کد خبر: 273594
۰
۰
نسخه چاپی

دفاتر برنامه ریزی حوزه قوه منفصله نباشند

به گزارش شنبه شب مرکز خبر حوزه آیت الله علیرضا اعرافی در نشستی با مسئول و کارکنان دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه اظهار داشت: یک سازمان و نهاد و دستگاه می تواند به آسیب هایی دچار شود و شناخت این آسیب ها و درمان آنها برای حیات آن سازمان نیاز است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: سازمانی که در جایگاه هدایت جامعه قرار می گیرد باید بیشتر از همه سازمان ها نسبت به شناسایی آسیب ها و نقاط ضعف خود اهتمام جدی ورزد تا بتواند از همه نهادها و سازمان ها برتر و پاکیزه تر باشد.

وی در ادامه افزود: دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه از جایگاهی محوری و حساس برخوردار است این دفتر از حیث برنامه ریزی به مثابه قوه عاقله و مفکّره حوزه می باشد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: باید افرادی که در این دفتر فعالیت دارند دارای سعه صدر، دانش، مهارت های لازم و دقت بالایی باشند تا بتوانند نقش های اساسی خود را در اداره حوزه ایفا کنند.

وی گفت: این دفاتر در حوزه های علمیه قوه منفصله نباشند و نباید به جای افراد دیگر مجموعه فکر کنند این دفاتر باید به وسیله تعامل با سایر بخش های مدیریتی حوزه بتوانند آنان را نیز به تولید طرح و برنامه وادار کنند و در حقیقت تکمیل کننده تفکر و برنامه های آنها باشند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: اسناد بالادستی که از سوی دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی تولید می شوند با تعامل و ارتباط با بخش های مختلف مورد پیگیری قرار گیرند.

وی افزود: دفتر برنامه ریزی باید مخزنی باشد که همه برنامه های بخش های مختلف حوزه در آن تجمیع شود و به انسجام برسند تا منظومه ای جامع از آن ها به دست آید.

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: فلسفه تحول و طرح جامع تحول ها در حوزه یک امر واقعی است که نیاز به تکمیل و تبیین دارد که در این زمینه دچار ضعف هستیم.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: حوزه را در جایگاهی قرار دهیم که پایگاه اصیل و دانشی در همه قلمروهای علوم و دانش های اسلامی داشته باشد این نقش کلان علمی حوزه در درختواره دانشی آن لحاظ شده است.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه حوزه در تهذیب نفس و در عرصه اجتماعی به نحوی در تحول های سیاسی نقش اثرگذار داشته باشد گفت: رشد روحیه انقلابی و جهادی در حوزه و حضور بین المللی آن نیز دیگر نقش های حوزه است که در برنامه های تحولی حوزه مدنظر قرار گرفته شده اند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: دفتر برنامه ریزی حوزه این نقشه جامع و فلسفه کلی این تحول ها را در دستور کار خود قرار دهد.

اعرافی با اشاره به اینکه حوزه را باید به ۲ معنا در نظر داشت گفت: یکی حوزه به معنای مرکز مدیریت کنونی است و دیگر حوزه جامع به معنای حوزه دارای اندیشه جامعی که جامعه اسلامی می خواهد برای امروز و فردای خود از آن بهره ببرد و قلب همه سازمان ها و نهادهای حاکمیتی و اجتماعی در کشور به شمار آید.

امام جمعه موقت قم گفت: علم سنجی در حوزه های علمیه را باید در برنامه ریزی های کلان حوزه در نظر بگیریم زیرا آن جایی که باید علوم تولیدی در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی را به بوته نقد و امتیازدهی بگذارد حوزه علمیه است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: برنامه پنج ساله حوزه های علمیه که بر آمده از چشم انداز و منشور حوزه است باید مورد پیگیری قرار گیرد این برنامه توانسته است حرکت حوزه را از فضای غبارآلود بیرون آورده و برای آن تعیین مسیر نماید.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: داشتن تیم قوی، نرم افزارهای خیلی خوب و پیگیری های مستمر از ضرورت های برنامه پنج ساله حوزه به شمار می آید.

وی گفت: طرح آمایش حوزه های علمیه حتما از سوی دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: ادامه و تکمیل و تنظیم رتبه بندی واحدهای حوزوی نیز یکی دیگر از موارد مهمی که این دفتر باید به پیگیری آن بپردازد.

آیت الله علیرضا اعرافی بیان کرد: از دفتر برنامه ریزی حوزه خواستاریم برای آشنایی سایر بخش های حوزه با برنامه های این دفتر نمایشگاهی را برپا کند.  

منبع: ایرنا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید