گستره موقوفات «خواجه رشیدالدین» در ۸ استان کشور

گستره موقوفات «خواجه رشیدالدین» در ۸ استان کشور

 

 اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: موقوفات خواجه رشیدالدین شیخ فضل‌الله همدانی در هشت استان کشورمان و شش کشور دیگر گسترده است.

 

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی در اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان اینکه استارت این همایش از حدود یک و نیم سال قبل با هدف احیای "مجموعه ربع رشیدی" زده شد، اظهار کرد: دو نیت عمده خواجه رشیدالدین همدانی در موقوفه ربع رشیدی "علم الادیان و علم الابدان" است که نیت علم الابدان بارها مورد توجه قرار گرفته بود و نیاز بود که به نیت علم الادیان نیز توجه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس، این همایش بین المللی با محوریت "علم الادیان" برگزار می‌شود تا توجه ویژه‌ای هم به وقف‌نامه و اندیشه‌های ایشان معطوف شود، گفت: این همایش در چهار محور اساسی پذیرش مقاله کرده و همچنین مجوز برای مقالات isc نیز گرفته شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این همایش برگزار می‌شود تا مجموعه فاخر ربع رشیدی و احیای این مجموعه و همچنین موقافات خواجه رشیدالدین همدانی که در هشت استان کشورمان و شش کشور دیگر گسترده است، مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اضافه کرد: در عصری که خواجه رشیدالدین شیخ فضل الله همدانی در آن می‌زیسته، تبریز به عنوان اولین شهر وقفی دانشگاهی مورد توجه بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه در پنل‌های این همایش به ابعاد علمی و دینی خواجه رشیدالدین نیز پرداخت می‌شود، ادامه داد: یکی از پنل‌های همایش نیز مربوط به تشریح چشم انداز بین المللی پژوهش‌هایی است که در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی مجموعه ربع رشیدی انجام شده است.

 

وی با اشاره به اهداف و نتایج همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، گفت: هدف اصلی و ماحصل نهایی همایش، این است که احیای سبقه مجموعه ربع رشیدی و احیای این بنای تاریخی وقفی و موقوفات خواجه رشیدالدین مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش بین المللی، یادآور شد: نزدیک به ۷۰ مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شده که مقالات برگزیده در پنل‌های تخصصی ارائه می‌شود.

 

نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرده و از مجموعه مقالات همایش نیز رونمایی شد. این همایش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید