کد خبر: 266094
۰
۰
نسخه چاپی

همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش ضروری است/لزوم اسلامی سازی علوم

به گزارش اقتصادآینده نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری عصر امروز در نشست کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش خراسان شمالی که در دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه تربیتی آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: ما مربیان و معلمان فرزندان جامعه را از سنین مهدکودک از والدین تحویل گرفته و قصد تربیت آنها را داریم و بعد از مهدکودک هم فرد ۱۲ سال در مدارس تحصیل می‌کند؛ بر این اساس باید گفت دوره مهم تربیتی فرد در دست ما مربیان بوده و مهم‌ترین کار هم تربیت همین نسل است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی ادامه داد: همکاری این دو نهاد علمی و دینی از ضروریات بوده و با توجه به آثار و ثمراتی که این همکاری و هم‌افزایی حوزه و آموزش‌وپرورش دارد، باید فعالیت این کمیته بیش از پیش تقویت شود.

وی با تأکید بر ضرورت اهتمام ویژه برای جهت‌دهی مناسب به مقوله تعلیم و تربیت، افزود: علوم دو قسم هستند؛ برخی علوم و دانش‌ها جهت دهنده هستند و برخی پایه و تجربی هستند که در آن‌ها نگاه به آینده و جهت‌دهی شاید چندان مطرح نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: برخی از علوم مانند معارف اسلامی، فلسفه، کلام، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و … بخش‌هایی از علوم هستند که به مابقی علوم و کل جامعه جهت می‌دهند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس وقتی از اسلامی سازی علوم صحبت می‌کنیم معنای آن این نیست که فرمول‌های فیزیک و شیمی تغییر کند؛ زیرا این‌ها اصولاً تغییرناپذیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: درواقع معنای اسلامی سازی علوم این است که جهت‌گیری علومی که جهت دهنده هستند، اسلامی و دینی شود، به‌عنوان‌مثال جهت‌گیری روانشناسی ما به‌سوی توحید و معنویت باشد و این علم را با تکیه بر توحید و معنویت ارائه دهیم؛ وگرنه خود نکات علمی که در بحث روان‌شناسی وجود دارد تغییر چندانی نمی‌کند و تنها جهت‌دهی آن متفاوت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اظهار کرد: اگر در بحث تربیت دانش‌آموزان و سایر بخش‌ها به این موضوع عنایت ویژه داشته باشیم در آن صورت اسلامی شدن علوم و سبک زندگی اسلامی معنا می‌یابد؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموز در کنار علم‌آموزی، تواضع هم می‌آموزد، عبادت او هم بیشتر می‌شود و کرنش او در برابر عظمت خالق و حرمت او به والدین، معلم و استاد نیز افزایش می‌یابد؛ زیرا معارف دینی و مباحث فلسفی علوم جهت دهنده هستند.

امام جمعه بجنورد در انتها گفت: اما اگر دانش‌آموزی را تربیت کردیم که هرچقدر علم او بالا رفت غرور او بیشتر و فاصله او از خالق هستی و مردم و جامعه زیاد شد، درواقع نحوه تعلیم و تربیت ما به تکبر او افزوده و وی به خدا نزدیک نشده بلکه به شیطان نزدیک شده است که این نتیجه مثبت یا منفی بستگی به عملکرد ما مربیان دارد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید