اصول وآداب تشريفات گامي نوين در روابط عمومي سازمان ها

اصول وآداب تشريفات گامي نوين در روابط عمومي سازمان ها

 

اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : دوره آموزشي اصول و آداب تشريفات در سطح مديران روابط عمومي هاي وزارت جهادکشاورزي برگزار شد.در دوره آموزشي مرکز روابط عمومي وزارت جهادکشاورزي شيوه هاي "اصول و آداب تشريفات" تبيين شد

 

در نخستين روز از دوره آموزشي "اصول و آداب تشريفات" در محل مرکز روابط عمومي وزارت جهادکشاورزي بر داشتن اطلاعات کافي و آشنايي واحدهاي روابط عمومي بعنوان پلي ارتباطي از اصول و آداب تشريفات تاکيد شد.

 استاد علي فروزفر در اين کارگاه به وجود تشريفات در بطن روابط عمومي تاکيد کرد و گفت: شايد در بخش هايي از روابط افراد و در درون بخش يا حوزه،  تشريفات به حداقل برسد اما در رابطه با ديگر افراد و حوزه هاي ديگر تشريفات بايد به عنوان يک بخش و واحد سازماني وجود داشته باشد.

وي با بيان اينکه تشريفات به روابط غير از روابط کلامي گفته مي شود و وظايف و اختيارات متفاوتي در حوزه روابط عمومي دارد به اصول تشريفات اشاره کرده و افزود: اصل اول تشريفات براي همه است و از مديران کل سازمان، مديران، معاونتهاي بخشهاي مخلف، کارشناسان جزء و خدمات بايد به رعايت تشريفات پرداخته و جزو وظايف خود بدانند و اصل دوم تشريفات در همه جا هست و در تمامي موقعيتها بايد رعايت شود و اصل سوم زمان انجام تشريفات مي باشد که بايد در همه زماني اين وظيفه را اجرا شود.

استاد فروزفر به حديثي هشدار دهنده از پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: پيامبر خدا(ص) در حديثي مي‌فرمايند: " در روز قيامت قاضي دادگر را مي‏‌آورند و چنان حساب سختي از او کشيده مي‏‌شود، که آرزو مي‏‌کند کاش هرگز حتّي درباره يک خرما ميان دو نفر داوري نکرده بود"( کنزالعمّال: 14988 منتخب ميزان الحکمة: 472) ، لذا توصيه مي کنم هرگز سعي بر داوري در مورد ديگران نکنيد چرا که شما تمام شرايط براي داوري را نداريد.

وي به اولين مرحله از انجام تشريفات اشاره کرد و گفت: در مرحله اول شما بايد مهمانان خود را دعوت کنيد و سپس برنامه ريزي و هماهنگي براي چگونگي برگزاري مراسم که مي تواند رسمي يا غير رسمي ، مجلل يا ساده و ... باشد را انجام دهيد.

مترجم و مولف ۲۷ عنوان کتاب در حوزه هاي بازاريابي، تبليغات، مديريت و ارتباطات در ارتباط با  نحوه استقبال و بدرقه از مهمان گفت: بايد نوع تشريفات در استقبال و بدرقه به يک حالت باشد و استقبال رسمي و بدرقه غير رسمي يا برعکسش مي تواند تاثير منفي در روابط آتي داشته باشد و بدرقه معمولاً با تقديم هديه و قدرداني از مهمان انجام مي شود.

استاد فروزفر به نحوه معرفي افراد اشاره کرد و گفت: اگر فردي بخواهد خود را به ديگران معرفي کند، بايد نام و نام خانوادگي خود را گفته و در صورتي که آشنايي قبلي وجود نداشته باشد، مي تواند سمت خود را نيز بعد از نام و نام خانوادگي اضافه کند.

عضو هيئت موسس خانه روابط عمومي ايران افزود: در ادارات کارمند معمولي وقتي وارد اتاق مدير يا کارمند با رتبه بالاتر مي شود، بايد شروع به معرفي خود بکند و سپس با بيان سمت خود، درخواست خود را اعلام کند.

وي به ميزان سن افراد در ادارات تاکيد کرد و گفت: از لحاظ سني هم بايد جوان ها خود را به افراد مسن معرفي کنند.

استاد فروزفر به نحوه دست دادن فردي که دير وارد يک مجلس مي شود گفت: کافيست با ميزبان مجلس چه آقا چه خانم احوال پرسي کرده و با بقيه افراد در مجلس با علامت سر احوال پرسي کند.

مدرس و مشاور بازاريابي، تبليغات در روابط عمومي با اشاره به نحوه معرفي ميهمانان به يکديگر گفت: وظيفه معرفي ميهمانان به يکديگر بر عهده ميزبان ميهماني بوده و ميزبان بايد تمامي ميهمانان خود را بشناسد و در هر فرصتي که پيش آمد، ميهمانان را به يکديگر معرفي کند.

وي افزود: در ميهماني هاي بزرگ يک فرد علاوه بر فرد ديگر بر چند نفر نزديک ديگر هم معرفي مي شود اما در مهماني کوچک ميزبان بلند شده و ميهمان تازه وارد را به کل جمع معرفي مي کند.

مدير اسبق روابط عمومي صداوسيما و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تاکيد کرد: در معرفي افراد نبايد از جملات تحقيرآميز يا جملات چاپلوسانه استفاده شود.

استاد فروزفر به سلام کردن افراد کوچکتر در رويارويي با بزرگتر ها تاکيد کرد و گفت: البته برخي افراد بزرگ در سلام کردن به همه افراد پيش دستي مي کنند و اين نشان از بزرگواري و اخلاق و منش آنهاست.

وي به اصل پرهيز از اطلاعات اضافي در مناسبات اجتماعي اشاره کرد و گفت: لزومي ندارد در زمان احوال پرسي و در جواب سوال احوالتان چطور است، شروع به گفتن وضعيت پزشکي درماني خود بکنيد و همين که از کلمات تشکر، ممنون و سپاس استفاده شود کافيست.

استاد فروزفر به نحوه برخورد با افراد اشاره کرد و گفت: بايد در برخورد با افراد و ارباب رجوع نبايد به سمت و نحوه پوشش افراد توجه کنيد و رفتار و ادب شما در مقابل همه انسان ها بايد يکسان باشد، چرا که اگر رفتار و ادب شما در برابر افراد مختلف جامعه متفاوت باشد، شما فردي با ادب نيستيد و فرصت طلبي و تبعيض شاخصه اصلي اخلاقي شما خواهد بود.

وي افزود: در هنگام دست دادن با افراد نبايد دست آنها را محکم فشار داد يا خيلي شل دست داد که در هر دو حالت فرد احتمال دارد ناراحت شود و نبايد براي دست دادن زياد دست خود را دراز کرد و بايد فاصله را کمتر کرده و از نزديک دست داده شود و هرگز نبايد در دست دادن از دو دست استفاده شود چرا که نشان دهنده چاپلوسي و حقارت خود شخص است.

استاد فروزفر با بين اينکه همواره مقام بالاتر بايد براي دست دادن اقدام کند، گفت: فرد با مقام پايين نبايد قبل از شخص مقام بالا دستش را براي دست دادن دراز کند. اما اگر چنين اتفاقي افتاد، شخص مقام بالا بايد در جواب، دست خود را به طرف فرد مقام پايين براي دست دادن دراز کند.

وي تاکيد کرد: امتناع از دست دادن جز توصيه هاي ما نيست و بايد در مواقع مختلف طبق روال و اخلاق دست داده شود.

وي با بيان اينکه همواره براي احوال پرسي و دست دادن از دست راست استفاده مي شود، گفت: شايد در مواقعي دست راست به دلايلي قابل استفاده نباشد که در اين صورت مي توان از دست چپ استفاده کرد و يا در هنگام دست دادن دستکش به دست باشد که بايد دستکش از دست درآورده شود و در غير اينصورت بايد از دست دادن با دستکش از طرف مقابل عذرخواهي کرد.

وي افزود: افرادي که در زمان احوال پرسي، دست چپ را در داخل جيب مي گذارند يا بالا پايين را نگاه کرده يا با افراد ديگر صحبت مي کنند، فردي بي ادب محسوب شده و خاطره خوشي براي ديگران به جاي نمي گذارند.

استاد فروزفر در ارتباط با نحوه پوشش گفت: پوشيدن لباس هاي گرانقيمت و مارک دار مهم نيست بلکه تميز بودن و اتو داشتن لباس اهميت دارد که بايد در مناسبات رسمي رعايت شود.

وي افزود: کت ، شلوار  و پيراهن بايد اتو شده و تميز بوده و لکه دار نباشد و همچنين کفش ها واکس زده و براق باشد.

وي افزود: علاوه بر مناسبات رسمي و اداري بايد در درون اجتماع هم همواره تميز و مناسب و مرتب لباس پوشيده شود.چرا که جامعه خود تشريفات مناسبي دارد و شامل اين تشريفات هم مي شود.

گفتني است براساس مجوز رسمي صادره از سوي مرکز نوسازي و تحول اداري و با هماهنگي مرکز آموزش عالي امام خميني (ره) نخستين روز از دوره آموزشي تخصصي ملي مربوط به مديران روابط عمومي و امور بين الملل وزارت جهاد کشاورزي با عنوان " اصول و آداب تشريفات" با تدريس استاد علي فروزفر در روز شنبه  21 فروردين سال 1400 از ساعت 9 الي 12 صبح به صورت آنلاين با حضور 130 نفر از مديران و کارشناسان روابط عمومي معاونت ها، سازمان ها،  شرکت ، موسسات و سازمان جهادکشاورزي استانها برگزار شد که در نخستين روز اين کارگاه 8 نفر از مديران و کارشناسان روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي حضور يافته بودند.

لازم به ذکر است که در اين کارگاه آموزشي موضوعات مختلف اصول و آداب تشريفات شامل نوع پوشش رسمي آقايان و بانوان، نحوه سلام احوال پرسي و دست دادن کارمندان و نحوه برخورد آنها با ارباب رجوع بررسي و تشريح گرديد و سرفصل هايي همچون تعريف پروتکل ديپلماتيک و اتيکت بين المللي، تعريف ارتباطات غيرکلامي و زبان بدن، تعريف تشريفات فردي و آداب معاشرت، تعريف ارتباطات غير کلامي و زبان بدن در اين دوره اموزش داده مي شوند.

گفتني است اين کارگاه در روزهاي دوشنبه 23/1/1400 و چهارشنبه 25/1/1400 از ساعت 9 صبح الي 12 به صورت آنلاين ادامه يافته و علاقمندان براي بهره‌برداري از اين کارگاه آموزشي لازم است با وارد کردن آدرس: http://vc.areeo.ac.ir/ch/majpr دردوره آموزشي مذکور شرکت نمايند.

اصول وآداب تشريفات گامي نوين در روابط عمومي سازمان ها

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید