کد خبر: 273076
۰
۰
نسخه چاپی

مدیر حوزه های علمیه: انقلاب اسلامی به سنت اعتکاف شکوه داد

به  گزارش عصر چهارشنبه مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در وبینار علمی اعتکاف «معنویت و اخلاق» که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف عبادت در اسلام اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب مراسم معنوی اعتکاف به عنوان تجلی کلید واژه معنویت اشاره شده است که نشان از اهمیت این سنت معنوی است.

وی با بیان اینکه عبادت به معنای خاص هم یک امر تاریخی و هم نمادی از یک امری فطری و درونی است، اظهار داشت: عبادات سیر خود را از لحاظ ابعاد مختلف در طول تاریخ داشته و در منطق اسلام نیز در معنای خاص از انسجام جامعیتی برخوردار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: عبادت در منطق اسلامی مقوله ای مرکب از ظاهر و باطن است که باطن آن بی پایان و دارای مراتب تشکیکی متفاوتی است که هرچه در عبادت جلو برویم به انتهای آن نمی رسیم، همانند باطن قرآن که نقطه پایان ندارد و همه علم خدا در ظاهر و باطن قرآن نهفته است.

وی با بیان اینکه عبادات آداب و اسراری دارد و احکام و آداب تامین کننده شکل و ظاهر هستند اما فراتر از آن بخش اسرار است که انتها ندارد، اظهار کرد: عبادت به معنای خاص  طیفی رنگارنگ از ظهور و بروز از واجبات، مستحبات، عمل و رفتار دارد.

 اعرافی ادامه داد: عبادات در اسلام هسته مرکزی خود را از نیت تقرب الهی تشکیل می دهد اما این هسته، بسته نیست و هسته ای جوشانی است که پیام هایی برای همه ابعاد زندگی از جمله ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه این هسته به همه حیات بشر معنا می‌دهد و عالی ترین عبادات مانند حج، ذات اجتماعی دارند، افزود: رهبانیت و گوشه نشینی منطق اسلام نیست  اما لحظه ای باید از وابستگی های زندگی روزمره قطع کرد تا پلی از عبادات به معنای خاص به معنای عام زده شود.

 اعرافی تصریح کرد: برون رفت از زندگی عادی فلسفه بزرگی دارد تا زندگی مادی ما را در چرخه  خود غرق نکند، اعتکاف روحی در معنویت و تعلق به عالم قدس  دارد اما جلوه های آن  در رفتارهای اجتماعی نمایانگر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین  فلاح زاده دبیر جشنواره اعتکاف نیز در این آئین گفت: این جشنواره در شش دوره برگزار شد که در مجموع این جشنواره ها بیش از هفت هزار۴۰۰ اثر دریافت شد که در سه مرحله این آثار بررسی شدند و در پایان سه کتاب و چهار مقاله که بسیاری از موضوعات کاربردی و روز بودند، برگزیده شدند.

 در پایان این نشست برخی از برگزیدگان جشنواره بین المللی اعتکاف به اختصار به توضیح آثار خود را پرداختند.

منبع: ایرنا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید