احداث ۳۷۰ واحد مسکن در سمیرم کارنامه ماندگار خدمت به محرومان

طرح بزرگ مسکن محرومان از ابتدای سال ۹۸ آغاز شد و سقف این تسهیلات در سال جاری بر اساس مصوبه دولت به ۵۰ میلیون تومان رسید تا با اجرای این طرح خانواده‌هایی که امیدی به احداث مسکن نداشتند، صاحب خانه شوند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، تیرماه امسال در سفر به اصفهان گفته بود که تا پایان دولت دوازدهم، طرح مسکن اقشار محروم باید به اتمام رسیده و تکمیل می‌شود.

سهم استان اصفهان در اجرای طرح مسکن محرومان سه هزار واحد است که برای شهرستان سمیرم ۳۷۰ واحد در نظر گرفته شده است.

بر این اساس و طبق اعلام بنیاد مسکن اصفهان در سال‌های گذشته چهار هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در اختیار متقاضیان بویژه اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد قرار گرفته و طرح مسکن محرومان در ادامه سایر طرح‌های حمایتی، بصورتی ویژه‌تر دنبال می‌شود.

در طول فعالیت دولت دکتر حسن روحانی در کنار فعالیت‌های انجام شده در اصفهان به همت بنیاد مسکن این استان، ۱۵۰ واحد ساخته شد و در اختیار ایتام قرار گرفت و حدود ۶۰۰ واحد نیز برای خانواده دارای بیش از ۲ معلول اختصاص یافت، اما بی شک باید عملیات اجرایی طرح احداث سه هزار واحد مسکن محرومان استان اصفهان با مشارکت بنیاد مسکن و یکهزار واحد برای مددجویان کمیته امداد را نقطه عطفی در محرومیت‌زدایی در استان اصفهان از حیث تامین و ساخت مسکن قلمداد کرد.

خبر مسرت بخش واگذاری این تعداد خانه های مسکونی به صاحبان آنها در اوایل سال آینده موج شادی در بین اعضا خانواده بوجود آورد که برخی از آنها در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشتند: خانه دارشدن آرزویی بود که سالها در انتظارش بودیم تا این که سال گذشته مسوولان امر خبر مسرت بخش تحقق این مهم را اعلام کردند که در کارنامه ماندگار دولت ثبت شده است.

آنان بر ضرورت تلاش بیشتر مسوولان برای رفع نیاز محرومان جامعه در حوزه های مختلف زندگی  تاکید کردند و افزودند: رفع مشکلات نیازمندان و مستضعفان کشور یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود که با در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب همچنان بر رفع نیاز محرومان تاکید داشته اند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سمیرم در این پیوند به خبرنگار خبرنگاران گفت: از ابتدای شروع طرح در این شهرستان ۱۱۶ مورد برای احداث مسکن محرومان مشخص و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

به گفته روح‌الله افشاریان به دلیل اینکه اجرای این طرح قبل از پایان دولت باید نهایی شود ما نیز به سرعت اقدام به شناسایی و بازدیدهای روستا به روستا و شهر به شهر در همه بخش‌های سمیرم کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر تابستان کارشناسان بنیاد مسکن از یک ‌هزار و ۴۰۰ واحد ساختمانی قدیمی روستاها و شهرهای کم جمعیت منطقه بازدید کردند که از این تعداد ۴۰۲ واحد برای احداث مسکن جدید محرومان انتخاب شد و در دستور کار اجرای طرح قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن سمیرم، متراژ و مساحت این واحدها را ۶۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: پروانه ساختمان، نقشه، نظارت، استعلام‌های اداری و بیمه این واحدها نیز رایگان و دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با سود پایین و ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی برای احداث هر واحد ساختمانی مسکن محرومان در نظر گرفته شده است.

مدیر بنیاد مسکن سمیرم به مشکلات بر سر راه اجرای این طرح در سمیرم بویژه در بخش دریافت تسهیلات و بانک ها اشاره  و اضافه کرد: کندی روند اجرای کار و گیر و دارهای تامین ضامن بانکی باعث کندی روند و پیشرفت کار در برخی بانک‌ها شده است.

به گفته وی این طرح ملی است و دولت آن را ضمانت کرده است بنابراین بانک باید اجرای این طرح بزرگ ملی برای محرومان را بعنوان یک سرمایه اجتماعی در نظر بگیرد و در مسیر ارائه تسهیلات به قشر محروم سخت‌گیری نکند.

افشاریان با اشاره به تسهیلات اختصاص یافته برای متقاضیان واجد شرایط قطعی این طرح، گفت: برای ضمانت وام یاد شده به صورت وثیقه‌های زنجیره‌ای استفاده خواهد شد و تاکید ما استفاده از سفته‌های‌ زنجیره‌ای است.

سرپرست بانک ملت سمیرم در همین پیوند، اظهار داشت: اعطای وام و تامین ضامن بانکی به شکل زنجیره‌ای در طرح های قبلی احداث مسکن مشکلاتی ایجاد کرده و معوقه‌ها و مطالبات را بیشتر کرده است.

کاظم جعفری در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: امسال بانک ملت زیر بار ضمانت‌های زنجیره ای نمی‌رود و ضامنی که الزاما هم می‌تواند کارمند نباشد را بدون کسر اقساط از متقاضیان طرح‌هایی مانند مسکن محرومان قبول می‌کند.

مدیر بانک مسکن سمیرم  در ادامه گفت: راهکار حل مشکل بانکی برای محرومان، ارائه سفته‌های بانکی به شکل زنجیره‌ای است و به دلیل تاکید دولت برای کمک به محرومان نباید در این رابطه سخت‌گیری شود.

محمود گیوی تصریح کرد: هر چند برخی بانک‌ها برای پذیرش ضمانت به شکل زنجیره‌ای از سوی چند متقاضی مسکن محرومان سخت گیری می‌کنند اما بانک مسکن در این خصوص بهترین و بیشترین همکاری در اجرای طرح را داشته است.

مدیر بانک صادرات به عنوان یکی دیگر از بانک‌های عامل در اجرای طرح مسکن محرومان هم به خبرنگار خبرنگاران، گفت: این بانک نیز ضمانت به شکل زنجیره‌ای را قبول نمی‌کند بنابراین متقاضیانی که از سوی بنیاد مسکن به بانک صادرات معرفی شوند باید برای دریافت وام یک ضامن معرفی کنند.

محمد ابن‌علی افزود: این بانک ماهانه حدود ۱۰۰ فقره وام پرداخت می‌کند و علت اینکه پیشنهاد می‌کند ضامن بانکی از بین بازنشستگان باشد به این دلیل است که ۹۰ درصد اقشار بازنشسته در این بانک حساب دارند و حقوقشان از بانک صادرات پرداخت می شود.

معاون امور اقتصادی فرمانداری سمیرم با ابراز نگرانی از کندی روند کار اعطای تسهیلات از سوی برخی بانک‌ها و بازگشت اعتبار شهرستان، تاکید کرد: بنیاد مسکن موظف به برگزاری هفتگی جلسات مسکن محرومان است تا مشخص شود چرا انعقاد قراردادهای بانکی متقاضیان این طرح پایین است و کار به خوبی پیش نمی‌رود.

سیدمهدی قائم‌مقامی ادامه داد: طبق گزارش بنیاد مسکن به دلیل سخت‌گیری برخی بانک‌ها ۵۰ سهمیه مسکن محرومان شهرستان از دست رفته و اعتبار مورد نیاز جذب نشده است.

به گفته این مسوول، همه این موارد باید به سرعت در نشست‌های کاری هفتگی مسکن محرومان بررسی و آسیب‌شناسی شوند تا به نقطه مطلوب برسیم و بتوانیم کل سهمیه مشخص شده برای شهرستان را جذب و برای احداث اقدام کنیم.

قائم‌مقامی افزود: بانک های مسکن و ملی در اجرای طرح و همراهی با متقاضیان محروم همکاری بهتری نسبت به سایر بانک‌ها داشته‌اند.

معاون فرماندار سمیرم ابراز امیدواری کرد با سرعت گرفتن کار دریافت وام بانکی در کنار تسهیلات بلاعوض دولت، کل سهمیه ۳۰۰ واحدی بنیاد مسکن به اضافه ۷۰ واحد تعیین شده برای نهادهای حمایتی(بهزیستی و کمیته امداد) احداث و به موقع به محرومان فاقد مسکن تحویل داده شوند.

شهرستان سمیرم با افزون بر ۱۰۰ هزار جمعیت، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: احداث سه هزار واحد مسکن محرومان این استان تا پایان اردیبهشت سال آینده به اتمام می رسد.

غلامحسین خانی در گفت‌ و گو با خبرنگاران  پیشرفت فیزیکی این واحدهای مسکونی را ۵۵ تا ۶۰ درصد اعلام و اضافه کرد: برای احداث سه هزار واحد مسکونی محرومین در استان، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته که ۹۰۰ میلیارد ریال آن بلاعوض است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای سه هزار و ۱۱۸ واحد تشکیل پرونده شده و ۲ هزار و ۷۷۱ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند و بانک با یک هزار و ۷۴۴ واحد قرارداد منعقد کرده است.

استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای  ۱۰۸شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

نزدیک به ۹۰۰ روستای استان اصفهان نیز بیش از ۲۰ خانوار دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید