کد خبر: 255943
۰
۰
نسخه چاپی

تازه‌ترین گام‌های دولت برای همراهی با صنعت گاز

به گزارش اقتصادآینده نیوز، تحقق اهدافی مانند گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور و تامین پایدار گاز برای مصرف کنندگان به‌ویژه در فصل‌های سرد سال موضوعی است که به همراهی و همیاری توامان دولت و مردم نیاز دارد؛ همراهی دولت برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها در بهترین زمان و همیاری مردم برای اجرای هر چه بهتر آن تصمیم‌ها.

همسو با این موضوع، در هفته‌ای که گذشت دو خبر قابل توجه از سوی مسئولان دولت اعلام شد که می‌تواند به مصرف بهینه گاز طبیعی از سوی مشترکان و شتاب‌بخشی به روند گازرسانی روستایی بینجامد. جزئیات این دو مصوبه دولت را مرور می‌کنیم.

پاداشِ صرفه‌جویی برای مشترکانِ خوش‌مصرف: زمزمه‌ انجام بعضی تغییر و تخفیف‌ها در گاز بهای مشترکان از اوایل پاییز و همزمان با آغاز فصول سرد سال به گوش می‌رسید تا اینکه حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به این موضوع مهر تایید زد و از ارائه طرح این شرکت به دولت برای در نظر گرفتن سیستم تشویقی و تنبیهی برای مصرف‌کنندگان گاز خبر داد.

وی در آن زمان یادآور شد که این طرح در هیئت دولت در حال بررسی است و در توضیح کوتاهی تاکید کرد که شرکت ملی گاز  دنبال تشویق مشترکان برای کاهش مصرف گاز است، نه تنبیه.

سرانجام روزچهارشنبه، پنجم آذرماه و همزمان با کاهش دمای هوا در بسیاری از استان‌های کشور و افزایش مصرف گاز، اعضای هیئت دولت در نشستی که به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم مهار و مدیریت مصرف گاز در کشور، تصمیم‌هایی را به‌منظور اصلاح الگوی مصرف مشترکان گاز طبیعی در ایام سرد سال (۱۶ آبان تا ۱۵ اسفندماه) گرفتند.

براین اساس مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی یادشده در هر سال، نسبت به دوره مشابه سال‌های ۹۶ و ۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب، بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد، مشمول تخفیف (پاداش صرفه‌جویی) معادل ۱۵ درصد گازبهای صورتحساب دوره می‌شوند.

طبق این تصمیم، در صورت افزایش مصرف هم مطابق مصوبه دولت و براساس درصدی که تعیین شده است، به گازبهای آنها افزوده می‌شود. در این مصوبه تاکید شد که افزایش مصرف گاز در ساختمان‌های اداری نیز مشمول این افزایش قیمت می‌شود.

با این تفاسیر امید است این تصمیم دولت بتواند در مصرف بهینه گاز از سوی مشترکان اثرگذار و نتایجی قابل توجه در پی داشته باشد.

اختصاص ۱۵هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های گازرسانی: علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه، چهارم آذرماه در نشست خبری با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: یکی از مصوبه‌های هیئت دولت در این لایحه اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاهاست.

خبری که نشان از توجه دولت به تکمیل گازرسانی به سراسر کشور دارد؛ هم‌اکنون گازرسانی روستایی در حالی تداوم دارد که تعداد روستاهای گازرسانی شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (از تیرماه ۱۳۹۲ تاکنون) بیش از دو برابر شده است یعنی این مقدار از ۱۴ هزار روستای بهره‌مند از گاز طبیعی در سال ۹۲، به بیش از ۳۲ هزار روستا رسیده است.

همسو با این موضوع باید یادآور شد سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای گازرسانی روستایی در کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده است؛ در این بازه زمانی حدود ۱۸ هزار روستای جدید از گاز بهره‌مند شدند که در این تعداد روستا به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار روستایی گازرسانی شده است.

به گفته حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز کشور تا پایان دولت دوازدهم  به ۳۵ هزار روستا می‌رسد که به این ترتیب در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۱ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریبا معادل گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا در هر هفته است. به این ترتیب بودجه در نظر گرفته شده برای تکمیل گازرسانی روستایی می‌تواند برای به ثمر رساندن اهداف شرکت ملی گاز راهگشا باشد.

منبع:شانا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید