کد خبر: 278372
۰
۰
نسخه چاپی

فرهنگ غنی اردبیل اسیر بی‌مدیریتی‌هاست/هنرمندان قربانی بازار رانت!

رضا جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان اردبیل به دلیل سابقه معنوی و فرهنگی خود از سنت غنی و با ارزشی برخوردار است که در همین رابطه استعدادهای زیادی را در حوزه هنر تربیت و تحویل جامعه هنر داده است اما برای موفقیت در حوزه هنری تنها داشتن استعداد کافی نیست.

وی ادامه داد: بایستی مدیریت هنری خوبی پشت این پتانسیل باشد تا بتوان در جوامع بین‌المللی و ملی درخشش‌هایی را شاهد بود و فرهنگ جامعه را به درستی به دنیا شناساند.

قربانی استعدادهای حقیقی در سایه دست‌های پشت پرده

این نویسنده فیلمنامه تصریح کرد: متأسفانه همانند سایر کشورها و جوامع هنرپرور، رانت در کارهای هنری در کشور ما و به تناسب آن در استان اردبیل نیز مرسوم بوده که در سایه همین رانت‌ها بسیاری از استعدادهای واقعی و قابل سرمایه‌گذاری دیده نشده و سرکوب می‌شوند که تداوم این اوضاع افول تدریجی این استعدادها را در پی دارد.

جمالی توسعه و رشد عوامل باندی و رانتی را در هنر اردبیل مشهود دانست و عنوان کرد: در طول تجربه فیلمسازی خود بارها مشاهده کرده‌ام که این روابط باعث شده تا کارهای ضعیفی تولید شود که مربوط به عوامل باندی و رانتی آن اکیپ بوده که نکته جالب اینکه این افراد که فقط نام هنرمند را یدک می‌کشند، کوچک‌ترین تجربه و علم و کارایی لازم را هم ندارند، اما به دلیل حضور در رانت کار مدنظر را انجام داده و روانه بازار می‌کنند.

وی صنعت فیلمسازی را درگیر موانع زیاد عنوان و اذعان کرد: به واقع در صنعت فیلمسازی شاهد موانع زیادی هستیم که چرخه تولید فیلم هنری و فاخر را از کار می‌اندازد، همانطور که تولید یک کالای اقتصادی در جامعه مهم است تولید کالای فرهنگی نیز به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار بوده که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید، امیدوارم این موانع از سر راه فیلمسازان و هنرمندان برداشته شود.

جای خالی «کار فاخر» برای «فرهنگ فاخر» در هنر اردبیل

کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه با اشاره به اینکه هنوز هم برای فرهنگ ناب اردبیل آنطور که باید اثری در خور و در شأن آن تولید نشده است، افزود: متأسفانه هنوز برای فرهنگ غنی آذربایجان کار فاخری صورت نگرفته و با یک یا ۲ اثر نمی‌توان ادعا کرد که کاری در مورد فرهنگ اصیل این منطقه انجام داده شده است.

جمالی تحقق این مهم را نیازمند تلاش و هم‌افزایی هنرمندان استان با دستگاه‌های فرهنگی دانست و اضافه کرد: در این مورد باید هر ۲ طرف، طرف اول هنرمندان و طرف دوم متولیان فرهنگ و هنر فعالیت داشته باشند که هنرمندان همیشه در این زمینه پیشرو بوده‌اند.

کوتاهی دستگاه‌های فرهنگی در حمایت از هنرمندان یکی از دلایل اصلی کمبود کارهای هنری در اردبیل است

وی تصریح کرد: کوتاهی دستگاه‌های فرهنگی در حمایت از هنرمندان یکی از دلایل اصلی کمبود کارهای هنری در اردبیل است که هنرمندان با اینکه در تمامی کارها پیشرو و آماده فعالیت بودند اما به دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌اند آن‌طور که باید فرهنگ و سنن خود را به جهانیان معرفی کنند.

نقش پررنگ هنر در تحقق شعار سال

کارگردان فیلم سینمایی پیرمردها نمی‌میرند با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۱۴۰۰ گفت: همه ما به این سال امیدوار بوده و سعی خواهیم کرد تا به سهم اندک خود در راستای تحقق این شعار و بهره‌برداری از نتایج آن عمل کنیم که در این رابطه نباید از نقش هنر و هنرمندان در این عرصه غافل بود.

جمالی هنر را زبان گویای جوامع و ملل معرفی کرد و یادآور شد: هر اثری در قالب هنر می‌تواند نتایج ماندگار را در پی داشته باشد که در رابطه با شعار سال مبنی بر "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" می‌توان با کمک‌گیری از قوه هنر و تولید آثار فاخر در تسریع اثربخشی این موضوع مؤثر عمل کرد.

وی با ابراز امیدواری برای ریشه‌کن شدن بیماری کرونا بیان کرد: امیدواریم بیماری کرونا هرچه زود تر از جهان ریشه کن شده و مردم دوباره به زندگی عادی خودشان بازگردند و سالن‌های سینما را مانند قبل پر کنند، چرا که در این دوران جای خالی مردم عزیز ما در نیمکت‌ها بیش از هر سکوت و رکود دیگری احساس می‌شود.

این کارگردان جوان حمایت از جوانان را اصل و شرط موفقیت در بسیاری از امور دانست و افزود: نیروهای جوان کارآمد در هر حوزه‌ای که از پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها برخوردار شود می‌تواند مسیر تعالی و رشد را برای کشور هموارتر کند.

جوانان با تب حمایت وارد عرصه فیلمسازی نشوند

کارگردان فیلم کوتاه در رابطه با عدم حمایت کافی از حوزه هنری و هنرمندان اذعان کرد: من به شخصه تاکنون چند آثار کوتاه و چند آثار بلند بر اساس توانایی‌های خود و منطبق با عشق و علاقه‌ای که به سینما داشتم انجام داده‌ام اما تا به امروز از هیچ مقام و مسئولی حمایتی را در فیلم‌های بلندم نداشته‌ام و این واقعاً باعث تأسف است.

وی در توصیه به جوانانی که تب شهرت داشته و به امید حمایت وارد عرصه سینما و فیلمسازی می‌شوند نیز گفت: من توصیه می‌کنم، هنرجویان بعد از آموزش مقدماتی و تکمیلی فیلمسازی تجربه ساخت گونه‌های مختلف فیلم را داشته باشند و نگاه خود را در سینما پیدا کنند، اما هرگز انتظار این را نداشته باشند که بعد از اتمام دوره فیلمسازی مراکز و نهادهای مختلف به آنها پیشنهاد کار بدهد چون این مهم در حد هیچ است.

به گفته جمالی جوانان علاقه‌مند به هنر فیلم و سینما امیدی به حمایت متولیان امر نداشته و یقین بدانند که تنها با ساخت فیلم خوب است که استعداد آنها دیده خواهد شد.

وی در خصوص اقبال کارهای خود در بین مخاطبان افزود: خوشبختانه عکس العمل مخاطبان در مورد فیلم‌های کوتاهی که تا کنون ساخته‌ام چه در شهرمان و چه در شهرهای دیگر بسیار خوب بوده و به حمدالله استقبال خوبی از آنها شده است که در اولین فیلم بلندم نیز خوشبختانه این اتفاق به عینه افتاد.

جمالی ادامه داد: می‌توان گفت که از مخاطبان کودک تا پیرمرد و پیرزن همه رضایت کامل از فیلم‌های تولیدی به ویژه نخستین فیلم بلندم داشته و در قسمت‌های مختلف فیلم با شخصیت‌های فیلم هم ذات پنداری کرده‌اند.

به دلیل نبود بودجه سراغ کارهای سنگین نمی‌روم

این کارگردان با تجربه با اشاره به اینکه گاهی اوقات به دلیل نبود حمایت و بودجه کافی برای کلید زدن کارهای فاخر و سنگین به سراغ تولید آنها نیز نمی‌روم، اظهار کرد: در حال‌حاضر یک سوژه با پروداکشن سنگین دارم که هزینه بالایی برای تولید نیاز دارد و فعلاً به خاطر بودجه‌اش به آن فکر نمی‌کنم تا شرایط برای ایام آتی مهیا شود، ولی در حال حاضر در حال نگارش فیلمنامه سوم خود هستم که داستان متفاوت و جذابی دارد که کل داستان در شهر اردبیل و حومه آن اتفاق می‌افتد.

جمالی در شرح «رضا جمالی» به عنوان کارگردان فیلم کوتاه و فیلم سینمایی بومی اذعان کرد: من در حال‌حاضر دانشجوی فیلمسازی هستم و در طول ساخت فیلم‌های خود تجارب خوبی به دست آورده‌ام اما با وجود این باید اظهار کنم که هنوز هم چیزی نمی‌دانم و تشنه کسب تجربه هستم و احساس می‌کنم برای رسیدن به هدف باید مسیر طولانی را پشت سر بگذارم تا آثار خوبی را درخور فرهنگ استان اردبیل تولید کنم.

به گفته کارگردان فیلم پیرمردها نمی‌میرند، وی فعالیت فیلمسازی خود را از انجمن سینمای جوان اردبیل شروع کرده و در طول این چند سال موفق به تولید ۱۶ فیلم کوتاه و ۲ فیلم بلند سینمایی در استان اردبیل شده است، همچنین فارغ التحصیل رشته کارشناسی عکاسی حرفه‌ای بوده و مشارکت در فیلمنامه نویسی چند فیلم کوتاه و تدوین و فیلمبرداری برای فیلمسازان انجمن را نیز در کارنامه هنری خود ثبت دارد.

وی در خصوص آخرین فیلم خود با عنوان «پیرمردها نمی‌میرند» نیز گفت: ما بر اساس استعداد و نیروی متخصص در استان فیلم پیرمردها نمی‌میرند را ساختیم و توانستیم بر اساس این اعتماد بدون وابستگی به هیچ باند و رانتی اثر موفقی را تولید کنیم.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید