آذربایجان غربی قطب تولید نهال کشور/فعالیت ۶۱ نهالستان مجوزدار

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ واحد از این نهالستان‌ها و مراکز کشت بافتی، نهال آماده فروش برای باغداران را دارند، افزود: آذربایجان غربی قطب تولید نهال در کشور محسوب می‌شود و با تولید شش میلیون اصله پایه و نهال بذری و رویشی سالم و استاندارد در رتبه نخست تولید در کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان قبل از خرید نهال از سلامت و اصالت نهال اطمینان حاصل کرده و نهال مورد نیاز خود را صرفاً از نهالستانهای مجوز دار و مورد تأیید کمیته فنی نهال استان تهیه کنند.

جلیلی اضافه کرد: این نهالستان‌ها علاوه بر تأمین نهال‌های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال‌های تولیدی خود را برابر ضوابط قرنطینه و بهداشت گیاهی به سایر استان‌های کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر می‌کنند.

وی گفت: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه‌دار از جمله سیب، گلابی، به و درختان هسته‌دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، زردآلو، بادام و محصولات انگور و گردوی پیوندی و گل محمدی با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند، در مراکز کشت بافتی هم انواع پایه رویشی و همچنین انواع نهال رویشی با ارقام جدید و بازارپسند تولید و عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال گذشته یکی از مراکز کشت بافتی استان به عنوان نمونه برتر در سطح ملی معرفی شد و در تولید گردوی پیوندی نیز رتبه اول را داریم.

جلیلی، وجود نهالستان‌های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه گذار را از مهمترین مشکلات نهالستانهای استان برشمرد و افزود: در طی ۵ سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان فعالیت نهالستانهای غیرمجاز به نصف کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کشاورزان در خرید نهال به برچسب و لیبل نهال دقت کرده و نهال خود را با فاکتور رسمی از محل نهالستانهای مجوز دار تهیه کنند، افزود: تهیه هر گونه نهال از مراکز غیر مجاز و دپو شده علاوه بر عدم اطمینان از اصالت پایه و پیوندک می‌تواند در بلند مدت هزینه‌های مازاد بر باغدار تحمیل کرده و هدف نهایی حاصل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین تاکید کرد: افراد در جایجایی نهال از استان به سایر استان‌ها با مراجعه به مدیریت حفظ نباتات استان نسبت به اخذ گواهی بهداشت نباتی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در ایام تعطیلات عید نوروز در کلیه گمرکات استان و همکاران قرنطینه نباتی در مدیریت حفظ نباتات سازمان جهت ارائه خدمات در قالب صادرات، واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی در آماده باش کامل هستند و حضور مستمر خواهند داشت.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید