کد خبر: 272608
۰
۰
نسخه چاپی
مدیریت شهری از سه سامانه هوشمند برای مقابله با فساد رونمایی کرد؛

کوچ شهرداری شیراز به اتاق های شفاف

اسکندرپور: اینترنت رایگان در مکان های گردشگری فراهم می شود.

کوچ شهرداری شیراز به اتاق های شفاف

به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده- فارس- سعیدرضا امیرآبادی ؛  به همت شهرداری شیراز آیین رونمایی از سه سامانه «سیستم اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS)»، سامانه «جامع حمل و نقل بار» و سامانه «سبزینه» انجام شد.این مراسم صبح دوشنبه ۴ اسفندماه با حضور شهردار شیراز، رییس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، مدیرکل بازرسی فارس، معاون دادستان استان فارس و جمعی دیگر از مدیران ارشد با همراهی اصحاب رسانه در باغ جهان نمای شیراز برگزار شد.

چتر اینترنت رایگان برای گردشگری شیراز

شهردار شیراز در این مراسم گفت: امروز در باغ جهان نما اینترنت به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرارمی گیرد و به تدریج تا پایان سال شهروندان می توانند در چند ایستگاه مترو از این امکانات بهره مند گردند. حیدر اسکندرپور با بیان این که تا روز شیراز در تمامی نقاط پرجمعیت و گردشگری شهر چتر وای فای و اینترنت رایگان به ازای هر روز ٢٠٠مگابایت اینترنت رایگان به شهروندان شیرازی ارائه می‌شود تا معنی شهر هوشمند محقق شود تصریح کرد: زمانی که ما بحث  رویکرد  نرم افزاری به شهر را مطرح کردیم برخی فکر می‌کردند می‌خواهیم پروژه های عمرانی را تعطیل کنیم. اما اینگونه نبود بلکه هدف ما نگاه نرم افزاری در اجرای  پروژه های مختلف بود. وی با اشاره به راه اندازی سامانه PMIS در راستای ارتباط بیشتر با مردم و انعکاس شفاف تر فعالیت‌های شهرداری گفت: زمانی که پروژه بزرگراه صدر در تهران اجرا شد منتقدین از هزینه ٣هزار میلیارد تومانی آن می‌گفتند اما شهرداری تهران از هزینه ٧٠٠میلیارد تومانی خبر می داد و یا در همین شیراز شهرداری می گفت برای ساخت پل کابلی ولیعصر (عج) یک عدد خرج کرده و منتقدین عدد دیگری و اطلاعات صحیح به شهروندان و افکار عمومی داده نمی شد. وی افزود: با توجه به اینکه اعتقاد داریم افکار عمومی حق دارد بداند در چه پروژه ای چه میزان هزینه شده و به همین دلیل هم امروز از این سیستم رونمایی می‌شود. با راه اندازی آن شهروندان، مدیران و ناظران به صورت آنلاین می‌توانند تمامی پرداخت را رصدکنند. وی افزود: در این سامانه هر چیزی در پروژه تغییرکند به صورت روزانه قابل رصد است، این حق شهروندان است که بدانند پولی که شهروندان دادند چگونه هزینه می‌شود. وی افزود:در همه دوره های شهرداری یکی از گلایه های شهروندان این است که چرا پروژه ای در نقطه خاصی از شهر انجام شده است. این سامانه شهر را کامل مانیتور کرده به عنوان داشبورد مدیریتی است که مدیران بر  مبنای اطلاعات آن می‌توانند بدانند در یک پارک چه تعداد درخت کاشته شده است. اسکندرپور گفت: این سامانه دو کار مهم انجام داده است. اول تصمیم گیری مدیران علمی و کارشناسی تر می شود و دوم اینکه حق شهروندان برای رصد امور را انجام می‌دهد. وی با تقدیر از دست اندرکاران اجرای این پروژه ها و نقش آنها در یکپارچگی بیشتر دستگاه‌های زیر مجموعه شهرداری با یکدیگر  گفت: با توجه به اقداماتی که در حوزه شهرداری الکترونیک صورت گرفته امروز به جایی رسیدیم که استعلام های ساختمانی  را می ‌توان با نصب یک اپلیکیشن انجام داد. وی افزود: در زمینه شهروند سپاری و استعلام های ساختمانی به رغم مشکلات اتفاقات خوبی صورت گرفت به گونه ای که با اجرای این طرح ۵۶درصد از ١٢٠هزار مراجعه هایی که در طول سال به شهرداری می شد کاسته و شهروندان نیز به جای انتظار دو هفته تا دوماه برای دریافت پاسخ استعلام تنها دو ساعت تا دو روز بعد نتیجه استعلام خود را می‌گیرند. شهردار شیرازدر پایان گفت  گفت:البته اراده ما فراتر از این سامانه است وامیدوارم که  در استقرار آن به درستی عمل کنند همان گونه که نسبت به برخی بخش‌ها در سامانه شفافیت گله داریم که بعضی اطلاعات خود را دیر در سامانه شفافیت بارگذاری می‌کنند.

پایان مصوبه ها، آغاز نظارت ها

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: امروز می‌توانیم با قاطعیت بیان کنیم که شورای شهر شیراز  در حوزه ساختاری به هیچ مصوبه جدیدی نیاز ندارد و تمامی آنچه نیاز بود، هم‌اکنون نهایی شده است و از این به بعد باید به سمت نظارت حرکت کنیم تا مصوبات به‌خوبی اجرا شود. سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه آنچه امروز شاهد آن هستیم محصول فرآیندی است که از آغاز شکل‌گیری شورای پنجم به آن توجه شده، ابراز کرد: سامانه مدیریت اطلاعات پروژه در سال ۱۳۹۷ و به ابتکار کمیسیون برنامه و بودجه وقت تاسیس شد و در کمیسیون شهرسازی و معماری و نیز کمیسیون‌های عمران و حمل‌و‌نقل با جدیت دنبال شد. او افزود: شورای پنجم از ابتدا بر آن بود که موضوع شهرداری الکترونیک را نهادینه کند.به گفته موسوی موضوع شهرداری الکترونیک مبتنی بر دو اصل خدمات‌رسانی آسان، سریع و با کیفیت و نیز  شفاف‌سازی است. عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شورای پنجم رویکردهای خود را در ۸۶ بند، درست پس از ۴۵ روز از آغاز به کار خود، در صحن مصوب کرد، اظهار کرد: پس از آن، اصل شفاف‌سازی در همین مسیر مورد توجه شوراییان قرار گرفت. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: این شورا برای نخستین بار در برنامه پنج‌ساله پنجم، ۳۶۰ شاخص کمی را تدوین کرده است که برای ارزیابی برنامه‌های مختلف شهرداری به آن مراجعه می‌شود و به تبع آن، برش‌های این برنامه پنج‌ساله در برگیرنده تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های شورا شد. او با تاکید بر اینکه تاکنون مصوبات بسیار مهمی در همین مسیر به تصویب شورا رسیده است، گفت:یکی از این مصوبات مربوط به  شفافیت بوده است. موسوی اظهار داشت: معتقدیم این سامانه با وجود ارزشمند و منحصربه‌فرد بودن با آن چه می‌خواستیم و می‌خواهیم همچنان فاصله دارد؛ با وجود این، دو مصوبه نیز در زمینه تعارض منافع داشتیم که در فرصت باقیمانده از شورای پنجم به سامانه  PMIS متصل خواهد شد. رییس شورای اسلامی شهر شیراز از شهرداری شیراز درخواست کرد که دو مصوبه مربوط به بحث تعارض منافع را تحلیل کرده و گزارش آن را در اختیار عموم قرار دهند تا اهمیت این اقدامات ساختاری منحصر‌به‌فرد و ماندگار که آیندگان آثارش را خواهند دید، بر همگان مشخص شود. وی با اشاره به مصوبات دیگری همچون کاهش هزینه‌های شهرداری و افزایش کیفیت که تحت عنوان بهره‌وری از آن نام برده می‌شود، گفت: چنین مصوباتی نشان‌دهنده اثربخشی و کارایی شورای پنجم است و اثبات می‌کند که در تلاش برای حفظ منابع مالی و انسانی اقداماتی درخور صورت گرفته است. موسوی بیان کرد: سامانه PMIS نحوه حفاظت از منابع، هزینه‌کرد و اولویت‌بندی پروژه‌ها را نشان می‌دهد. او در تشریح اهمیت موارد یادشده ابراز کرد: شهرداری سالانه ۱۵۰۰ قرارداد به‌صورت میانگین با افراد و مجموعه‌های مختلف منعقد می‌کند که می‌توان براساس آن، حجم گردش مالی شهرداری را بررسی کرد. همه هزینه‌ها و اقدامات در چارچوب این قراردادها به تصویب می‌رسد و سامانه PMIS تاکید می‌کند که این بودجه‌ها باید در کجا خرج شود و از همین رو است که شورا برای به ثمر رسیدن آن اصرار بسیاری کرد.

ایستادگی شهر هوشمند علیه فساد

در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه با افتتاح سامانه PMIS شهرداری باعنوان بزرگ‌ترین کارفرمای شهر می‌تواند هر یک از پروژه‌های خود را به صورت لحظه‌ای رصد کند، ابراز داشت: اطلاعات لازم در حال حاضر مبنای دقیقی ندارد و سلایق شخصی در ارائه آن‌ها دخیل است. لیلا دودمان در آیین افتتاح سامانه‌های PMIS، حمل‌و‌نقل بار و سبزینه با اشاره به اینکه گسترش شهرها و توسعه خدمات شهری، انتظارات مردم از متولیان و بهره‌وری و کارایی سازمانی را افزایش داده است، گفت: از همین رو دیگر پرداختن به ابعاد مختلف مدیریت شهری با ابزارهای سنتی سابق ممکن نیست و ضروری است با ایجاد زیرساخت‌ها و ابزارهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات فرایندها را مکانیزه کرد و با حذف کاغذ، شاهد افزایش شفافیت، کاهش فساد و هزینه‌ها و قانونمند‌کردن خدمات باشیم.

پرهیز از توزیع نامتقارن و تمرکزگرایی

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: زیرساخت های ترافیکی، فرهنگ رانندگی و عملکرد مجریان قانون تاثیر بسزایی در حوزه ترافیک کلانشهرها دارند. مسعود طهماسبی با اشاره به این که توزیع نامتقارن و تمرکزگرایی خدمات سبب می شود در سطح شهرها با چالش های ترافیکی روبرو شویم اظهار داشت: یکی از رسالت های مجموعه مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ساماندهی وضعیت گره های ترافیکی است و سازمان حمل بار با همکاری سازمان فناوری شهرداری شیراز با انجام مطالعات و عملیات های کارشناسی مراحل صدور مجوزها را تسهیل کرده و این سامانه هوشمند را طراحی نمودند.وی با بیان این که این سامانه خدمات متعددی را به خانواده بزرگ حمل و نقل بار ارایه می کند خاطر نشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده بیش از 80 هزار خودرو در حوزه حمل و نقل بار در سطح شهر شیراز به صورت رسمی و غیر رسمی در حال فعالیت هستند اما تا به امروز قریب به 8 هزار خودرو ساماندهی شده اند. به موجب قانون مدیدریت حمل و نقل بار به شهرداری ها سپرده شده و یکی از چالش هایی که در مسیر این ساماندهی با آن روبرو بودیم بحث فرآیندهای دست و پاگیر و هزینه هایی بود که باعث می شد بسیاری از رانندگان رغبتی برای ثبت نام و همکاری با هرداری در گذشته نداشته باشند.این مقام مسئول با بیان این که این سامانه خدماتی نظیر صدور پروانه های فعالیت، اشتغال و بهره بردای برای شرکت های حمل و نقل را تسهیل می کند بیان کرد: در گذشته صدور این پروانه مدت زمانی 2 ماهه بود گه با راه اندازی این سامانه به 48 ساعت کاهش پیدا کرده است.

کوچ شهرداری شیراز به اتاق های شفاف

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید