کد خبر: 275005
۰
۰
نسخه چاپی

محصولات کشاورزی در دانشگاه قم تولید می‌شود

شهرام یزدی‌فر روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار ما، بیان کرد: فضای سبز دانشگاه قم ۳۰ هکتار ازمساحت ۱۴۰ هکتاری دانشگاه را در بر گرفته که این فضا شامل گیاهان مثمر، غیر مثمر، گیاهان گلخانه‌ای و زمین چمن ورزشی است.
وی ادامه داد: همچنین گیاهان مثمر ۷.۷ هکتار از مساحت کل فضای سبز دانشگاه قم را در برگرفته است که شامل ۵/۴ هکتار باغ انار، ۵/۱ هکتار زیتون،هفت هزار متر مربع پسته و چهار هکتار گل محمدی می‌شود.

رییس اداره عمومی و تدارکات دانشکاه قم افزود: گیاهان غیر مثمر نیز مساحتی به اندازه ۳/۲۲ هکتار از فضای سبز دانشگاه قم را در برگرفته که شامل مواردی از قبیل کاج، سرو، زیتون تلخ، گیاهان پوششی و پرچینی، گل‌های فصلی‌، چمن است.

یزدی‌فر گفت: از جمله وظایف گلخانه و خزانه‌ دانشگاه قم می‌توان تامین کلیه‌ گل‌های فصلی باغچه‌ها، قلمه زنی و تکثیر درختان مثمر و غیر مثمر، گیاهان آپارتمانی جهت فروش، ایجاد محیطی شاداب در ساختمان اداری، دفاتر کارمندان و خوابگاه‌ها و نیز تولید گیاهان دارویی را نام برد.

استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار

وی اضافه کرد: برای آبیاری فضای سبز دانشگاه قم و صرفه‌جویی در مصرف آب، دانشگاه تدابیری از جمله اجرا و استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در ۹۰ درصد محوطه‌ی فضای سبز، کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی و متناسب با شرایط محیطی منطقه، احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری در دانشگاه و استفاده و تامین ۷۰ درصدی آبیاری فضای سبز از این قسمت را در پیش گرفته است.

وی افزود: از محصولات فضای سبز دانشگاه قم می‌توان به گل محمدی به صورت تر و خشک، گلاب، انار، رب انار، انجیر، زیتون، روغن زیتون و گیاهان دارویی اشاره کرد که هم به صورت خام و هم به صورت صنایع تبدیلی تولید می‌شود و به فروش دانشگاهیان و عموم مردم می‌رسد.

یزدی‌فرادامه داد: تعداد ۳۳ نفر در بخش فضای سبز دانشگاه قم مشغول به کار هستند و دانشگاه تصمیم دارد در سال آینده با همت این کارکنان محصولات دیگری نظیر پسته و توت را تولید و به بازار عرضه کند.

وی در پایان تصریح کرد: برنامه‌های کشت کامل محوطه‌ی مرکزی دانشگاه قم به وسعت ۱۰ هکتار، توسعه‌ فضای سبز در محوطه مجتمع امام خامنه‌ای و خوابگاه معصومیه و همچنین اجرای طرح‌های مربوط به زیباسازی محیط دانشگاه از جمله کارهایی است که در آینده‌ای نزدیک در محوطه دانشگاه قم اجرا خواهد شد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند؛ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ایرنا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید