تفاهمنامه همکاری برای احصاء نیازهای فناورانه و صنعتی در اصفهان امضا شد

شناسایی شبکه متخصصان در حل نیازهای صنایع، ارائه مشاوره و آموزش‌ لازم به نوآوران و فناوران در باره تبدیل ایده‌ها به پدیده، حمایت از ایجاد شرکت‌های نوپا برای حل مسائل و نیازهای صنایع کشور و حمایت از تجاری سازی ایده‌های نوآورانه و مرتبط با رویدادها با مشارکت صاحبان سرمایه از جمله اهداف این تفاهمنامه است که روز دوشنبه بین دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی این شهر، شبکه پژوهش و فناوری این استان و مرکز شهید فهمیده منطقه مرکزی کشور به امضاء رسید.

 رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مراسم امضای این تفاهمنامه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سال گذشته برنامه حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا را در عرصه فناوری با ۲ دانشگاه استان، شروع و از ۱۵ پایان ‌نامه این دانشگاه‌ها حمایت کردیم که این رقم در سال جاری به ۶۰ پایان ‌نامه از پنج دانشگاه بزرگ دولتی استان(دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه هنر و دانشگاه کاشان) رسیده است.

جعفر قیصری با بیان‌اینکه در ۲ سال گذشته یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حمایت از پایان نامه‌ها انجام شده است، افزود: ۵۰ درصد این منابع از وزارت علوم تامین، ۲۵ درصد توسط شهرک علمی و تحقیقاتی و ۲۵ درصد هم توسط دانشگاه مربوطه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه حمایت از پایان نامه‌ها در پنج استان دیگر هم اجرا شده و آنها در مجموع از ۸۰ پایان نامه حمایت کردهند اما اصفهان به تنهایی ۶۰ پایان نامه را مورد حمایت قرار داده است که این امر فاصله زیاد این استان را با سایر استان‌ها نشان می‌دهد.

قیصری با بیان‌اینکه با امضای این تفاهمنامه حرکت مثبتی در استان اصفهان ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: فرصت‌های دیگری نیز در این استان وجود دارد که از جمله می‌توان به ارتباط خوبی که شهرک علمی و تحقیقاتی با دانشگاه‌های بزرگ استان برقرار کرده است، اشاره کنیم.

وی تاکید کرد: استان اصفهان در یک برنامه مهم فناورانه که هدف آن جهت‌دهی پایان نامه‌ها و رساله‌های دکترا و کارشناسی ارشد به سمت نیازهای فناورانه و صنعتی کشور است، امسال نسبت به همه استان‌ها پیشی گرفته است.

به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، شبکه پژوهش و فناوری استان را یکی از عناصر مهم این شهرک توصیف کرد که در سال‌های گذشته پایه‌گذاری شده و همواره مورد حمایت این شهرک بوده است.

قیصری با اشاره به اینکه امروز بستر همکاری مشترک فراهم شده و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را توسعه دهیم، بیان کرد: زیست بوم علم و فناوری استان اصفهان، بطور قطع نیازمند تلاش و همکاری مولفه‌ها، بازیگران و نقش‌آفرینان مختلف این عرصه است.

وی گفت: سه رکن دولت، صنایع و دانشگاه‌ها در تعریف پارک‌های علم و فناوری در گذشته مورد توجه قرار داشت اما امروز شهرک علمی و تحقیقاتی و بسیاری از پارک‌های خوب دنیا معتقدند که باید با شبکه‌های مختلف و بازیگران بیشتر همکاری داشت و ما این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دادیم و با کارگزاران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی بیشتر ارتباط داریم تا در مناطق اطراف و کشور بتوانیم نقش‌آفرینی کنیم و نتایج علم و فناوری را بکار بگیریم و راه‌حل‌هایی برای رفع مسائل اساسی استان بدست آوریم.

مدیر اجرایی شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به تاسیس شبکه پژوهش به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: ۱۵۸ نیاز و مساله صنایع سراسر کشور از سال گذشته، احصاء شده که تاکنون ۷۵ طرح از آنها به مرحله تهیه پروپزال و هشت طرح نیز به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

مهدی اعتباری افزود: سال گذشته در مجموع ۲۴ عرصه صنعتی با شبکه پژوهش به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تعامل بودند که امسال نیز این برنامه با قوت ادامه خواهد داشت و در سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰ نیاز در سامانه مربوطه احصا شده  است که در حال بررسی آنها هستیم.

وی اضافه کرد:  شرکت‌های تولیدکننده محصولات فناور خود را در سالجاری در اختیار این سامانه قرار می‌دهند تا اطلاع رسانی به صنایع انجام شود.

اعتباری گفت: در حال حاضر، ۱۳ پارک علم و فناوری کشور از شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان خدمات دریافت می‌کنند.

رییس دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه برخی از تفاهمنامه‌های منعقد شده درحد تفاهمنامه باقی می‌مانند و به مرحله عملیاتی نمی‌رسد، گفت: این مساله در قالب تفاهمنامه مشترک امروز به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد و ضریب عملیاتی شدن طرح در این برنامه بیشتر است.

هوشنگ طالبی تصریح کرد: سطح همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها با پیوستن چند مرکز علمی، بیشتر  و بهم پیوستن تخصص‌ها موجب افرایش ظرفیت‌ها و هم افزایی‌ها می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز تاثیرگذاربودن دانشگاه‌ها را یکی از اهداف این مراکز عالی علمی در تحقق رسالت‌های خود در منطقه خود اعلام کرد و گفت: شبکه‌سازی در این راستا یکی از اقدامات مهم محسوب می‌شود.

بهروز ارباب شیرانی افزود: این تفاهمنامه در مسیر گسترش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین مراکز علمی و صنعتی است و تحقیقات دانشگاه را به سمت مشکلات جامع هدایت می‌کند و بستری برای تجمیع تحقیقات و توسعه فناوری خواهد بود.

اصفهان رتبه دوم کشور پس از تهران را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دارد و در زمان حاضر ۵۱۹ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی این استان فعال است.

این شرکت‌ها با گردش مالی یکهزار و ۴۷۰ میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۳۴ دانش‌آموخته دانشگاهی را فراهم کرده‌اند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد.

اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در این شهرک مستقر است.

منبع: ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید