کد خبر: 262322
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی مطرح کرد:

خط شکنی نسل جدید فناوری های نوظهور در بازار پول و سرمایه

گزارش‌های جهانی از سرازیرشدن سرمایه‌ها به سمت فین‌تک‌ها به خصوص در حوزه خدمات مالی خبر می‌دهد. بر اساس آماری که کورش پرویزیان رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرده« حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته در سال 2020 از کانال فناوری اطلاعات تحقق پیدا کرده این در حالی است که در ایران با وجود فراهم بودن زیر ساخت های لازم برای رشد این پدیده نوظهور، این نسبت بسیار اندک می باشد.

خط شکنی نسل جدید فناوری های نوظهور در بازار پول و سرمایه

به گزارش اقتصاد آینده / وی که در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی سخن می گفت، ادامه داد: به کار گیری فناوری های نو ظهور در صنعت بانکداری ، بازار پول و سرمایه و ارز موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و توجه و تمرکز زیادی از سوی فعالین این حوزه، عالی الخصوص بانک ها، فعالین بازار سرمایه، نهاده مرتبط و حتی بنگاه ها را می طلبد.وی در ادامه افزود: آنچه برای فعالان سیتم بانکی و بازار سرمایه ضرروی به نظر می رسد کسب آمادگی لازم برای بهره گیری از تحولات فناوری های نوظهور در صنعت پولی و مالی است.آمادگی می تواند از تعدیل موانع قانونی پیاده سازی تکنولوژی ها تا ایجاد انگیزه و آموزش کارکنان و به روز رسانی زیر ساخت های مورد نیاز باشد.

رییس کانون بانک های خصوصی با بیان اینکه بانک ها برای کاهش هزینه های خود نیاز دارند تا به این پدیده نوظهور توجه ویژه ای داشته باشند گفت: بانک های کشور امروز به شدت نیاز دارند تا با تمرکز بر ظرفیت فناوری های اطلاعاتی، هزینه های خود را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش دهند و این موضوع می تواند از گذر فین تک ها عبور کند.وی افزود: در صنعت فناوری اطلاعات رشد فناوری های نوین مانند نسل جدید هوش مصنوعی، کلان داده و بلاکچین که مصادیق مختلف فناوری های نوظهور هستند در خدمات مالی تحولات ساختاری ویژه ای ایجاد کرده به طوری که روندهای آتی صنعت بانکداری با چنین کلید واژه هایی گره خورده است.
به گفته مدیرعامل بانک پارسیان ، در ایران به واسطه تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی، امکان دسترسی آسان و متعادل برای فعالین حوزه پولی و مالی به بازارها بین المللی وجود ندارد. بدون شک در چنین شرایطی استفاده از تکنولوژی جدید نظام مالی می تواند به عنوان خط شکن عمل کند.
پرویزیان ظرفیت های نظام بانکی در حوزه بانکداری نوین را مورد توجه قرار داد وافزود: اما متاسفانه ساختارهای مرسوم و مقررات متفاوتی که در این حوزه اعمال می شود کمتر به نهادهای اصلی اجازه ورود به این چرخه را می دهند . تنها راه باقی مانده در این شرایط تقویت فین تک ‌ها در عرصه مالی و کمک آنها برای مقابله با کمبودها و محدودیت اعمال شده از بیرون است. 
مدیر عامل بانک پارسیان از لزوم تغییر برخی از قوانین در این حوزه خبر داد و افزود: سیاست گذاران بازار پول و سرمایه به خوبی به اهمیت این مساله اشراف داشته و در تلاش هستند که محدودیت بیرونی را به نوعی جبران کنند . با این وجود برای بروز و ظهور فعالین فین تک ها راه طولانی را در پیش داریم .وی که امیدوار است ظرفیت های ایجاد شده در حوزه فین تک ها به کمک بازار پول و سرمایه بیاید، ادامه داد: در بانکداری خصوصی و حتی بانکداری دولتی سرمایه گذاری نسبتا خوبی در حال انجام است. به طوری که در حوزه پرداخت تقریبا از ظرفیت‌های بومی بسیار خوبی استفاده می شود و تقریبا کمبودی در آن وجود ندارد . البته در برخی از حوزه ها و چرخه های مهم نظام پولی و مالی کارهای نکرده بسیاری وجود دارد و باید برای پیشبرد سریع تر آنها باید فعالیت بیشتری کرد.

تاثیر مخرب محدودیت مقرارتی روی توسعه فین تک ها

این فعال نظام بانکی در ادامه سخنان خود گریزی هم به محدودیت های مقرراتی زد و گفت : مقررات موجود در این بخش نیازمند یک بازنگری دقیق است تا ظرفیت های فین تک ها در نظام مالی و بازار سرمایه شکل گیرد. به عنوان مثال در قوانین و تصمیم‌سازی های مربوط به حوزه رمز ارز ها نیازمند تغییراتی است و بهتر است کمی از سخت گیری هایی که در این حوزه وجود دارد را تعدیل کنیم .وی کاهش بروکراسی های اداری و شکستن محدودیت های زمانی و جغرافیایی، کاهش هزینه ها در عین حفظ کیفیت و افزایش سرویس های مالی و توانایی هوشمندانه در ارزیابی خطرها و ریسک های احتمالی را از جمله مهمترین آثار بکارگیری فین تک در حوزه پرداخت برشمرد و ادامه داد در فضای تحریمی و فضای سخت موجود استفاده از رمز ارزها و توسعه آن خیلی می تواند به وضعیت اقتصادی و مراودات تجاری کمک کند .

رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حرکت به سمت استفاده از فین تک ها یک حرکت گریز ناپذیر است، ادامه داد : بله این گفته درست بوده و ما خود نیز آن را قبول داریم اما باید سطحی از حق انتخاب را با توجه به زیر ساختهای موجود و حضور تحریم های ظالمانه و متعاقباً جنگ اقتصادی در نظر داشت چرا که اگر انتخاب درستی داشته باشیم می تواند جایگاه خود را بهبود ببخشیم .

محدودیت های سیاستی دست بانک ها را در ارائه برخی خدمات بست

کورش پرویزیان همچنین در ادامه با اشاره به اینکه برخی از مشکلات موجود نظام بانکی مربوط به بانک ها نیست ، ادامه داد : به عنوان مثال برخی از محدودیت های سیاستی در حوزه پهنای باند وجود دارد که اجازه ارائه برخی از خدمات را به ما نمی دهد . حتی در برخی موارد تکنولوژی لازم را داریم اما به واسطه محدودیت های موجود کشور نمی توانیم از آن استفاده کنیم.پرویزیان همچنین در باره رتبه ریسک ایران گفت : در اوایل دولت یازدهم و دوازدهم ریسک کشور به 5 رسیده بود در حال حرکت به سمت 4 بودیم . اما حالا رتبه ریسک پذیری ایران به عدد 7 رسیده که بسیار بالاست .