کد خبر: 260982
۰
۰
نسخه چاپی

منع استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی ظهر پنج شنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: مسئولین استان باید در شرایط اضطرار آلودگی هوا این جلسه را برگزار کنند.

وی ادامه داد: بحث آلودگی هوا در شهر اراک واقعیت تلخی است که سال‌ها با آن مواجه هستیم که بخشی از آن به امکانات زیر ساختی باز می‌گردد که باید دنبال شود و گلایه نمایندگان نیز بوده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: منابع آلایندگی که در اراک در بلند مدت وجود دارد، قابل رفع هستند اما هنگامی که یک صنعت مستقر می‌شود نمی‌توان آن را جا به جا کرد با اینکه برای صنایع تکلیف جا به جایی وجود دارد و همانطور که کارخانه آند سازی آلومینیوم سازی اراک جا به جایی آن انجام نشد.

نیروگاه شازند یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده هوای شهر اراک است

کریمی گفت: نیروگاه شازند یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده هوای شهر اراک است و رئیس جمهور نیز در جریان سفر به استان مرکزی این قول را دادند برای همیشه از استفاده از سوخت مازوت جلوگیری شود و مجدد نیز بر این موضوع تاکید کرده است و حال با وجود تاکید وی بر این موضوع انتظار می‌رود این دستور توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت نیرو و نفت رعایت شود.

وی عنوان کرد: اگر محدودیت‌هایی در خصوص لزوم مصرف مازوت در شرایطی در کشور وجود دارد، پیرو جلسه‌ای که بین وزارت نفت و نیرو در خصوص تعیین سوخت نیروگاه‌های کشور برگزار شد، رقمی که برای سوخت مازوت در نظر گرفته شده به ۱۵ درصد نمی‌رسد و این رقم به اندازه‌ای نیست که در کشور سهمی برای مصرف سوخت مازوت پالایشگاه نفت شازند قائل شویم و آلایندگی به شهر اراک تحمیل شود، از استاندار مرکزی انتظار پیگیری این موضوع وجود دارد و در مجلس نیز این مساله دنبال می‌شود.

به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در توزیع سوخت مازوت باید دستور رئیس جمهور و ضرورت آن بررسی شود.

سهم ۳۵ درصدی برای محیط زیست از عوارض آلایندگی

کریمی گفت: در قانون هوای پاک سهم ۳۵ درصدی برای محیط زیست از عوارض آلایندگی تعیین شد تا صرف بهبود محیط زیست شود. در تبصره شش قانون بودجه سال ۹۹ به صراحت (۳۵ درصد از عوارض آلایندگی وصولی از محل یک درصد فروش واحدهای آلاینده موضوع تبصره یک ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده به سازمان محیط زیست برای اعطای تسهیلات مالی برای کاهش آلودگی‌های محیط زیستی و جلوگیری از تخریب محیط زیست اختصاص پیدا کند) برای این موضوع ردیف بودجه تعیین و مبلغ آن واریز شده است.

به گفته نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان سهم استان از محل عوارض آلایندگی در شش ماهه ۴۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

کریمی عنوان کرد: شهرداری‌ها در شش ماهه ابتدای سال نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی وصولی داشتند.

وی گفت: آلودگی هوا یکی از مسائل مهم و دغدغه جدی مردم شهرهای اراک و شازند است و از طرفی رابطه مستقیم آلایندگی‌ها با بیماری‌ها و سلامت مردم وجود دارد و اصلاً شوخی بردار نیست و باید برای حفظ سلامت مردم حداکثر تلاش به کار گرفته شود.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید