کد خبر: 274476
۰
۰
نسخه چاپی

ساماندهی و مرمت مقبره علمای قزوینی در محوطه پیغمبریه آغاز شد

به گزارش اقتصادآینده نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین احسان نورانی با اشاره به ساماندهی و مرمت مقبره علمای قزوینی در محوطه پیغمبریه اظهار کرد: این بخش از محوطه بقعه پیغمبریه که در ضلع جنوب‌غربی آن قرار گرفته در واقع بخشی از حیاط بوده که پس از تعریض خیابان پیغمبریه به دلیل اختلاف سطح حجره‌ها در حال حاضر در زیر گذر پیغمبریه و پایین‌تر از سطح حیاط واقع شده است.»

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین ابراز کرد: در این مکان مقبره چند تن از علما و افراد سرشناس شهر قزوین از جمله آیت‌الله شیخ محمد تقی الهیان تنکابنی، حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام از بانیان مسجد – مدرسه تاریخی شیخ‌الاسلام، حاج ابراهیم زرآبادی، شیخ احمد عزیزی و ملاعلی طارمی قرار دارد و پروژه مرمت آن با هدف ساماندهی قبور و بخش‌هایی از کف و طاق این بخش با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از اوایل اسفند ماه آغاز شد.

نورانی با اشاره به اقدام‌های مرمتی این پروژه گفت: مرمت طاق، کف‌سازی، اجرای کانال رطوبتی، ساماندهی قبور و جاگذاری مجدد سنگ‌های قبر و اجرای تأسیسات الکتریکی از جمله اقدام‌های مرمتی این پروژه به شمار می‌رود که تحت نظارت کارشناسان فنی اداره کل در حال انجام است.

گفتنی است بقعه پیغمبریه از اماکن ارزشمند تاریخی – مذهبی شهر قزوین است که در خیابان پیغمبریه و سمت غربی دولتخانه صفوی واقع شده است. بنای فعلی بقعه مربوط به دوره قاجار و مزین به کاشی‌کاری، گچ‌بری، آیینه‌کاری، تزئینات چوبی و رسمی‌بندی است. این بنا در تاریخ ۲۴/‏۰۹/‏۱۳۷۵‬ با شماره ۱۷۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید