کد خبر: 272916
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

افزایش امنیت اسکناس‌های جدید

فزایش امنیت، کارآیی و بهينگي در توليد، کاهش هزينه هاي توليد و کاهش سرانه اسکناس در كشور از جمله مزاياي توليد و انتشار اسكناس هاي جديد است.

 

افزایش امنیت اسکناس‌های جدید

به گزارش اقتصاد آینده به نقل ازروابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ؛ توزیع نسل جديد ايران‌چک ۱۰۰ هزار توماني و اسكناس‌ ۱۰ هزار توماني اخيراً آغاز شده و به مرور به صورت گسترده در اختيار شبكه بانكي و هموطنان عزيز قرار مي گيرد.

امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، با تشريح اقدامات بانك مركزي براي بازآرايي اسكناس و مسكوك كشور، به ارائه توضيحاتي در خصوص ضرايب امنيتي به كار رفته در اسكناس‌‌هاي جديد پرداخت. اهم نكات مطرح شده در اين مصاحبه به شرح زير است:

- پروژه تولید نسل جدید ایران‌چک‌های ۵۰ هزارتوماني و ۱۰۰ هزارتوماني از سال ۹۷ شروع و بر اين اساس از ماه گذشته توليد ايران‌چک ۱۰۰ هزار توماني آغاز شده و هموطنان محترم مي‌توانند ايران‌چک‌هاي جديد ۱۰۰ هزار توماني را به مرور از شعب بانکي دريافت كنند.

- توزیع نسل جدید ایران‌چک ۱۰۰ هزار تومانی و اسکناس‌ ۱۰ هزار توماني آغاز شده و به مرور به صورت گسترده در اختيار شبکه بانکي و هموطنان عزيز قرار مي گيرد؛ لذا اين اسكناس ها معتبرند و قابليت استفاده در معاملات را دارند.

- افزایش امنیت، کارآیی و بهينگي در توليد، کاهش هزينه هاي توليد و کاهش سرانه اسکناس در كشور از جمله مزاياي توليد و انتشار اسكناس هاي جديد است.

- کمرنگ شدن چهار صفر در اسکناس‌های جدید عامدانه و نشانگر جهت‌گیری بانک مرکزي در راستاي اجراي لايحه حذف ۴ صفر از پول ملي است و با اين اقدام و در صورت تصويب نهايي اين لايحه، آمادگي ذهني لازم براي مردم ايجاد مي شود، ضمن اينكه اتلاف منابع كمتري خواهيم داشت و قانون مذكور با سهولت و سرعت بيشتري اجرا مي شود.

- در طراحی اسکناس‌های جدید از جلوه‌های تصويري متحرک و تکنولوژي نوري ـ مغناطيسي و ساير فناوري‌هاي پيشرفته چاپ اسکناس استفاده شده است.

- در خصوص مسکوکات، بانک مرکزی در نظر دارد ارزش ذاتی مسكوكات بیشتر از ارزش اسمی آن نشود. البته بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه ضرب سكه بايد متناسب با قيمت فلزات به كار رفته در آن باشد. به علاوه، سرانه مسكوك در ايران ۲۵ عدد به ازاي هر نفر ايراني است، در حالي كه در اروپا سرانه مسكوكات به ۲۰۰ عدد مي رسد كه نشان مي‌دهد اقبال زيادي به مسكوكات در ايران وجود ندارد. همچنين انتظار مي رود با آمدن كيف‌پول‌هاي الكترونيكي، پرداخت‌هاي خرد به اين سمت هدايت شود.