کد خبر: 263647
۰
۰
نسخه چاپی

تغییرات جدید در قانون چک اجرایی خواهد شد

با ابلاغ تغییرات جدید در چک از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا قانون جدید چک به‌صورت مرحله‌ای و تدریجی اجرا خواهد شد.

تغییرات جدید در قانون چک اجرایی خواهد شد

به گزارش اقتصاد آینده به نقل از روابط عمومی بانک اقتصادنوین، با اجرای این قانون دسته‌چک‌ها با ظاهر و مندرجات جدید صادر و اعتبار چک حداکثر سه سال از تاریخ دریافت دسته‌چک خواهد بود. بر این اساس با اجرای قانون جدید چک امکان ثبت اطلاعات مربوط به صدور و پشت‌نویسی چک در سامانه صیاد فراهم شده و انتقال چک مستلزم ثبت مراتب در سامانه صیاد خواهد بود. همچنین پذیرش و کارسازی چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع اما در مورد برگه چک‌های قدیمی، با توجه به‌ اینکه چک‌های قدیمی به شکل سابق کارسازی می‌شوند بلامانع است.

با اجرای «قانون اصلاح قانون صدور چک» شاهد تغییرات عمده‌ای در زمینه چک خواهیم بود که از مهم‌ترین این تغییرات فراهم آمدن امکان استعلام آنی وضعیت اعتباری صادرکننده، پیش از دریافت چک (از طریق پیامک یا مراجعه به سایت بانک مرکزی) است و افراد در بلندمدت دارای سقف اعتباری برای صدور چک خواهند شد.

همچنین متعاقب ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی و اطلاع‌رسانی برخط، مراتب به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اطلاع‌رسانی شده و اقدامات زیر در مورد صاحب حساب اجرا خواهد شد:

  • عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت‌بانکی جدید
  • مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی
  • عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
  • جلوگیری از افتتاح حساب و انسداد تمام حساب‌های صادرکننده چک در تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری پس از گذشت 24 ساعت از ثبت غیرقابل پرداخت بودن.

مشتریان ارجمند می‌توانند برای مطالعه بیشتر در مورد قانون «اصلاح قانون صدور چک» به آدرس زیر مراجعه فرمایند:

https://www.enbank.ir/s/mfaomi

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید