کد خبر: 270638
۰
۰
نسخه چاپی

کرمانی‌ها مراقب کلاهبرداری‌های خریدهای غیرحضوری باشند

به گزارش اقتصادآینده نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ یدالله حسن پور در این خصوص گفت: با توجه به گسترش علم و فن آوری های نوین ارتباطی، شاهد استفاده روزافزون از این ابزارها در امور تجاری مانند انجام تراکنش‌های اینترنتی، خرید و فروش کالا، تبلیغات، بازاریابی و دیگر موارد هستیم. این مساله به نوبه خود بسیاری از امور زندگی ما را تسهیل کرده است اما یک سری زمینه‌های کج‌روی و سوءاستفاده نیز ایجاد شده و بعضاً شاهد وقوع کلاهبرداری‌های مختلفی در این حوزه بوده ایم که گاهی حتی افراد تحصیلکرده و سطح بالای جامعه را نیز گرفتار خود کرده اند.

وی افزود: عاملان کلاهبرداری از شهروندان با استفاده از ترفندهایی، هویت و حتی جنسیت خود را متفاوت از واقعیت بیان کرده و با فریب و تطمیع شهروندان، فرد مورد نظر خود را تحت عناوینی همچون برنده خوش شانس یک قرعه کشی، برنده سفر زیارتی یا یک طرح اعطای وام، برنده قرعه کشی خریدهای اینترنتی و مواردی از این دست پای دستگاه عابر بانک می‌کشانند و با ترغیب وی به انجام برخی تراکنش‌های سردرگم کننده به اطلاعات حساب افراد دست یافته و تمام یا بخشی از موجودی آنها را به نفع خود برداشت می‌کنند.

سرهنگ حسن پور ادامه داد: در این رابطه از شهروندان می‌خواهیم به درخواست‌های واریز و پرداخت‌های نامتعارف فرد تماس گیرنده و مراجعه به عابر بانک و انجام عملیات بانکی با هدایت این قبیل افراد خودداری کنند و هیچگاه شماره حساب، شماره کارت بانکی، رمز دوم حساب، رمز کارت و اطلاعات شناسنامه‌ای خود را در اختیار افراد مشکوک یا ناشناس قرار ندهند.

وی با اشاره به امکان وقوع کلاهبرداری در قالب خرید و فروش کالا از طریق سایت‌های پر مراجعه و رایج نیز بیان داشت: برخی افراد با سواستفاده از اعتماد مردم، خود را از درگاه‌های جعلی وارد ارتباطات تجاری شهروندان کرده و به روش‌های مختلف از جمله تبلیغ کالای جعلی یا دریافت بیعانه بدون هیچگونه فروشی، مبالغی را از شهروندان دریافت می‌کنند اما در ادامه پاسخگوی تلفن خود نیستند.

سرهنگ حسن پور گفت: در خصوص این موارد نیز توصیه می‌شود شهروندان نسبت به تبلیغاتی همچون مشارکت در معامله‌های سودآور، فروش کالا با قیمت ارزان‌تر و تبلیغ کالاهای لوکس در فضای مجازی هوشیار باشند و در خصوص این قبیل موارد، بررسی‌های بسیار دقیق‌تری داشته باشند. افراد سودجو و فرصت طلب، آنچه و آن کس که در فضای مجازی ادعا می‌کنند نیستند و کالاهای به نمایش گذاشته شده در این فضاها نیز می‌توانند جعلی و غیرواقعی باشد.

وی در خصوص کلاهبرداری در قالب فروش خودرو به صورت لیزینگ و اقساط نیز تصریح کرد: در اینگونه موارد نیز افراد کلاهبردار با تأسیس شرکت‌های کاغذی و نشر آگهی در قالب فروش انواع خودرو با شرایط اقساط با پیش پرداخت پایین، اقساط طولانی، سود کم و شرایطی مانند «به نفع خریدار» و سایر شیوه‌ها، مبالغی را از شهروندان در قالب ثبت نام اخذ اما طی یک اقدام از قبل طراحی شده متواری می‌شوند. خودداری از خرید خودرو از شرکت‌های نامعتبر و پرهیز از واریز وجه و یا تحویل مدارک هویتی، چک و سفته به چنین شرکت‌هایی که بعضاً انجام معامله‌های سودآور را چاشنی کار خود می‌کنند و در محل‌هایی خاص و بدون تابلو و یا پروانه فعالیت می‌کنند، مورد تاکید است.

سرهنگ حسن پور در خصوص شرکت‌های کاغذی کار در منزل، کارآفرینی و موارد مشابه نیز گفت: در مواردی برخی از اینگونه شرکت‌های غیر واقعی، وجه نقد، مدارک هویتی یا چک سفید امضا را از بانوان، افراد مسن و بی بضاعت و جوانان جویای کار با وعده کارآفرینی دریافت و در ادامه با رد تماس و یا تغییر موقعیت اقدام به فرار می‌کنند. چنین شرکت‌هایی عموماً در آپارتمان‌های کم رفت و آمد و متروکه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند لازم است در صورت مواجهه با آنها دقت داشته باشیم که ارائه نمونه کار و یا مجوز فعالیت جعلی دلیلی بر قانونی بودن کارشان نیست.

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان با اشاره به رصد اینگونه اقدامات مجرمانه از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی و با تاکید بر هوشیاری شهروندان نسبت به انواع کلاهبرداری‌ها در امور خرید و پرداخت‌های غیرحضوری و اینترنتی گفت: شرکت‌های هرمی نیز که به کشورهای بیگانه متصل هستند با اغفال جوانان جویای کار و با تبلیغ کسب ثروت بدون زحمت، طعمه‌های خود را به دام می‌اندازند و باید از اینگونه فعالیت‌های اقتصادی که متولیان آنها ادعای درآمد غیرعادی در مدت زمان کوتاه را دارند و جذب افراد بیشتر را به ما پیشنهاد می‌کنند نیز خودداری کنیم.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید