برگزاری جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان

جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با حضور غلامرضا پناه معاون توسعه مدیریت و منابع و حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

برگزاری جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان

به گزارش اقتصاد آینده به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ؛ در ابتدای این جلسه که با هدف پیگیری مسائل با رویکرد اشتغالزایی و گسترش ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی در استان برگزار شد،کامران کلانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان  ضمن خر مقدم به  اعضای حاضر در جلسه گفت:  ظرفیت بسیار خوبی در دستگاههای ذیل وزارت در استان اصفهان  وجود دارد که به طور شایسته از این ظرفیت استفاده نشده است.وی افزود: از فرصت پیش آمده با حضور معاونی مقام عالی وزارت و مدیران ارشد حوزه توسعه مدیریت و منابع  برای تبیین نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و چالش های موجود در استان باید استفاده کنیم.

 طرح حذف دفترچه درمان تأمین اجتماعی

 محسن ریاضی، مدیر کل اداره تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه بین دستگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه در استان در ماه‌های اخیر هماهنگی خوبی ایجاد شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در نظر داریم مسائل مشترک تأمین اجتماعی و اداره کار را به طور تعاملی حل کنیم.وی با اشاره به برخی مشکلات این سازمان در سطح استان اصفهان افزود: حذف دفترچه‌های درمانی از ابتدای اسفندماه آغاز شده است و اکنون ۳ روز است که ما دائماً در حال پاسخگویی ارباب رجوع هستیم زیرا وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی با سازمان تأمین اجتماعی هماهنگی نداشته و این موضوع را نپذیرفته است.

مدیر کل اداره تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: هماهنگی‌ها در سطح بالا کاملاً انجام شده است، زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شده است، اما در مرحله اجرایی برخی سنگ اندازی کرده‌اند، اجرای طرح‌های مشابهی همچون پزشک خانواده نیز به دلایل مشابه در میانه راه متوقف شد.

ریاضی افزود: همسان‌سازی با وجود بار مالی بسیاری که داشت انجام شد، صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری افزایش حقوق بیشتری انجام داده است.وی تصریح کرد: بنابراین لازم است سیاست‌گذاری هماهنگی در سطح کلان اتفاق بیفتد تا شاهد این ناهماهنگی‌ها نباشیم. ما در حال حذف حق بیمه کارفرما هستیم و این کار همواره با انتقاد رو به رو بوده است. لازم است سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه‌ها حمایت شود و در بودجه دولت نیز این توجه وجود داشته باشد.

از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شستا برای کمک به بهزیستی استفاده شود

در ادامه، ولی الله نصر، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: برای حمایت از فرزندی که در خیابان رها می‌شود و نیروی انتظامی به ما ارجاع می‌دهد، بهزیستی موظف است پس از طی مراحل اولیه سلامت این فرزندان از او پشتیبانی کند.وی افزود: در استفاده از مسئولیت اجتماعی ناهمگونی وجود دارد، استان‌های همجوار توانسته‌اند از مسئولیت اجتماعی شرکت‌های شستا برای مددجویان استفاده کنند اما این اتفاق در استان اصفهان نیفتاده است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان همچنین با اشاره به زلزله سی‌سخت، گفت: بخش بزرگی از خانه‌های مددجویان بهزیستی در پادنا آسیب دید، همچنین در یک سال اخیر نیازمند تهیه تبلت برای برخی خانواده‌های نیازمند بوده‌ایم، بنابراین لازم است هماهنگی بیشتری رخ دهد تا بتوانیم برای کمک به مددجویان از مسئولیت اجتماعی شستا استفاده کنیم.

برپایی نظام آموزش دوگانه در فنی و حرفه‌ای اصفهان

در بخش دیگری از این جلسه، آرش اخوان مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: در نشست با صنوف نیز همه اعلام می‌کنند به نیروی کار نیاز دارند اما نمی‌توانند نیروی کارآمد مورد نیازشان را تأمین کنند.وی افزود: سیستم آموزشی موجود پاسخگوی مناسبی برای نیاز بازار و صنعت نیست، در هر سیستم آموزشی در دنیا اگر بین آموزش و بازار کار فاصله وجود داشته باشد آن آموزش تأثیرگذار نیست.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: موفق‌ترین سیستم آموزشی دنیا، نظام صنعت حرفه‌ای و دوگانه آلمان است، این دو سیستم از چهار سال گذشته در اصفهان انجام و بومی سازی شده است، از دو سال گذشته سیستم آموزش دوگانه برای افراد جویای کار و سیستم صلاحیت حرفه‌ای برای ارتقای توان شاغلان صنایع و صنوف اجرایی شده که موفقیت صد درصدی داشته است.

اخوان با بیان اینکه لازم است سازمان ملی مهارت شکل بگیرد تا بتواند سیستم صلاحیت حرفه‌ای را در کشور پیاده سازی کند، افزود: ماه گذشته در استان اصفهان نظام آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه‌ای در صنعت سنگ شروع به کار کرد، این صنعت می‌تواند جایگزین بهتری از نفت ایران باشد، معادن قوی وجود دارد که به دلیل ناکارآمدی نیروی انسانی با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و ما در حال تربیت نیروی کار مورد نیاز در این زمینه هستیم.

کوچ شرکت‌های بزرگ به تهران به بهانه فرار مالیاتی

همچنین، بهمن آرمان، رئیس اداره امور شعب رفاه کارگران استان اصفهان گفت: مدتی است در استان‌های همجوار و نزدیک به تهران، شاهد کوچ شرکت‌های بزرگ به سمت تهران هستیم، چند سال گذشته مجلس مصوبه‌ای داشت مبنی بر تمرکز منابع درآمدی شرکت‌ها در استانی که در آن مشغول کار هستند، اکنون این درآمدها در تهران متمرکز شده است، زیرساخت اجرای این مصوبه در کشور فراهم نبوده و شاهد کوچ شرکت‌های بزرگ از استان‌های نزدیک به تهران، به این استان هستیم.وی افزود: یکی از دلایل این موضوع، فرارهای مالیاتی است، با ادامه این روند شاهد آثار این تصمیم در کاهش درآمدهای استان‌ها خواهیم بود. 

 در ادامه این جلسه میرزایی و پناه به سوالات و در خواست های اعضای حاضر در جلسه پاسخ دادند. 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید