کد خبر: 265817
۰
۰
نسخه چاپی

کاهش استفاده از ماسک در سمنان/ برخی اظهار نظرها کارشناسی نیست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «شرایط کرونایی در استان سمنان تثبیت شد، دو شهرستان استان سمنان در وضعیت آبی و شش شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی هستند، هیچ شهرستان نارنجی و یا قرمزی در استان سمنان وجود ندارد، مرگ و میر کرونایی در استان سمنان کاهش یافته است» اینها اظهار نظرهایی است که در دیماه توسط مسئولان ارشد استان سمنان برای افکار عمومی اعلام شده است.

به نظر می‌رسد درباره راستی و درستی این اظهارنظرها شکی وجود ندارد زیرا آمارها به واقع نشان از کاهش میزان شیوع کرونا در استان سمنان می‌دهد اما آیا بیان این چنین اظهار نظرهایی خیال مردم را از بابت کرونا راحت نمی‌کند؟ این اظهارنظرها که غالباً هم از سوی مسئولانی بیان می‌شود که تخصص پزشکی ندارند و به واسطه سمتی که دارند، عضو ستاد مقابله با کرونا هستند، منجر به سهل انگاری مردم در خصوص کرونا نمی‌شود؟ یا حتی برعکس زیاده روی در بیان شرایط منفی به هراس مردم منتهی نخواهد شد؟

هراس نباید داشت اما باید جدی بود

قاطبه کارشناسان حوزه بهداشت و درمان استان سمنان به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود هرگز اعلام نکرده‌اند که کرونا رفع و یا تثبیت شده است زیرا این کارشناسان می‌دانند که شرایط زرد و آبی کرونایی به شدت شکننده است و هر لحظه ممکن است که شرایط شهرها تفاوت کنند. سیاسیون استان سمنان اما هر چه زودتر می‌خواهند خاتمه کرونا را به تهران اعلام کنند تا قدرت مدیریتی شأن را به رخ بکشند.

از سوی دیگر شعار بهداشت جهانی در خصوص کرونا «نگران نباشیم اما جدی بگیریم» است و مخابره اخبار منفی و نگرانی بیش از اندازه مردم نیز درست نیست و اصطلاحاً از آن سوی بوم افتادن است زیرا ضررهایی که کرونا به اقتصاد و روان مردم استان سمنان وارد کرده، بیش از اندازه تصور است در این بین اما باید چه کرد؟

پیش از پرداختن به این سوال ابتدا باید وضعیت کنونی کرونا در استان سمنان را بررسی کرد. همزمان با روز یکشنبه، بیست و هشتم دیماه ۹۹ هیچ بیماری از بابت کرونا در استان سمنان جان خود را از دست نداده است اما باید در نظر داشت که طبق آمار ارائه شده از سوی علوم پزشکی شاهرود و سمنان در همین روز ۲۶ مورد ابتلای کرونا در استان به ثبت رسیده تا بیماران کرونایی بستری شده به عدد ۸۷ برسد.

کاهش استفاده از ماسک در سمنان/ برخی اظهار نظرها کارشناسی نیست

کاهش کرونا رخ داده است

ظاهراً این آمار برای استانی که ۷۰۳ هزار نفر جمعیت دارد، آمار زیادی نیست اما باید به یاد داشت که در اسفند ماه ۹۸ تاکنون ۸۷۶ نفر به دلیل بیماری کرونا در استان سمنان جان خود را از دست داده‌اند و ۲۱ هزار و ۸۲۶ نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رعایت مردم از بابت استفاده از ماسک اما به وضوح جدیت پاییز را ندارد و بررسی میدانی خبرنگار مهر، نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در خیابان‌های استان بدون ماسک تردد می‌کنند پرشمار شده و دیگر جدیتی که در عدم ارائه به افراد فاقد ماسک مثلاً در نانوایی‌ها و تاکسی‌ها و … وجود داشت، دیگر نیست.

همچنان ماسک می‌زنیم

یکی از مردم استان که ماسک به چهره دارد در این مورد به خبرنگار مهر، می‌گوید: مردم رعایت خود را دارند اما به نظر می‌رسد همدلی که بین مردم و مسئولان رخ داد و تلاش جامعه پزشکی سبب شده تا کرونا کنترل شود و بسیاری از این بابت خیالشان راحت شده است هرچند بنده و خانواده خود اجانب احتیاط را همچنان حفظ کرده‌ایم.

محدثه سادات میرحسینی با بیان اینکه مردم به نظر می‌رسد سه دسته شده‌اند گروهی از اول ماسک نمی‌زدند گروهی از ابتدا تا امروز همچنان ماسک به چهره دارند و گروهی که در بهار و پاییز ماسک بر چهره داشتند اما امروز خیالشان راحت شده و آن را کنار گذاشته‌اند، بیان کرد: اینکه بگوییم کرونا ریشه کن شده واقعاً تفکری اشتباه است.

وی با بیان اینکه مسئولان از سوی دیگر کلاس‌های درسی دوره ابتدایی اول و دوم را هم اختیاری کرده‌اند تا نشان دهند که شرایط کرونا تثبیت شده اما هنوز به نظر شخصی من فضا برای حضور در کلاس‌های درسی برای بچه‌ها که می‌توانند ناقل بیماری باشند مهیا نیست.

ماسک نمی‌زنم چون کرونا از بین رفته است

دیگر شهروند اما نظری کاملاً متفاوت دارد و با بیان اینکه کرونا از بین رفته است، می‌گوید: کرونا تمام شد شما رسانه‌ها آنقدر ماجرا را بزرگ جلوه دادید که مردم بیزار شدند اصلاً کرونا آن طوری که رسانه‌ها صحبت می‌کردند نبود و نیست و این فقط بزرگ کردن ماجرا بود برای اینکه مردم بیشتر احتیاط کنند لذا من نه ماسک می‌زنم و نه به کسی توصیه می‌کنم.

کیوان عبدالهی با بیان اینکه من در پاییز که پیک کرونا بود ماسک می‌زدم اما امروز دلیلی برای این کار نمی‌بینیم چون کرونایی وجود ندارد، بیان کرد: از ابتدا هم کرونا فقط با تماس با بیمار کرونایی منتقل می‌شد و مسئولان عمداً آن را بزرگ کردند که مردم فقط بترسند و رعایت کنند اما همین تصمیم شأن چقدر بار مالی و روانی به مردم وارد کرد؟ می‌دانید چقدر مشاغل ورشکست شدند آن هم به خاطر یک ویروس معمولی.

از این شهروند درباره تعداد جان باختگان می‌پرسیم و می‌گوید: اولاً آنانی که فوت کردند بیماری زمینه‌ای داشتند و ثانیاً هر کس با هر علتی که فوت می‌کرد آن را به کرونا ربط می‌دادند تا مردم جدی تر بگیرند من فکر نمی‌کنم بیش از ۱۰۰ نفر در استان سمنان به دلیل واقعی کرونا جان باخته باشند.

کاهش استفاده از ماسک در سمنان/ برخی اظهار نظرها کارشناسی نیست

امکان بازگشت شرایط قرمز

نظرات بسیار هستند و اگر قرار باشد همه شأن را پوشش دهیم مجالی طولانی می‌خواهد اما رصد خبرنگار مهر، نشان می‌دهد تعداد کسانی که بر این باور هستند که کرونا ریشه کن شده به طرز عجیبی زیاد شده است علت آن می‌تواند طولانی شدن کرونا و اظهارات مسئولان باشد اما دلایل اصلی آن و همچنین راهکارهای مرتبط را باید با کارشناسان امر در میان گذاشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود معتقد است احتمال خیز مجدد و بالا رفتن آمار ابتلاء، بستری و فوت جدی است و این روزها با کاهش کرونا حتی شاهد هستیم که برخی رفتارهای مخاطره آمیز مردم از جمله تجمع و گردهمایی‌ها بدون رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌ها دیده می‌شود که این رفتارها می‌تواند دوباره بیماری را در یک روند خیزش قرار دهد.

رضا چمن با بیان اینکه شرایط تثبیت کرونا شکننده است، تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها در کنار کنترل، مراقبت و نظارت در مقابله با کرونا یکی از مطالبات ما از مسئولان به خصوص دستگاه‌های نظارتی استان سمنان است زیرا سهل انگاری در خصوص کرونا دوباره می‌تواند شرایط را تشدید کند.

وی افزود: موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا در سطح استان سمنان و به ویژه شهرستان‌های شاهرود و میامی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هستند نشان می‌دهد که کرونا همچنان در این استان فعال است و تا زمانی که بیماری فعال باشد باید مراقب بود.

افراط نه تفریط هم نه

یک پزشک نیز با بیان اینکه رنگ بندی شهرها و اعلام نظرهای قطعی از سوی کسانی که افراد سیاسی هستند و نه پزشک فقط می‌تواند مردم را اذیت کند، گفت: مردم بر اثر فشارهایی که متحمل شده‌اند در وضعیت روحی خوبی قرار ندارند و در این وضعیت اگر کسی صد بار به مردم بگوید که رعایت کنید اما یک نفر بگوید کرونا کاهش یافته نظر نفر دوم را بهتر می‌پذیرند.

فرهاد میرزایی با بیان اینکه رنگ بندی شهرها از ابتدا نباید به مردم اعلام می‌شد چرا که این فقط یک نوع بررسی آماری برای کسانی است که دست‌اندرکار تصمیم سازی و مقابله با کرونا هستند و نه عامه مردم، گفت: اعلام قرمز بودن شهرها همان قدر اثر مخرب در ذهن مردم از بابت هراس از کرونا داشت که اعلام وضعیت آبی بی تفاوتی مردم را در پی دارد و در نتیجه از اصل این کار نباید صورت می‌گرفت.

وی افزود: اظهارنظرهای مسئولان دولتی از سوی دیگر سبب شده تا مردم با خیال آسوده ماسک از چهره بردارند و این برای جامعه بد است از سوی دیگر فردا روز که قرار باشد واکسن ایرانی کرونا به تزریق همگانی برسد وقتی مردم با خودشان فکر کنند که کرونا از بین رفته از دریافت واکسن هم خودداری خواهند کرد لذا نه باید آنقدر مردم را نگران کرد که هراس در جانشان بیفتد و نه آنقدر شرایط را عادی جلوه داد که کسی رعایت نکند.

اتخاذ راه حل میانه

به نظر می‌رسد باید راه بینابینی را برگزید نه آنقدر مردم را نگران کرد که موجب تعطیلی مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعطیلی مکاسب و مشاغل، نگرانی‌های روانی و روحی که جبران خسارات آن دشوار است و نه آنقدر موضوع را سهل گرفت که مردم از چهره‌هایشان ماسک بردارند.

این مسلم است که نه همه آنانی که به مراسم عزاداری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌روند کرونا می‌گیرند و نه همه آنانی که به مسافرت شمال می‌رود مصون هستند در نتیجه باید دیدگاهی درست به مسائل داشت تا از تقابل در جامعه دوری شود و رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک هم به سطح معقولی برسد.

مردم استان سمنان اما به نظر می‌رسد هر دو حالت را تجربه کرده‌اند هم نگرانی بیش از حد و حتی در برخی موارد نادرست که موجب شده بود روان مردم به هم بریزد و بسیاری از مکاسب تعطیل و حتی ورشکست شوند و هم سهل انگاشتن ماجرا از سوی سیاسیون و مسئولان که باعث شده که تعداد افرادی که ماسک از چهره برداشته‌اند افزون گردد در نتیجه می‌بایست با همکاری مردم، مسئولان و رسانه‌ها فضایی را در استان به وجود آورد که بتوانیم در کنار همراهی برای کنترل بیماری، از افراط‌ها و تفریط‌ها نیز دوری کنیم.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید