کد خبر: 274484
۰
۰
نسخه چاپی

۳۵ درصد اعضای صندوق هنر خراسان شمالی در رشته موسیقی فعال هستند

به گزارش خبرنگار مهر حسین فرخنده شب چهار شنبه در آیین پایانی نخستین جشنواره مجازی موسیقی مقامی خراسان شمالی «تارآوا»، با بیان اینکه عناصر فرهنگی هم چون زبان ها، گویش ها، باورها و آیین ها، پویایی و ظرفیت کم تری برای متناسب شدن با نیازهای امروزی جامعه دارند، اظهار داشت: موسیقی مقامی پویاترین عنصر فرهنگ بومی استان و زبان تعامل با سایر مناطق و ملل است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی به ظرفیت های موجود در عرصه موسیقی مقامی در استان اشاره کرد و گفت: از ۵ نفر هنرمندی که موفق به دریافت درجه یک هنری شدند، ۴ نفر هنرمند موسیقی مقامی هستند و این امر بیانگر جایگاه موسیقی مقامی استان و سابقه درخشان این هنر در خراسان شمالی است.

وی فعالیت آموزشگاه های آزاد هنری، کارگاه های آموزشی و جشنواره ها را نشان دهنده انتقال شیوه های هنری در عرصه موسیقی به نسل جدید دانست و در خصوص حمایت ها از اهالی موسیقی افزود: بیش از ۳۵ درصد بیمه شدگان و دارندگان هنر کارت و اعضای صندوق را هنرمندان رشته موسیقی تشکیل می دهند و این مقوله انتخاب و سلیقه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه بیانگر طبیعت این خطه است و نشان می دهد آب و خاک این خطه مستعد پروراندن هنرمندان در این عرصه است.

فرخنده با اشاره به پژوهشی که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص پیمایش ملی مصرف کالای فرهنگی انجام گرفته است، گفت: یافته های به دست آمده بیانگر این است که بیش از ۷۲ درصد مردم موسیقی گوش می دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی با بیان اینکه الگوی های مصرف موسیقی تغییر کرده است، گفت: رایانه، سینمای خانگی، سی دی و DVD عمده ترین دستگاه های شنیداری و دیداری در زمینه مصرف موسیقی هستند و در اولویت اول دستگاه های شنیداری بیش از ۷۹ درصد، موسیقی را انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: بر اساس این پژوهش موسیقی سنتی و پاپ ایرانی و محلی هم بیشترین سبک هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند و همه اینها بیانگر این است که موسیقی در زمره پرمصرف ترین کالای فرهنگی ایران محسوب می شود و قدرت این هنر اصیل را نشان می دهد و نه تنها در شکل گیری رفتار جامعه نیز اثرگذار است بلکه به هنرمندان برای لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی و دیجیتال برای پویایی موسیقی جهت می دهد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید