کد خبر: 277831
۰
۰
نسخه چاپی

مروری برتلخ و شیرین کرونا/از فوت کادر درمان تا همت گروه‌های جهادی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال ۹۹ پر از خاطرات تلخ و شیرین برای مردم صبور و قانع کویر شرق ایران بود. سالی که در همه روزها و ایام آن سایه کرونا را بر سر خود احساس کردند و عزیزان بیشماری را از دست دادند.

کرونا موفقیت‌ها و کامیابی‌ها و سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را با خود به همراه داشت که مرور آنها می‌تواند درس‌های بیشماری با خود به همراه داشته باشد.

چه بسیار صاحب خانه‌هایی که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا اجاره خانه‌های مستأجران را بخشیدند و چه بسیار مشاغلی که به واسطه شیوع کرونا و کاهش خرید و فروش‌ها کسب و کارشان به شدت آسیب دید و چرخ گذران زندگیشان به سختی چرخید.

چه دانش‌آموزانی که به واسطه نداشتن گوشی هوشمند و تبلت تحصیل را به سختی ادامه دادند و یا روستایشان دسترسی به اینترنت نداشت و این غصه مضاعفی برای آنان شد.

اما آنچه در این میان تلخی‌ها را قابل تحمل کرد، همت و تلاش‌هایی بود که توسط کادر درمان؛ مردم مؤمن و خیر و گروه‌های جهادی و بسیاری از مردم خراسان جنوبی برای کاستن از آلام هم استانی‌ها و همشهریان صورت گرفت.

مروری برتلخ و شیرین کرونا/از فوت کادر درمان تا همت گروه‌های جهادی

فوت کادر درمان تلخی سال ۹۹

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از تلخ‌ترین خاطرات سال جاری برای ما بی شک فوت بیماران و هم استانی‌های عزیز بر اثر کرونا و همچنین همکاران ما به عنوان شهدای مدافع سلامت بود.

وی بیان‌کرد: در تاریخ سوم آبان ماه ۹۹ این خبر منتشر شد که اولین شهید مدافع سلامت استان خراسان‌جنوبی، بهورز زحمتکش روستای مهموئی جان خود را تقدیم سلامت مردم کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شهیده منصوره حسینی اولین شهید مدافع سلامت خراسان‌جنوبی متولد ۲۹ شهریور سال ۱۳۶۶ در تهران بود و حدود ۱۱ سال به عنوان بهورز خانه بهداشت روستای مهموئی به مردم این منطقه خدمت کرد.

مهدی‌زاده اظهار کرد: همچنین در هفتم آبان ماه این خبر منتشر شد که کاظم احمدی از کادر بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبس در استان بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا به شهدای مدافع سلامت پیوست.

وی با بیان اینکه مرخص شدن هر بیمار بهبود یافته از کرونا نیز برای ما یک خاطره شیرین محسوب می‌شود، بیان‌کرد: امیدواری ما بر این است که با استمرار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا در ماه‌های آتی شرایط بهتری داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شروع تزریق واکسن کرونا در خراسان‌جنوبی نیز از دیگر خاطرات شیرین کرونایی در سال ۹۹ است.

مروری برتلخ و شیرین کرونا/از فوت کادر درمان تا همت گروه‌های جهادی

تزریق اولین واکسن کرونا در بهمن ۹۹

مهدی زاده با بیان اینکه اولین واکسن کرونا در خراسان‌جنوبی ۲۶ بهمن ماه ۹۹ تزریق شد، ادامه‌داد: ۱۵۰ دُز واکسن کرونا سهمیه خراسان‌جنوبی از اولین محموله ورودی به کشور است که برای ایمن‌سازی ۷۵ نفر از کادر درمان در بخش‌های ویژه مقابله با کرونا اعم از پزشکان متخصص، پرستاران و کادر خدماتی که آنجا مشغول خدمت هستند، دریافت کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: این واکسن از نوع اسپوتنیک وی روسی بود که از روسیه وارد کشور شده است،

اما از مهمترین خاطرات شیرین ایام کرونا فعالیت گروه‌های جهادی در راستای کاستن از آلام مردم آسیب دیده از کرونا توسط گروه‌های جهادی بود. جوانانی که بی ادعا آستین همت بالا زدند و در حد توان و با یک عزم جمعی رنج‌های مردم دیارشان را کاهش دادند.

همت گروه‌های جهادی برای کاهش آلام مردم

مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در سال ۹۹ گروه‌های جهادی و جهادگران در چندین عرصه فعالیت داشتند که از آن جمله می‌توان به مبارز با ویروس کرونا، نهضت کمک مومنانه، گروه‌های فنی و مهارت محور تخصصی و جهادی، گروه‌های جهادی عمرانی، پزشکی، طرح شهید سلیمانی و سایر عرصه فعالیت داشته‌اند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی افزود: در سال ۹۹ حدود سه هزار و ۸۶۸ باب مدرسه، مسجد و اماکن مذهبی به همت ۵۳۰ گروه جهادی و چهار هزار و ۵۲۳ جهادگر ضدعفونی شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۵۸۱ نقطه در سال ۹۹ با تلاش هزار و ۶۴۶ گروه جهادگر ضد عفونی شد، بیان‌کرد: یکی از مشکلات در ایام ابتدایی شیوع کرونا عدم دسترسی مردم به ماسک بود که در این راستا نیز جهادگران آستین همت را بالا زدند.

مروری برتلخ و شیرین کرونا/از فوت کادر درمان تا همت گروه‌های جهادی

راه اندازی ۴۶ کارگاه تولید ماسک

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: ما در بسیج ۴۶ کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کردیم که با همت ۲۸۹ گروه جهادی و دو هزار و ۳۸ جهادگر ماسک تولید کردیم.

هنری اظهار کرد: همچنین ۸۵ جهادگر توانستند ۲۱ میلیارد و ۷۲۳ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۲۸ ریال را از خیرین جذب کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش در راستای مقابله با کرونا نیز ۱۸ هزار و ۳۶۵ عدد بروشور توسط ۶۵ جهادگر توزیع شد، بیان‌کرد: همچنین ۲۵ هزار و ۷۳۱ نفر به صورت چهره به چهره توسط ۶۶ گروه جهادی آموزش دیدند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: همچنین ۸۴ هزار و ۴۹۶ لیتر مواد ضدعفونی کننده توسط ۷۰ گروه جهادی و ۱۰۵ هزار و ۳۳۵ سبد غذایی نیز توسط ۲۱۵ گروه جهادی بین نیازمندان و محرومان خراسان‌جنوبی توزیع شد.

هنری یادآور شد: در راستای کمک مؤمنانه نیز ۳۹۷ هزار و ۵۱۴ بسته معیشتی بین محرومان و نیازمندان توزیع شد.

دادگاه‌های آنلاین در روزهای کرونایی

علاوه بر این خاطرات تلخ و شیرین، کرونا توانست موفقیت‌هایی را نیز در بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و اینترنت به وجود آورده و موجب کاهش رفت و آمدها و تجمع مردم در مراکز پرازدحام شود که نمونه آن دادگستری و مجموعه‌های قضائی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در این زمینه گفت: یکی از اقدامات ما برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی و کاهش رفت و آمدهای مردم در ایام شیوع کرونا برگزاری دادگاه‌های آنلاین بود.

وی با اشاره به رضایت اصحاب دعوی از برگزاری دادگاه‌های آنلاین بیان‌کرد: این گونه دادگاه‌ها موجب کاهش هزینه‌های رفت و آمد افراد به ویژه آن عده شد در شرایط معمول مجبور به سفر بودند.

برگزاری ۲۳ هزار دادگاه آنلاین

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در برگزاری دادرسی‌های الکترونیک رتبه اول را کسب کرده است، ادامه‌داد: در ایام شیوع کرونا ما در خراسان‌جنوبی توانستیم ۲۳ هزار دادگاه آنلاین برگزار کنیم که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دادگاه‌هایی داریم که تمام الکترونیک هستند و پرونده کاغذی در آن وجود ندارد، گفت: این روند را در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهیم داد.

کرونا هنوز با ما است و هنوز عزیزانی را به واسطه شیوع این بیماری از دست می‌دهیم و خاطرات آن با ما است. این بیماری با تزریق واکسن در ماه‌های آتی رو به کاهش خواهد رفت ولی آنچه باقی خواهد ماند تلاش بی‌شائبه کادر درمان و همت بی دریغ گروه‌های جهادی خواهد بود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید