برخورداری ۹۷درصدی روستاییان استان از نعمت گاز طبیعی

برخورداری ۹۷درصدی روستاییان استان از نعمت گاز طبیعی

 

 اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : رشد بیش از ۱۰۰ درصدی گازرسانی به روستاها از جمله دستاوردهایی است که در آذربایجان‌شرقی به شکل حرکت به سمت «روستای بدون گاز» نمود یافته است و روستاییانِ این خطه ، دیگر از سوز سرمای استخوان سوز کوهستان در منزل نمی‌نالند.

 

اجرای طرح نهضت گازرسانی به روستاها سبب شد تا تعداد روستاهای برخوردار کشور از گاز، از ۱۴‌هزار در سال ۹۲ به ۳۰هزار در سال ۹۹ برسد و قرار است در  دو هزار روستای دیگر نیز تا پایان سال از انرژی گاز برای گرمایش خانه های روستاییان استفاده شود.

 

گازرسانی روستایی پراهمیت است چون علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی و استفاده مناطق محروم از نعمت گاز طبیعی، قدمی بلند برای رقم زدن جهش تولید در بخش‌های مختلف مرتبط است؛ قدمی که منجر به توسعه همه‌جانبه می‌شود.

 

از سوی دیگر گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم موثر باشد.

 

هم اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۷ درصد خانوارهای روستایی آذربایجان شرقی از گاز طبیعی بهره مند هستند و این استان در آستانه اتمام گازرسانی به روستاها قرار دارد.

 

در همین پیوند مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۹۷٫۲۲ درصد خانوارهای روستایی و ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری استان در قالب یک میلیون و ۶۴۷ هزار خانوار از گاز طبیعی برخوردار هستند.

 

سیدرضا رهنمای توحیدی با بیان این‌که آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت جزو استان‌های پرجمعیت در کشور است، اظهار کرد: اکثریت شهرهای این استان به دلیل برخورداری از آب و هوایی سرد و کوهستانی، از لحاظ اقلیم بندی گازرسانی  در «اقلیم یک» قرار گرفته اند.

 

وی افزود: بر اساس برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۰، تعهد این شرکت گازرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان بوده و در راستای تحقق این امر و به ‌رغم شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، با طراحی پروژه‌های گازرسانی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های اجرایی، بکارگیری پیمانکاران مجرب، کنترل مستمر پروژه‌ها براساس برنامه زمان بندی، بومی‌سازی تجهیزات گازرسانی، ثبت اختراعات و نوآوری و مشارکت کارکنان دانش محور، در خدمت رسانی صادقانه به مردم تلاش می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه گازرسانی به ۲۴۰ روستای آذربایجان شرقی در زمان حاضر در دست اجراست، اضافه کرد: گازرسانی به ۸۶ روستا نیز همزمان با هفته دولت افتتاح شد.

 

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها و تصمیمات، عملیات گازرسانی پروژه‌های روستایی دیگر نیز بالای ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی شاهد اتمام گازرسانی روستایی در آذربایجان شرقی خواهیم بود.

 

رهنمای توحیدی اظهار کرد: اجرای بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه گاز با نصب ۶۷۳ هزار و ۲۰۰ انشعاب شهری و روستایی با لحاظ مسیرهای صعب العبور در پروژه‌ها، از جمله اقداماتی بوده که در سایه تلاش شبانه روزی کارکنان و با انگیزه رضایت مردمی محقق شده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید