پرداخت شده است، گفت: اگر این مبلغ توسط استانداری پرداخت شده چرا از طریق شهرداری مریوان این کار صورت نگرفت؟ استانداری می‌توانست این کمک را از طریق سازمان همیاری شهرداری‌ها و یا اداره کل ورزش و جوانان در اختیار تیم راه یاب ملل قرار دهد تا این حاشیه‌ها هم ایجاد نشود. پس این گفته موافقان نمی‌تواند صحت داشته باشد.

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای شهر سنندج اظهار داشت: اگر قرار است از طریق شورا و شهرداری به ورزش کمک شود این کمک‌ها باید در ورزش همگانی و زیر ساخت‌های ورزشی سنندج هزینه شود و یا در اختیار هیأت‌های ورزشی قرار گیرد، هر چند در طول سه سال گذشته از طریق کمیسیون ورزش شورای شهر به تیم‌ها و ورزشکاران سنندجی در حد توان کمک کرده‌ایم و در ادامه هم کمک خواهیم کرد.

کمک ۲ میلیاردی و نمایان شدن اختلافات مدیریت شهری سنندج

سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری سنندج را ثبت خواهیم کرد

شهردار سنندج در مورد چگونگی شکل گیری کمک به تیم راه یاب ملل مریوان گفت: در مورد کمک به تیم والیبال راه یاب ملل، واقعیت این است که حضور تیم‌های کردستانی در هر لیگ کشوری باعث افتخار استان است و به دلیل اینکه تیم راه یاب در آستانه انحلال و انصراف از سوپر لیگ برتر والیبال قرار داشت طی صحبت‌هایی که مدیر کل ورزش و جوانان با ما داشت و استاندار نیز تاکید بر کمک به این تیم را داشت و به طور مستقیم نمی‌توانست این کار را انجام دهد از ما در خواست کرد این کمک از کانال شهرداری سنندج انجام شود.

حشمت صیدی ادامه داد: قرار شد اگر اعضای شورای شهر سنندج موافق باشند، ۲ میلیارد تومان از طریق شهرداری به این تیم کمک شود که اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر با این مصوبه موافقت کردند و تاکنون هم ۵۰۰ میلیون تومان به راه یاب ملل از طریق شهرداری کمک شده است.

وی افزود: نام تیم به راه یاب ملل کردستان تغییر پیدا کرد، آرم شهرداری و شورای شهر «سنندج شهر خلاق موسیقی» روی لباس راه یاب ملل به نمایش گذاشته می‌شود و قرار بود چند بازی این تیم در سنندج برگزار شود که به خاطر شرایط ویروس کرونا این کار صورت نگرفته است.

شهردار سنندج اظهار کرد: جامعه ورزشی استان از شهرداری و شورای شهر انتظار دارند کمک حال ورزش باشند و در بحث تیم داری ورود پیدا کنند، ما به دنبال ثبت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری هستیم که بتوانیم به صورت مستقیم با نام شهرداری سنندج تیم داری کنیم و در چند سال اخیر هم به تیم‌ها و ورزشکاران سنندجی در حد توان خود کمک کرده‌ایم.

صیدی در پاسخ به منتقدین این کمک که می‌گویند «شهرداری از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی نیست و حقوق برخی کارگران آن چند ماه است پرداخت نشده است»، گفت: از لحاظ منابع مالی شهرداری سنندج در شرایط بسیار خوبی است و نسبت به شهرداری‌های همسان خود در وضعیت بهتری قرار دارد، از نظر پرداخت حقوق هم نیروهای شرکتی ما مقداری مشکل داشته‌اند که به‌زودی حقوق آن‌ها هم پرداخت می‌شود و از این نظر هم از خیلی ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر بهتر عمل کرده‌ایم.

شهردار سنندج در پایان سخنان خود گفت: یکی از وظایف شهرداری کمک به توسعه ورزش است که شهرداری سنندج هم با کمک و مصوبه اعضای شورای شهر در این راستا گام برمی دارد و هر کمکی در بحث ورزش صورت گرفته با مصوبه اعضای شورای شهر و کاملاً به روش قانونی بوده است.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید