کد خبر: 266320
۰
۰
نسخه چاپی

نجات شاهوار مهمترین خواسته مردم است/ پیگیری مطالبات در سطح ملی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شاهوار شاهرود حدود ۱۰ سال است که به دست معدنچیان تخریب شده و این کانون آب ساز و حیات بخش که بلندترین قله البرز شرقی نیز محسوب می‌شود در این سال‌ها روز خوش به چشم ندیده است. شاهوار امروز زخم‌های عمیقی بر چهره دارد و تخریب‌های معدن کاران نه تنها بسیاری از حوض منطقه را فراری داده بلکه سبب بسته شدن آبراهه‌ها نیز شده است.

مهمترین مقوله در باب شاهوار نگرانی مردم از بابت محیط زیست و منابع آبی است، قطع بی رویه درختان ممنوع القطع اورس، امکان آلودگی آب و تأثیرات انفجارها بر سفره‌های آب زیرزمینی و به خطر افتادن میلیون‌ها متر مکعب آب در شاهوار که این روزها مهمترین و حیاتی‌ترین موضوع استان سمنان محسوب می‌شود، همگی در زمره دغدغه‌های مردم منطقه است.

نگرانی مردم و دوست داران محیط زیست

دوست داران محیط زیست و مردمی که دل در گرو این آب و خاک دارند سال‌ها است که به دنبال تعطیلی معدن به هر ارگان و نهادی نامه نوشته‌اند و در آستانه سفر حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز فرصت را مغتنم دانستند تا در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یک بار دیگر دغدغه‌های خودشان را بیان کنند تا این مسائل از تهران نیز توسط موثران دنبال شود.

در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین‌قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور برای معارفه مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان سمنان و در آستانه سفر یک روزه رئیس قوه قضائیه، عده‌ای از علاقمندان به محیط زیست و فعالان مدنی و اعضای ستاد مردمی نجات شاهوار به دیدار وی رفتند تا درباره دغدغه‌هایشان صحبت کنند.

نجات شاهوار مهمترین خواسته مردم است/ پیگیری مطالبات در سطح ملی

تخریب محیط زیست

یکی از موثران شهرستان شاهرود درباره موضوع شاهوار و با بیان اینکه تخریب این قله با هیچ منطقی همراه نمی‌شود، گفت: شاهوار قله سه هزار و ۹۶۰ متری است که به عنوان بلندترین قله البرز شرقی کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند و یک سمبل در منطقه است اما نزدیک یک دهه برداشت غیر اصولی در حدی که تنها تخریب برای منطقه شاهوار باقی مانده و بوکسیت آن برای آلومینای جاجرم مصرف شده، با این قله کاری کرده که امروز واقعاً نمی‌توان به زبان آورد.

ابوالحسن قزوینی با بیان اینکه بوکسیت ماده اولیه کارخانه آلومینا در جاجرم است که نخاله‌های آن نصیب شاهرود می‌شود، بیان کرد: در گزارشی که یکی از دانشگاه‌ها ارائه کرده باید در سال حدود دو میلیون متر مکعب یا پنج میلیون تن اعم از باطله و بوکسیت از شاهوار برداشته شود و اگر این روند پیش برود، قله‌ای دیگر برای مردم منطقه نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه شاهوار یک مخزن عظیمی از آب در شاهرود است، افزود: از سوی دیگر سازمان محیط زیست نیز در نامه‌ای تاکید کرده که استخراج از شاهوار بدون مجوز محیط زیست صورت گرفته و در نتیجه تخریب وسیعی در این منطقه انجام شده است.

پیگیری مطالبات مردمی

حجت‌الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود نیز در این دیدار با بیان اینکه تخریب در شاهوار اثر منفی روی آب و محیط زیست دارد، گفت: بوکسیت معدنی دولتی است و ما نیز در نامه‌ای به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرده‌ایم که باید زودتر این موضوع به پایان برسد زیرا مردم نسبت به آینده شهرستان شاهرود، محیط زیست و منابع آبی و … نگران هستند.

وی افزود: تعیین تکلیف شاهوار آن هم به زودی یکی از مهمترین مطالبات مردم شهرستان شاهرود به خصوص در آستانه سفر رئیس قوه قضائیه است زیرا مردم خسته شده و نگران هستند که آینده این شهرستان به خصوص در حوزه آب چه می‌شود که می‌بایست مسئولان ارشد کشوری به این موضوع واکنش نشان دهند.

حجت‌الاسلام محمد قمی نیز در این نشست با اشاره به استماع نقطه نظرات و نگرانی‌های مردم، گفت: سعی می‌کنیم این موضوع را از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیگیری کنیم و بخش‌های رسانه‌ای نیز می‌تواند در این حوزه فعالیت خود را افزایش دهند تا حمایت مؤثری از این امر صورت گیرد تا ما نیز قدری مانع تخریب محیط زیست باشیم.

نجات شاهوار مهمترین خواسته مردم است/ پیگیری مطالبات در سطح ملی

بی مهری علیه شاهوار

حسن حلاجی دیگر کارشناس و همچنین عضو ستاد نجات شاهوار با بیان اینکه بالغ بر ۴۰۰ صفحه درباره تخریب‌های شاهوار سند و مدرک گردآوری شده که بیانگر تخلفات و همچنین نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم است، گفت: از چهار سال پیش در چارچوب قانون بدون هیچ حاشیه و هیاهو کارهایی شده که مسئولانی مانند نماینده سابق شهرستان در مجلس، امام جمعه شاهرود و بسطام و … پای کار بودند و این اسناد به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس، قوه قضائیه و… ارسال شده است همچنین طوماری به طول ۱۷ متر امضای مردمی و مطالبات مردم به مسئولان ارسال شده است.

حلاجی با بیان اینکه سال گذشته دوباره تمام این مستندات برای تهران و مراجع ارسال شد و مجدداً حتی به سازمان بازرسی نیز حضوری مستندات را ارائه کردیم و تنها نیاز داریم که این مطالبه مردمی در توقف دائمی معدن، مجدانه پیگیری شود، گفت: امیدواریم تذکرات و پیگیری‌ها از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی بتواند گره‌گشای این مطالبه جدی مردم باشد.

وی از مسئولان خواست تا به مطالبات مردم در خصوص شاهوار توجه داشته باشند و تاکید کرد: مردم شاهرود هزار و ۵۰۰ شهید دفاع مقدس و هزاران رزمنده و جانباز را راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کردند و اما امروز متأسفانه صدای شأن شنیده نمی‌شود و لذا مطالبه مردمی این شهرستان در خصوص حفظ منابع آبی شأن همچنان با بی‌توجهی روبرو است.

شاهوار منبع درآمدزایی گردشگری

این فعال محیط زیست مردم نگران هستند که منابع شأن از دست برود و در نتیجه حیات و توسعه در شهرستان شاهرود به مثابه بزرگترین شهرستان استان سمنان به خطر بیفتد. همچنین باید گفت شاهوار یک برند برای جذب گردشگر است که می‌تواند درآمدزایی خوبی از لحاظ گردشگری و حتی میزبانی از اردوهای تیم‌های ملی کوهنوردی داخلی و خارجی در آن داشت اما متأسفانه این امر مورد بی مهری قرار گرفته است.

واقعیت این است که مردم از همراهی برخی مسئولان شهرستانی و دولتی ناامید شده‌اند زیرا استانداری سمنان هیچ توجهی به خواست مردم نمی‌کند و برعکس اقتصاد و دارایی طی اقدامی که به نظر می‌رسد استانداری نیز از آن بی‌اطلاع نیست، به معدن تعطیل شده بوکسیت تاش و در شاهوار، مجوز احداث سازه می‌دهد و این یعنی امکان بازگشایی دوباره معدن وجود دارد و در نهایت تهدید بزرگی متوجه حیات در شرق استان سمنان و دشت بسطام خواهد شد. حال باید دید که اقدامات پیگیرانه از این پس چه نتیجه‌ای در بر خواهند داشت.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید