اقدامات زیست محیطی سیمان صوفیان

اقدامات زیست محیطی سیمان صوفیان

 

اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : شرکت سیمان صوفیان در گزارشی به اقدامات زیست محیطی این شرکت اشاره کرد.

 با عنایت به اهمیت به سزای بهبود مستمر در حوزه مسائل زیست­ محیطی شرکت سیمان صوفیان و اینکه این مجموعه به ­عنوان یکی از صنایع سبز پیشین در بین مجموعه ­های کارخانجات سیمان ایران، همواره در راستای اجرای فرایند بهبود مستمر خود، نسبت به شناسایی و رفع مشکلات و گلوگاه­ های زیست­ محیطی خود اقدام می­ نماید، به صورت مستمر تمرکز خود را بر روی رفع مشکلات آلایندگی تجهیزات فیلتراسیون و افزایش ظرفیت و بهینه­ سازی آنها معطوف نموده که شرح مختصری از روند تعریف و اجرای این پروژه، در زیر آورده شده است.

اقدامات زیست محیطی سیمان صوفیان

با توجه به ماهیت فرایند تولید سیمان که با ذرات ریز و در حد میکرون سر و کار دارد، انتشار غبار امری معمول به شمار می‌رود ولی با این وجود در برخی نقاط به دلیل عدم طراحی صحیح یا عدم کارکرد صحیح سیستم‌های غبارگیری در سطح کارخانجات سیمان صوفیان به دلیل قدمت کارخانه، میزان انتشار غبار در این نقاط گاها بیش از مقدار استاندارد می‌باشد. بنابراین این شرکت در راستای اجرای مسئولیت‌های مدنی خود و حفاظت از محیط زیست و پاکیزه کردن محیط کار پرسنل خود و همسایگان، تصمیم به بهینه‌سازی سیستم غبارگیری این نقاط گرفته است. به این منظور از شرکت "پیشگامان روشنگر پارس" دعوت به همکاری شده است.

اقدامات زیست محیطی سیمان صوفیان

شرکت پیشگامان با بهره‌گیری از پرسنل توانا و با تجربه خود در زمینه حذف آلاینده‌های هوا (فیلتر کیسه‌ای، الکتروفیلتر و ...) تاکنون چندین پروژه بزرگ در صنایع مختلف نظیر فولاد، سیمان و مس انجام داده و به نتایج مطلوب رسیده است. پروژه بهینه‌سازی فیلترهای کیسه‌ای کارخانجات سیمان صوفیان در هر دو واحد 3 و 4، در 6 نقطه غبارخیز تعریف شده و توسط شرکت فوق در حال انجام می‌باشد.

اجرای پروژه ­های فوق علاوه بر بهبود چشم­گیر مشکلات زیست­ محیطی و کاهش قابل توجه انتشار غبار در این دپارتمان­ ها، دست­آوردهای ارزشمند دیگری از جمله کاهش مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف با هزینه حدود 9 میلیارد تومان را در برداشت.

اقدامات زیست محیطی سیمان صوفیان

از طرفی پیاده ­سازی طرح ­های زیست ­محیطی اینگونه، ضمن بهبود شرایط زیست­ محیطی کارخانه و آسایش ساکنان مناطق مسکونی اطراف و روستاهای مجاور، سبب ایجاد یک حرکت روبه ­جلو در راستای حذف کلی آلایندگی­ های مجموعه را به ارمغان خواهد داشت و به مرور سبب خواهد گردید تا با بالا رفتن انتظارات کلیه عوامل کارخانه از کیفیت محیط­ زیست مجموعه، همواره بهبودی مستمر را با استفاده از تعریف پروژه ­های فیلتراسیونی و با تکیه بر دانش فنی بومی و تخصص شرکت­های صاحب­نظر در این حوزه داشته باشیم.

اقدامات زیست محیطی سیمان صوفیان

سایر اقدامات انجام گرفته با محوریت دانش ­افزایی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی مرتبط با مسئولیت های اجتماعی

برگزاری کارگاه­ های آموزشی در مدارس شهرستان­های شبستر، صوفیان و تبریز با همکاری و هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و توزیع کتاب های آموزشی محیط زیستی.

استفاده از ضایعات دیگر شرکت­ها به­ عنوان مواد اولیه در فرایند تولید از جمله (ضایعات آهکی پالایشگاه نفت تبریز، نیروگاه حرارتی، پتروشیمی، نساجی (شرکت چاپ رنگ)، کاشی تبریز و ... در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی.

تولید سیمان مرکب در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش آلاینده های زیست محیطی.

تبدیل بیش از 30 درصد کل مساحت شرکت به فضای سبز ( از 15 هکتار در سال 85 به 35 هکتار تاکنون)

با اجرای اقدامات اصلاحی زیست محیطی شرکت سیمان صوفیان این واحد بزرگ صنعتی بعنوان واحدی برتر و دوستدار محیط زیست جلوه گر شده است.

بدیهی است عامل اساسی در شکل‌گیری چنین تفکری اعتقاد راسخ مدیران و همکاران در مدیریت زیست ­محیطی کارخانه در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی شرکت سیمان صوفیان و به موازات اهداف صنعتی و هماهنگی با برنامه های دست یابی به ظرفیت اسمی و تولید پاک می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید