کد خبر: 273921
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

معاون مهندسی و توسعه آبفای غرب استان تهران/حفاری 22 حلقه چاه آب شرب طی سال جاری در غرب استان تهران

مهندس محمد زینلی معاون فنی و مهندسی توسعه آبفای غرب استان تهران ، ضمن معرفی فعالیت های انجام گرفته شده در سال 1399 از برنامه ها و چشم اندازهای شرکت آبفای غرب استان تهران مطالبی را ارائه نمود.

معاون مهندسی و توسعه آبفای غرب استان تهران/حفاری 22 حلقه چاه آب شرب طی سال جاری در غرب استان تهران

به گزارش اقتصادآینده / مهندس محمد زینلی گفت: از زمان ورود بنده  به این بخش ازشرکت آبفای غرب استان تهران حدود 10 ماه  زمان می گذرد که  گوشه ای از فعالیت های انجام شده به شرح ذیل خدمت شما و خوانندگان محترم شما تقدیم می گردد.

عمده فعالیت شرکت آبفای غرب استان تهران در بخش معاونت مهندسی و توسعه در دو بخش آب و فاضلاب خلاصه می شود.

بخش آب، خود به دو واحد تامین و توزیع تقسیم می شود. عمده فعالیت انجام گرفته در بخش تامین به شرح مطالبی است که خدمتتان تقدیم می شود.

با توجه به موقعیت این منطقه و همچنین  بارش کم باران در سال گذشته و کمبود آب های سطحی مجبور به برداشت از آبهای  زیرزمینی شدیم. در این خصوص با حفر22 حلقه چاه  در مناطق مختلف غرب استان تهران البته با توجه به منابع محدود مالی انجام و به موقع هم تجهیز شد مشکل کمبود آب برطرف شد. این اقدامات در مجموع مبلغی بالغ بر 22 میلیارد تومان هزینه در بر داشت که تامین و پرداخت شد.

لازم به توضیح است از 22 حلقه چاه آب شرب 7 حلقه در روستا های غرب استان تهران حفر شده است.

با ادغام آبفای روستای و شهری در سال جاری  حدود 81 روستا تحویل آبفای غرب تهران گردید و نظر  به رصد این مجموعه تازه وارد شده  به جمع  شرکت ما و مسائل آبی  احصاء گردید. برای جلوگیری از بروز افت فشار شبکه آبرسانی در زمان اوج مصرف سریعاً در 7 روستا اقدام به حفر چاه حفر شده است.

در بخش دوم موضوع آب باید به گزینه توزیع توجه ویژه ای معطوف نماییم. زیرا پس از تامین آب باید آن را برای مصرف به در منازل مشترکین و مصرف کنندگان برسانیم. در این بخش هم با تلاش شبانه روزی همکاران ارزشمندمان این کار هم روی زمین نماند و کار به بهترین روش ممکنه انجام گرفت .

این اقدامات از تهیه مخازن گرفته تا ایجاد ایستگاههای پمپاژ به خطوط و احداث خطوط انتقال و توزیع در 10 ماه گذشته منجر به لوله گذاری به میزان  6/22 کیلومتر شبکه و خط انتقال شد. در این مدت زمان هجده میلیارد و یکصد میلیون تومان هزینه شد تا آب در شبکه غرب تهران همچنان جاری بماند. خاطر نشان کنم که یک مخزنی هم در دست احداث داریم که نتایج آن در سال آتی به بار خواهد نشست.

در این بخش  با انتقال آب بیلغان به سمت کرج که حدود 60%لوله گذاری انجام شده روبرو هستیم و یک سیستم منسجم تصفیه آب را هم باید انجام دهیم که این بخش  هم در سال آتی به اجرا گذاشته خواهد شد.

خط دیگری که آب سطحی را به غرب استان تهران می رساند خطی است که آب تصفیه شده را از خط الغدیر تهران به سمت شهرک پرند منتقل می نماید. البته قابل ذکر است که کلنگ زنی این طرح در ابتدای سال جاری انجام شد و عملیات اجرایی آن در حدود 50% اجرایی شده است و در حال حاضر مشغول عملیات احداث منبع ایستگاه پمپاژ آن هستیم.که ان شا ا... این طرح تا ابتدایی فصل گرما به بهره برداری خواهد رسید.

خط دیگری هم در سال آینده از خط الغدیر به سه شهر صبا شهر وحیدیه- شاه شهر رسانده خواهد شد .امور مرتبط به اجرای این فاز کاری در مرحله ارائه  اسناد مناقصه  می باشد .

فاضلاب

در اواخر فروردین 1399 دو کار ارزشمندی در این منطقه به اجرا در آمده بود  که عبارتند از راه اندازی دو تصفیه خانه در شهرملارد به گنجایش 35000 متر مکعب بوده است و دوم تصفیه خانه دوم در مسکن مهر صفادشت می باشد.

در سال جاری تصفیه خانه دیگری نیز در دست اجرا بوده است که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی هنوز به اتمام نرسیده است .حجم این تصفیه خانه 13000مترمکعب است.

خوشبختانه خط اصلی شهر ملارد 1300 متر لوله گذاری شده و تا اتمام این فاز عملیاتی زمانی زیادی باقی نمانده است و امیدواریم تا پایان سال 150 متر باقی مانده به اتمام برسد و در فروردین ماه با جمع آوری کارگاه به اتمام برسد. با توجه به افتتاح مسکن مهر صفا دشت در این پروژه 614 میلیون تومان هزینه گردیده است.

فاضلاب شهریار

تصفیه خانه فاضلاب شهریار در سالهای گذشته ساخته شده است که در سال جاری  با تکمیل آن توانستم به شرکت بهره بردار تحویل دهیم. در این بخش هم کل هزینه برای شهریار 23 میلیارد تومان هزینه شده است.

شهر قدس

شهر قدس در سال های گذشته دارای تصفیه خانه تکمیل شده بوده است و کل هزینه های انتقال و تکمیل پروژه ها حدود 2 میلیارد تومان می باشد.

مهندس زینلی در مورد چشم انداز شرکت آبفای غرب استان تهران برای سال آتی اظهار کرد:

مهمترین بخش انتقال ،آب های سطحی شهرهای صبا شهر ،باغستان ،شاهد شهر و شهر قدس می باشد .

برای اولین بارطرح مطالعات جامع آب رسانی استان تهران در حال اجرا می باشد . این طرح به یک شرکت مجری سپرده شده است  ، در این طرح اولویت با غرب استان تهران است.

یکی از مهمترین نتایج این طرح، تعیین میزان آب موجود در استان به تفکیک سطحی و زیر زمینی خواهد بود و پس از اتمام این طرح کمبودها و راه های جایگزینی و تامین آب تعیین خواهد شد.  

یکی از عمده ترین وظایف شرکت های آب و فاضلاب، مدیریت پس آب های تولیدی در شهر و روستا می باشد.  در قانون مدون شده وظیفه جمع آوری به شرکت آب و فاضلاب سپرده شده و در همین قانون وظیفه مدیریت پس آب به شرکت های منطقه ای واگذار شده است.

با توجه به تصمیمیات جدید اجازه بهره برداری و فروش پس آب به شرکت های آبفا داده شده است. کشاورزان و صاحبان صنایع می توانند به صورت حقوقی وارد پروسه درخواست پس آب شوند و از این منابع استفاده نمایند.

پس آب تولید شده در شهر های :

در شهر قدس             28650   متر مکعب 

در ملارد                  13000   متر مکعب

در شهریار                12000   متر مکعب   می بـــــــاشد.

عملیات جمع آوری فاضلاب شهر ملارد در فروردین سال 1399 کلید خورد که دارای دو خط شرقی و غربی در حال اجرا می باشد.

خط شرقی تا انتهای فروردین 1400 مورد بهره برداری خواهد رسید که  البته کار سختی بود  زیرا با توجه به مشکلات محل و وجود ترافیک حمل و نقل و صدور مجوزهای اداره محترم راهنمایی و رانندگی  ما فقط در شب قادر به فعالیت بودیم که آن هم ان شا ا... تا پایان فروردین به اتمام خواهد رسید و مورد بهره برداری خواهد گرفت.