آشفته‌بازار عید در روزهای کرونایی/وقتی نظارت برعرضه فراموش می‌شود

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: آداب‌ورسوم نوروزی هرچقدر در مناطق مختلف کشور آئین‌های متفاوتی داشته باشد اما هجوم به بازار و ازدحام مردم برای خریدهای نوروزی وجه مشترک همه استان‌ها است و امسال باوجوداینکه کرونا برای دومین سال به‌عنوان میهمان ناخوانده همه بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داده اما نتوانسته موجب کم شدن رونق خریدهای شب عید در ارومیه شود.

هرسال سرسام آوردن بودن قیمت‌ها در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مردم را وادار به خرید از دست‌فروشان می‌کرد و خیابان‌های شهر هر چه به روزهای پایانی نزدیک می‌شد شاهد جولان دست‌فروشان بود اما امسال باوجود رکورد زنی روزانه کرونا و شرایط اقتصادی این موضوع بیش از سال‌های گذشته به چشم می‌خورد.

هجوم دست‌فروشان به خیابان‌ها و معابر اصلی شهر ارومیه امسال بیانگر نابسامانی بیشتر اوضاع اقتصادی و مهم‌تر از همه نبود نظارت در تمامی لایه‌های عرضه و بازار بیشتر از هرسال به چشم می‌خورد، مردم نیز سهل‌انگارانه و بی‌اعتنا به خیز موج چهارم کرونا در حال تهیه مایحتاج نوروزی خود هستند.

نکته قابل‌توجه اینکه به دلیل شرایط کرونایی و شرایط سخت اقتصادی به همراه کاهش قدرت خرید مردم تمام اصناف و بازاریان نیز چشم امید به بازار شب عید دوخته‌اند تا شاید بخشی از خسارات به درآمد خود در طول سال را جبران کنند.

نمایشگاه‌های فروش بهاره هرسال در آستانه عید نوروز در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود، هرچند این امر برای مبارزه با بیماری کرونا انجام می‌گیرد اما لغو این نمایشگاه‌ها هیچ تأثیری بر آشفته‌بازار عید در استان نداشته بلکه موجب سردرگمی مردم نیز شده است.

تفاوت و اختلاف فاحش قیمت اجناس مشابه در یک منطقه از شهر، نبود مناسب عرضه متناسب با نیاز مردم، نبود نظارت و بازرسی‌های مشخص موجب شده مردم امسال ناراضی‌تر از سال‌های گذشته بوده و از بلاتکلیفی بازار شب عید گلایه‌مند باشند.

آشفته‌بازار عید در روزهای کرونایی/وقتی نظارت برعرضه فراموش می‌شود

دولت در شرایط اقتصادی سخت کرونا گویا مردم را رها کرده است

خانم خانه‌داری که به همراه دخترش مشغول خرید در خیابان عطایی ارومیه است در گفتگو با خبرنگار مهر از وضعیت بازار و عدم نظارت گلایه دارد و می‌گوید: دولت همیشه توپ تقصیر را به زمین مردم می‌اندازد، از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنند مردم از تجمع پرهیز کنند، اما اقدامی برای ساماندهی بازار و نیازهای ضروری مردم نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مردم برای تأمین نیازهای ضروری خود با سختی و مشکلات زیادی مواجه هستند، ادامه می‌دهد: هیچ‌کس دوست ندارد سلامتی خود را از دست بدهد اما در این شرایط کرونایی مجبور به تأمین نیازهای خود هستیم، متأسفانه وضعیت از سال‌های گذشته بدتر بوده و هیچ نظارتی بر قیمت‌ها و کالاهای عرضه‌شده صورت نمی‌گیرد.

مینا یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای که مصاحبه را می‌شنود وارد بحث می‌شود و می‌گوید: مسئولان این همه نسبت به افزایش بیماران کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار می‌دهند کاش فکری به اوضاع بازار شب عید می‌کردند نزدیک دو ساعت است برای خرید لباس برای پسرم مغازه‌ها و طول خیابان عطایی را طی کرده‌ام اما متأسفانه به دلیل قیمت‌های متفاوت موفق به خرید نشده‌ام مسئولان بازار را رها کرده‌اند و نظارتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه باید نای گشتن و وقت آزاد داشته باشی تا شاید بتوانی کالایی که مد نظرت هست با قیمت مناسب پیدا کنی، می‌گوید: البته تفاوت قیمت از یک مغازه به مغازه دیگر حتی یک خیابان به خیابان دیگر وجود دارد به‌طوری‌که هر فروشنده‌ای قیمت دلخواهی را مدنظر قرار می‌دهد.

آشفته‌بازار عید در روزهای کرونایی/وقتی نظارت برعرضه فراموش می‌شود

ازدحام کاذب مردم در بازار شب عید

سراغ یکی از فروشندگان پوشاک در خیابان امام ارومیه می‌روم، علیرضا که به همراه پدرش مشغول فروش است می‌گوید: از وقتی کرونا گریبان گیر همه شده است بازار تعریفی ندارد قدرت خرید مردم کم شده و فروشندگان نیز با کسادی بازار مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه همه بازاریان به دلیل کسادی بازار در طول سال چشم امید به بازار شب عید دوخته‌اند، می‌افزاید: کلی اجناس خرید مطابق به نیاز و سلیقه مردم خریداری کرده‌ایم، الآن کسی پول نقد ندارد و این اجناس را با چک خرید کرده‌ایم اما باوجوداینکه روزهای زیادی از پایان سال باقی نمانده بازار رونق زیادی ندارد و موفق به فروش نشده‌ایم.

علیرضا با اشاره به اینکه این‌همه ازدحام و شلوغی بازار کاذب است و روزانه افرادی زیادی به مغازه مراجعه می‌کنند، ادامه می‌دهد: بازار نوروز برای همه به‌خصوص خانم‌ها جذاب است و اکثر مردم نیز به دلیل کاهش قدرت خرید فقط برای قیمت کردن و دیدن به مغازه مراجعه می‌کنند خریدار خیلی کم است.

غلامحسین پدر علیرضا نیز از ازدحام و افزایش بیماری کرونا می‌گوید و ادامه می‌دهد: ما هر روز مجبور هستیم بیش از ۱۲ ساعت در مغازه با ماسک و بین شلوغی مراجعه‌کننده‌ها سرپا بایستیم، خودمان هم راضی به این وضعیت نیستیم اما متأسفانه شرایط اقتصادی خیلی سختی را پشت سر می‌گذاریم.

وی می‌افزاید: همه از نبود نظارت و اختلاف قیمت‌ها گلایه دارند اما ما این‌همه اجناس را با قیمت بالا خریداری می‌کنیم به این موضوع افزایش کرایه حمل‌ونقل و افزایش کرایه مغازه نیز اضافه شود، مغازه‌داران نیز با ثبات قیمت خرید مواجه نیستند که با ثبات قیمت نیز به مردم جنس بفروشند این مشکل باید از سوی مسئولان برنامه‌ریزی و حل شود.

آشفته‌بازار عید در روزهای کرونایی/وقتی نظارت برعرضه فراموش می‌شود

نظارت بر تولید و عرضه کالاها فراموش شده است

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص آشفته‌بازار عید و نبود نظارت بر بازار عید به خبرنگار مهر گفت: نظارت و بازرسی نه‌تنها برای بازار عید بلکه از ابتدای سال به‌صورت مداوم انجام می‌گیرد.

ایرج مرندی با بیان اینکه متأسفانه نظارت بر سطح بازار همیشه مدنظر است درحالی‌که برای کنترل قیمت‌ها و بازار باید نظارت بر تمام بخش‌ها ازجمله تولید، عرضه و بازار صورت گیرد، ادامه داد: بیشتر مواقع نظارت بر تولید و عرضه مورد غفلت قرار می‌گیرد و همیشه گلایه‌ها سمت نظارت بر بازار است درحالی‌که نظارت بر بازار مستمر و ادامه‌دار انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال ۱۰۰ اکیپ بازرسی با هدف نظارت بیشتر و دقیق‌تر در استان فعال بوده و بازار را رصد می‌کند، ادامه داد: اکیپ‌های بازرسی تمام عملکرد واحدهای صنفی و غیر صنفی را در سطح عرضه، تولید، توزیع و خدمات مورد رصد و پایش قرار می‌دهند.

مرندی اضافه کرد: در این طرح نظارت بر حسن اجرای تأمین و توزیع کالاهای موردنیاز مردم در قالب طرح تنظیم بازار و دیگر کالاهای پرمصرف با قیمت‌های مصوب دولتی با استفاده از تمام ظرفیت‌های بازرسان سازمان و اتاق اصناف استان اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: در طول مدت اجرای این طرح نظارت بر فروش‌های فوق‌العاده اعم از اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کنترل و پایش وضعیت عرضه و قیمت اقلام اولویت‌دار به‌خصوص اقلامی نظیر شکر، برنج و روغن که دارای قیمت مصوب است، تشدید خواهد شد.

آشفته‌بازار عید در روزهای کرونایی/وقتی نظارت برعرضه فراموش می‌شود

۵۹ پرونده تخلف صنفی بازار عید نوروز در آذربایجان غربی تشکیل شد

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان کرد: از ۱۵ بهمن‌ماه امسال با آغاز طرح نظارتی تاکنون ۱۷ هزار و ۶۶۸ فقره بازرسی از بازار استان صورت گرفته است که طی این بازرسی ۵۹ فقره پرونده تخلف صنفی تشکیل‌شده است.

مرندی با بیان اینکه همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴۸ هزار و ۵۸۱ مورد بازرسی نیز انجام‌گرفته است، عنوان کرد: در این زمینه ۲۹ هزار و ۹۱۰ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۱۸۷ میلیارد تومان تشکیل‌شده است.

وی با بیان اینکه کم‌فروشی و گران‌فروشی مهم‌ترین تخلفات ثبت‌شده در این مدت است، اضافه کرد: نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه مهم‌ترین دلیل بالا بودن قیمت کالاهای به شمار می‌رود که این امر موجب شده فروشندگان بر اساس خرید قیمت‌گذاری کنند.

مرندی گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت سرخود و نامتعارف، احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم ارائه کالا در واحدهای صنفی، توزیعی و خدماتی را از طریق سامانه شبانه‌روزی ۱۲۴ ستاد خبری سازمان با ما در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه به‌عنوان‌مثال با افزایش قیمت شکر قیمت شیرینی و کالاهایی که با شکر درست می‌شوند نیز افزایش‌یافته است، گفت: حاشیه سود از سوی واحدهای تولیدی یکی دیگر از عوامل نوسان قیمت در بازار است، شرکت‌های پخش به یک مغازه با خرید بالا تخفیف زیاد می‌دهند درنتیجه فروشنده نیز با قیمت مناسب عرضه می‌کند و برعکس یک مغازه خرید کم می‌کند واحد تولیدی تخفیف کم می‌دهند فروشنده با قیمت بالا کالا را عرضه می‌کند البته این موضوع باید برنامه‌ریزی و ساماندهی شود.

آشفته‌بازار عید در روزهای کرونایی/وقتی نظارت برعرضه فراموش می‌شود

امسال نمایشگاه‌های نوروزی برگزار نمی‌شود

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال نمایشگاه فروش نوروزی در این استان به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ برگزار نمی‌شود، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که نمایشگاه باعث تجمع می‌شود و جلوگیری از برگزاری نمایشگاه برای رعایت حال مردم است.

محمد دهقان با بیان اینکه در تلاش هستیم ضمن رعایت موارد بهداشتی بتوانیم با بسیج تمامی امکانات اقدامات لازم را به‌منظور جلوگیری از توسعه و گسترش این بیماری انجام دهیم ادامه داد: در این رابطه بازرسان صنعت و معدن این استان باید نظارت‌های خود بر عرضه مواد و کالاهای موردنیاز مردم را افزایش داده و قیمت کالاها را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر عرضه و قیمت کالاها در بازار استان تشدید می‌شود، افزود: با توجه به نزدیکی عید نوروز برخی افراد از این فرصت استفاده کرده و در عرضه برخی از کالاهای موردنیاز مردم خلل وارد می‌کنند که با این افراد برخورد جدی خواهد شد.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تأکید کرد: با متخلفان در زمینهٔ احتکار و گران‌فروشی محصولات موردنیاز مردم استان نیز به‌شدت برخورد خواهیم کرد و در این رابطه با هیچ‌کسی تعارفی نداریم.

امسال هم حرف‌های مردم و صحبت‌های مسئولان باهم همخوانی زیادی ندارد؛ مردم از ضعف نظارت‌ها گلایه‌مند هستند و مسئولان شرایط اقتصادی و کرونا را عامل این موارد اعلام می‌کنند، این میان نظارت حلقه گمشده بازار است حلقه‌ای که موجب شده مردم در این شرایط سخت با طعم گلایه و گرانی به استقبال نوروز بروند.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید