فولاد مبارکه با نورد گرم جدید خود، نیاز تمام صنایع را تامین می‌کند

به گزارش روابط عمومی این مجتمع صنعتی، حمیدرضا عظیمیان روز دوشنبه با بیان‌اینکه توانایی تولید فولاد مبارکه بیش از ظرفیت اسمی آن است، افزود: همواره از فولاد مبارکه بعنوان تولیدکننده و تامین کننده انواع ورق یاد می‌شود و از آنجایی که رسالت صنعت‌سازی به فولاد مبارکه واگذار شده است، این شرکت باید بطور دائم نیازهای صنعتی کشور را نیز تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: ورقی که در خودروسازی‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد از ویژگی‌های خاص، استحکام بالا و وزن پایین برخوردار است که امروز قدرت تولید آن در فولاد مبارکه وجود ندارد اما با راه‌اندازی نورد گرم ۲، امکان دستیابی به این فناوری در این مجتمع نیز محقق می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون امکان تولید ورق با عرض بالاتر از یک هزار و ۸۵۰ در این مجتمع صنعتی وجود ندارد اما با اجرای طرح نورد گرم جدید، امکان تولید ورق با عرض ۲ هزار هم ایجاد خواهد شد.

عظیمیان اضافه کرد : امروز بخشی از ورق‌های مورد استفاده در لوازم خانگی را نمی‌توانیم تولید کنیم و  این محصولات از خارج وارد می‌شود اما در آینده با راه‌اندازی طرح مزبور امکان تولید آن هم ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه انتقال نفت گوره به جاسک بعنوان راهبردی‌ترین طرح دولت گفت: وزیر نفت اعلام کرد بدلیل تحریم‌ها، ورق و فولاد خاص برای تولید لوله‌های انتقال این طرح به ایران فروخته نشده اما  در سال ۹۷ و ۹۸ گروه مشترک کارشناسان رومانایی، شرکت نفت و فولاد مبارکه با کمک یکدیگر توانستند این نوع ورق فولادی مورد نیاز صنعت نفت را تولید کنند.  

وی ادامه داد: اکنون ۴۵۰ هزار تُن از این نوع ورق فولادی در مجتمع مبارکه تولید شده و در اختیار فولاد اکسین، نصاب و لوله‌ساز قرار گرفته و یک هزار کیلومتر از خط مزبور هم کشیده شده است.  

وی خاطرنشان کرد: اخیرا فولاد مبارکه اسلب۳۰۰ میلیمتری تولید کرد و در کمتر از ۴۸ ساعت، وزارت نفت خبر داد که برای انتقال نفت از کف دریا از این نوع اسلب استفاده خواهد کرد.  

عظیمیان گفت: اکنون این اسلب در فولاد اکسین نورد می‌شود و در مراحل عقد قرارداد برای این پروژه هستیم.  

وی هشدار داد: امسال ۷۰۰ میلیون یورو ورق وارد کشور شد و اگر ما خود را به فناوری جدید نرسانیم از دنیا و بازار عقب خواهیم ماند.  

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: برق این مجموعه صنعتی همیشه در تابستان قطع می‌شود و در زمستان نیز با قطع گاز مواجه شدیم و امسال ۳۰۰ هزار تُن از عدم تولید فولاد مبارکه بخاطر قطعی برق و گاز بود.  

عظیمیان افزود: فولاد مبارکه جزو تنها پلنت‌هایی است که واحد گُندله‌سازی ۵.۵ میلیون تنی آن تا هفت میلیون تُن را نیز تولید می‌کند و بزرگترین تولیدکننده فولاد اسفنجی است و همیشه هم بالاتر از ظرفیت اسمی خود تولید کرده است.  

عظیمیان اظهار داشت: بر اساس سهیمه‌بندی، فولاد مبارکه بخش عمده‌ای از نیازش به کنستانتره را دریافت و کسری خود را از بازار خریداری می‌کند اما اگر قرار باشد قیمت این محصول بصورت کلی آزاد باشد با مشکل روبرو می‌شویم.  

وی با تاکید مشکلات ناشی از تفاوت کیفیت کنسانتره‌ها اظهار داشت: برای واردات کنسانتره به این موضوع فکر کردیم که سهمیه فولاد هرمزگان حذف و به فولادمبارکه داده شود و برای آنها کنسانتره وارد کنیم اما دیدیم که این کار نیز توجیه اقتصادی ندارد.  

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: یکی از مشکلات بوجود آمده اختلاط کار فولاد و معدن است زیرا معدنی‌ها، فولادساز شده‌اند و در وهله نخست، مصرف خود را کنار می‌گذارند و بعد نیاز ما را برطرف می‌کنند.  

وی یاداور شد: حاشیه سود معدن ۲ برابر فولاد است اما بازهم حوزه معدن به سمت فولادسازشدن پیش رفته و این حاشیه سود بر اساس سرمایه‌گذاری است که در ابتدا توسط معدنی‌ها انجام می‌شود.

فولاد مبارکه، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است.
این مجتمع با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی است.
شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.
مجتمع فولاد مبارکه واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای ۳۵ کیلومتر مربع وسعت و ۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید است.

منبع: ایرنا

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید