کد خبر: 277541
۰
۰
نسخه چاپی

قدم‌هایی برای تحقق آرزوهای بزرگ/تب‌لت‌هایی که شوق تحصیل آفریدند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا که در جامعه ما شیوع پیدا کرد، بخش‌های مهمی از سبک زندگی ما در حوزه شخصی و اجتماعی تغییر پیدا کرد. از شیوه برگزاری جشن ازدواج گرفته تا خرید کردن‌ها و مهمانی‌ها و سفرها با قبل متفاوت شد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در دوران شیوع کرونا متفاوت شد، آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان بود و جای تخته سیاه و ماژیک و قلم را تبلت و گوشی هوشمند و شبکه شاد گرفت و افراد به صورت آنلاین از آموزش بهره گرفتند.

دغدغه آموزشی سال ۹۹

هر چند به واسطه سلامت مردم و رعایت فاصله اجتماعی این شیوه آموزش به ناچار اجرایی شد ولی برخی از دانش‌آموزان به دلایلی چون فقر مالی نمی‌توانستند گوشی هوشمند و یا تبلت خریداری کنند که در حقیقت این موضوع یکی از غصه‌ها و دغدغه‌های سال ۹۹ بود.

محمد علی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گوی اختصاصی با مهر گفته بود ۱۱ درصد از دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی امکان بهره‌مندی از فضای مجازی برای فعالیت‌های آموزشی خود را ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این ۱۱ درصد که تعدادشان به ۱۸ هزار و ۲۹ نفر می‌رسد یا به گوشی هوشمند و تبلت دسترسی ندارند و یا در روستاهای فاقد زیر ساخت اینترنت و شبکه ملی اطلاعات زندگی می‌کنند.

واقعی گفت: ما به این دانش‌آموزان درسنامه داده‌ایم و از طرف دیگر از ابتدای بهمن ماه مدارس زیر ۵۰ نفر که عمدتاً شامل مدارس روستایی می‌شود به صورت حضوری آموزش‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تحصیلی پنج هزار و ۵۰۰ گوشی هوشمند و تبلت بین دانش آموزان توزیع شده است، اظهار کرد: این گوشی‌ها و تبلت‌ها جزو اموال مدرسه و تنها در اختیار دانش‌آموز است که سال آینده بقیه دانش آموزان نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

اما در این میان برخی از خیرین و نیکوکاران آستین همت بالا زدند و برای دانش‌آموزان نیازمند تبلت و گوشی هوشمند خریداری کردند که برخی از آنان معلمانی بودند که از نزدیک این رنج دانش آموزان خود را مشاهده می‌کردند.

شوق معلمی و رنج دیدن فقر دانش‌آموز

یکی از این افراد زهرا عباسپور معلم جوان خراسان‌جنوبی است که با مشاهده عدم دسترسی تعدادی از دانش‌آموزانش به آموزش‌های آنلاین تلاش کرد تا حد امکان برای آنان تبلت تهیه کند.

این معلم دلسوز و پرتلاش که از معلمان حق التدریس استان است، جلوه زیبایی از دلسوزی و شفقت را به نمایش گذاشت.

عباسپور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از حدود پنج سال پیش کار تدریس و آموزش در مقطع ابتدایی را شروع کردم و در سال جاری نیز در آرین شهر قاین در مقطع چهارم دبستان تدریس می‌کنم.

وی گفت: آموزش‌های آنلاین که بعد از شیوع کرونا در جامعه ما مرسوم شد هر چند فرصت‌هایی را به وجود آورد اما در حقیقت آنگونه که می‌توان در آموزش حضوری مفاهیم را منتقل کرد در آموزش مجازی امکان آن وجود ندارد.

این معلم پرتلاش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از طرف دیگر در آموزش‌های آنلاین مشکلاتی چون قطعی اینترنت و عدم بهره‌مندی برخی از دانش‌آموزان از تبلت و گوشی هوشمند نیز وجود دارد که واقعاً برای یک معلم رنج آور است.

یک خاطره از سال تحصیلی جاری

عباسپور بیان کرد: در سال جاری در مقطعی آموزش‌ها یک روز در میان به صورت حضوری بود و تعدادی از دانش‌آموزان در یک روز و تعدادی دیگر در روز دیگر در کلاس درس حاضر می‌شدند و همزمان آموزش آنلاین را هم داشتیم.

وی ادامه داد: در آن مقطع مشاهده کردم که تعدادی از دانش آموزان فقط در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند و در کلاس‌های درس آنلاین مشارکتی ندارند.

این معلم جوان خراسان‌جنوبی افزود: وقتی از یکی از دانش‌آموزانم پرسیدم که چرا در کلاس درس آنلاین شرکت نمی‌کنی، با همان لحن زیبای کودکانه گفت خانم معلم ما نه گوشی داریم و نه پول و نه شبکه شاد داریم.

عباسپور گفت: این دانش‌آموز همچنین توضیح داد که پدرش یک مغازه معمولی دارد که فقط خرج زندگی آنان را تأمین می‌کند و توان خرید گوشی سه- چهار میلیونی را ندارند.

وی اظهار کرد: بعد از اینکه آموزش‌ها به صورت کامل آنلاین شد، به صورت طبیعی دانش آموزانی که تبلت یا گوشی هوشمند نداشتند از آموزش بی‌بهره می‌شدند.

نمی‌خواستم دانش آموزان با استعدادم از آموزش محروم شوند

این معلم خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بسیاری از این دانش‌آموزان افراد پرتوان و با استعدادی بودند، بیان‌کرد: گاه خود دانش‌آموزان هم رغبتی به درس نشان نمی‌دهد ولی وقتی فردی با استعداد و علاقمند به درس است رنج عدم بهره‌مندی او از درس و تحصیل مضاعف می‌شود.

عباسپور گفت: چه بسیار خانواده‌های نیازمندی که در این شرایط سخت و طاقت‌فرسای اقتصادی در راستای خرید گوشی هوشمند و تبلت شرمنده فرزندان خود شدند.

وی یادآور شد: همه این مسائل باعث شد که به فکر تهیه تبلت و گوشی هوشمند برای این دسته از دانش‌آموزان بیفتم که خدا را شکر به نتیجه رسید و در مجموع پنج تبلت خریدم.

این معلم خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تصور من بر این است که هنوز برای دانش‌آموزانم کار خاصی نکرده‌ام و قدم کوچکی برای آنان برداشته‌ام.

سختی معلمی با عشق جبران می‌شود

عباسپور با اشاره به برخی از سختی‌های کار معلمی بیان‌کرد: هر چند معلمان حق التدریس با سختی‌های زیادی رو به رو هستند و حقوقشان به نسبت سختی کارشان پایین است اما برای یک معلم بیش از این مسائل آموزش و تدریس مهم است.

وی افزود: معلمی در واقع یک عشق و شوق وافر به نسل آینده است و ما به دانش‌آموزان خود به عنوان یک امانت نگاه می‌کنیم.

این معلم پرتلاش و خیر خراسان‌جنوبی بسیار تأکید داشت که چندان تمایلی برای رسانه‌ای شدن کار خیر خود ندارد و تنها زمانی حاضر به مصاحبه شد که به این نتیجه رسید که شاید صحبت‌های او دیگرانی را نیز تشویق به این کار ارزشمند بکند.

گام‌های کوچک، آرزوهای بزرگ را برآورده می‌سازد

گاهی تصور می‌کنیم که انجام یک کار خیر نیازمند داشتن سرمایه‌ای میلیاردی و یا چندین میلیونی است. در حالی که گاه با هزینه سه – چهار میلیونی و خرید یک گوشی هوشمند و یا تبلت می‌توان دنیایی را به یک کودک و یا نوجوان علاقمند به تحصیل هدیه کرد.

هنوز کرونا ادامه دارد و دانش‌آموزان و دانشجویان ما درس‌هایشان را از بستر فضای مجازی فرا می‌گیرد و چه زیباست که در این میان در صورت توان و امکان قدمی برای تهیه ابزار آموزش برای آنان برداریم.

چه بسا روزی یکی از همین دانش‌آموزانی که امروز شرایط تحصیل او را با خرید یک گوشی یا تبلت فراهم کردیم در آینده‌ای نه چندان دور فرد توانمندی در عرصه اجتماع شده و خود گره‌ای از کار ما بگشاید.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید