کد خبر: 274635
۰
۰
نسخه چاپی

استلانتیس دایناسور نیست/ ادغام حاصل از بحران هم نیست

برند تازه شکل گرفته ی استلانتیس، که حاصل ادغام فیات کرایسلر در پژو-سیتروئن است، به گفته ی مدیر عاملش، کارلوس تاوارس، می خواهد وارد مسابقه ی رقابت در عرصه طراحی و ساخت خودروهای برقی شود.

استلانتیس اکنون در مقام چهارم خودروسازی جهانی ایستاده است و شامل 14 برند از جمله اُپل، جیپ، رام، مازراتی، و... است. این خودروسازی جهانی هم استثنا نیست و با کمبود شدید نیمه هادی ها (تراشه و پردازشگر) مواجه است و نیاز شدیدی به سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی دارد.

امسال اکثر خودروسازان جهانی باید روی کاهش انبارداری و کاهش هزینه حساب کنند تا بتوانند حاشیه سود را بالا ببرند. تاواراس می گوید «استلانتیس ادغام حاصل از بحران نیست.» و اشاره او به این ماجرا است که پیش بینی سود برای سال 2021 کمی بالاتر از حدانتظار اعلام شده و تاوارس دلیل آن را هم نتایج بالاتر از انتظار و سوددهی بالاتر از پیش بینی سال 2020 عنوان می کند. به همین دلیل می گوید: «این ادغام قرار است فرصت های جدیدی خلق کند، چون این خودروساز جدید از سلامت برخوردار است و نیروی انسانی با استعدادی را گردآوری کرده است... و نمی گذارد میراثش باعث عقب ماندگی اش باشد و نمی خواهد وضعیت یک دایناسور را پیدا کند.»

استلانتیس هدفگذاری کرده است که سالانه 5 میلیارد یورو پس انداز کند که یکی از دستاوردهای این ادغام است و علاوه بر این پس انداز چالش های صنعت خودرو را هم پشت سر بگذارد.

به دلیل استانداردهای سخت گیرانه آلایندگی های دی اکسید کربن، مسابقه ای سخت بین خودروسازان برای عرضه خودروهای برقی شروع شده است. در همین هفته ای که گذشت، ولووی سوئدی اعلام کرد که از سال 2030 به بعد محصول بنزینی یا گازوئیلی نخواهد داشت.

استلانتیس هم برنامه دارد که همه محصولاتش تا سال 2025 الکتریکی یا هیبریدی شوند. اما رقبای آن در اروپا گروه خودروسازی فولکس واگن و رنو هستند که به مراتب در رسیدن به این هدف و در این مسابقه ی نفس گیر جلوتر هستند.

استلانتیس در بازار آمریکای شمالی به سه محصول جدید جیپ دل بسته است که بخش قوی استلانتیس به حساب می آید. پیش بینی این برند این است که در سال 2021 حاشیه سود عملیاتی بعد از تعدیل حدود 5.5‌ تا 7.5‌ درصد باشد که خیلی هم دور از انتظار نیست چون سال گذشته با وجود بحران هایی مثل کرونا 5.3 درصد بوده است. البته حاشیه سود فیات کرایسلر 4.3 درصد و PSA‌ [پژو-سیتروئن] 7.1‌ درصد بوده است. این نکته هم شایان ذکر است که فوریشیا Faurecia به دلیل ادغام و شکل گیری استلانتیس از پژو-سیتروئن جدا خواهد شد، چون با قوانین ضد انحصار در اروپا در تناقض بود.

استلانتیس که بعد از ژانویه همین امسال به طور رسمی شکل گرفت، فعلاً بیشترین انرژی را روی سازماندهی مجدد و تغییرات در چیدمان کارخانه های خود صرف می کند و می خواهد به وعده ای که داده عمل کند و هیچ کارخانه ای تعطیل نشود. بخش دیگری از انرژی این گروه هم صرف تجدید ساختار مدیریتی آن می شود.

یکی از مهمترین اولویت های استلانتیس در سال 2021 تعریف و تبیین راهبردها در کشور چین، به عنوان بزرگترین بازار خودروی دنیا است مخصوصاً که برندهای زیرمجموعه ی استلانتیس در بازار چین نسبت به رقبا، عملکرد خیلی ضعیف تری داشته اند. تاوارس تا زمانی که مدیر عامل PSA‌ بود، تا حدودی حاشیه سود در چین را با کاهش هزینه، ساده سازی محصولاتِ در صف تولید، ایجاد سینرژی در خرید اُپل/وکسال بالا برد و سرمایه گذاران امیدوارند که این راهبردها را بتواند در برند جدید استلانتیس هم تکرار کند.

در سال گذشته (2020) درآمدهای تلفیقی این برند پیش از پرداخت مالیات 7.1 میلیارد یورو (8.6 میلیارد دلار) بوده و نقدینگی تلفیقی آن 57.4 میلیارد یورو و جریان پول نقد آن 3.3 میلیارد یورو بوده است. در حال حاضر ارزش سهام استلانتیس از ثبات برخوردار است و دچار نوسان نشده است.

منبع: رویترز

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید