کد خبر: 274083
۰
۰
نسخه چاپی

غفلت از دانه های روغنی در ایلام/ کارخانه روغن کشی نیاز منطقه است

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: استان ایلام یکی از مناطق مستعد توسعه کشاورزی در کشور به شمار می‌رود، توسعه کشت کلزا و کنجد در سال‌های گذشته ظرفیت‌های بسیار خوبی را در استان برای احداث کارخانه روغن کشی فراهم کرده است.

احداث کارخانه روغن کشی در استان علاوه بر رونق تولید و اشتغال، در توسعه کشت دانه‌های روغنی در استان بسیار مؤثر است، طبق گفته کارشناسان کشت این دانه‌های روغنی علاوه بر نیاز کم به آب، درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان دارد.

دهلران و مهران به عنوان قطب اصلی کشت دانه‌های روغنی در استان ایلام به شمار می‌رود، با توجه به اجرای طرح‌های مختلف آبی و توسعه اراضی کشاورزی آبی در استان، در آینده میزان کشت دانه‌های روغنی در استان افزایش پیدا می‌کند.

برداشت سالانه ۲۶ هزار تن کلزا در استان ایلام

رئیس جهاد کشاورزی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در استان ایلام بیش از ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار آبی است.

محمدعلی اقدسی با اشاره به برداشت سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان، افزود: ارزش اقتصادی محصولات تولید در استان سالانه چهار هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: استان ایلام جزو سه استان اول کشور در زمینه کشت کلزا شناخته می‌شود، میانگین تولید کلزا طی سال جاری در استان ۲۶ هزار تن بوده است.

غفلت از دانه های روغنی در ایلام/ کارخانه روغن کشی نیاز منطقه است

وی افزود: امسال بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان ایلام به کشت کلزا اختصاص یافته است که ۵۰ درصد تولید کلزای استان در شهرستان دهلران صورت می‌گیرد.

تلاش برای راه اندازی کارخانه روغن کشی در استان ایلام

اقدسی با اشاره به ظرفیت‌های کشت تولید دانه‌های روغنی کنجد و کلزا در استان ایلام، افزود: در تلاش هستیم که کارخانه روغن کشی در شهرستان دهلران احداث شود.

وی تصریح کرد: برای احداث کارخانه روغن کشی در استان ایلام ۲ مجوز سرمایه گذاری صادر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به ظرفیت‌های تولید کنجد در شهرستان دهلران نیز افزود: امسال ۶۳۰ تن کنجد به ارزش ۲۲ میلیارد تومان در شهرستان برداشت شده است.

وی گفت: دانه‌های کنجد دارای ۴۵ تا ۵۰ درصد روغن است که در همین زمینه یک کارخانه روغن کشی از دانه روغنی کنجد در استان ایلام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی با ظرفیت ۴۸ تن در شهرستان دهلران با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه ولید دانه روغنی کلزا در اراضی زراعی استان به اندازه‌ای است که در صورت وجود کارخانه روغن کشی، نیاز استان به روغن را کفاف خواهد داد، افزود: خام فروشی معضل اصلی در کشاورزی استان است و ایجاد صنایع تبدیلی به منظور بهره مندی از ارزش افزوده بیشتر در دستور کار جهاد کشاورزی استان است.

ضرورت حمایت از سرمایه گذاران بخش کشاورزی در استان

معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ظرفیت‌های بی نظیری در استان ایلام در بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

جهانگیر رستم زاد اضافه کرد: یکی از مهمترین نیازهای اصلی کشاورزی در استان ایلام، ایجاد صنایع تبدیلی در استان است که به طور جدی دنبال می‌شود.

غفلت از دانه های روغنی در ایلام/ کارخانه روغن کشی نیاز منطقه است

وی با اشاره به اینکه مسئولان ارشد استان از هرگونه سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان حمایت می‌کنند، افزود: احداث کارخانه روغن یکی از مطالبات جدی مردم و کشاورزان استان است.

رستم زاد افزود: ظرفیت احداث کارخانه روغن کشی در استان وجود دارد، در آینده حتی میزان اراضی کشت دانه‌های روغنی کلزا و کنجد در استان افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: احداث صنایع تبدیلی مثل کارخانه روغنی کشی علاوه بر اشتغال برای استان، منجر به افزایش تولیدات بخش کشاورزی و برطرف کردن نیاز استان در بحث روغن خوراکی می‌شود.

معاون اقتصادی استانداری ایلام افزود: تاکنون شرکت‌های مختلف سرمایه گذاری برای حضور در استان و ایجاد صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف کشاورزی استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: کشاورزی استان ایلام به تولیدات این بخش به صنایع تبدیلی، بسته بندی، برندسازی و… نیاز دارد و اگر این مهم در استان محقق شود، درآمد بسیار خوبی نصیب کشاورزان استان می‌شود.

لزوم استفاده از مرز مهران برای صادرات محصولات کشاورزی استان ایلام

یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی حوزه محصولات کشاورزی در استان محقق شود، راه صادرات محصولات کشاورزی باز می‌شود.

غفلت از دانه های روغنی در ایلام/ کارخانه روغن کشی نیاز منطقه است

علیرضا پوراحمد با اشاره به ظرفیت‌های مرز مهران برای صادرات محصولات کشاورزی استان، افزود: صادرات باید بر اساس بسته بندی، برندسازی صورت گیرد چراکه اغلب کشورها به این مسائل توجه ویژه دارند.

وی افزود: حلقه مفقود شده صادرات محصولات کشاورزی استان ایلام، ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و برندسازی است.

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در استان ایلام به خصوص در بخش کشت دانه‌های روغنی، ایجاد صنایع تبدیلی، کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی از مهمتری نیازهای بخش کشاورزی در استان ایلام شناخته می‌شوند.

در آینده‌ای نزدیک میزان اراضی آبی استان ایلام از ۱۲۰ هزار هکتار به ۱۸۰ هزار هکتار خواهد رسید و ظرفیت عظیمی در استان برای کشت دانه‌های روغنی در استان فراهم می‌شود، قطعاً وجود صنایع تبدیلی مثل احداث کارخانه روغن کشی بسیار ضروری خواهد بود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید