کد خبر: 290002
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کاهش قابل توجه مطالبات غیرجاری بانک کارآفرین

بررسی صورت‌‌های مالی حسابرسی شده بانک کارآفرین در سال 99 نشان می دهد که مطالبات غیر جاری نسبت به مطالبات غیر جاری بدون بازده و نهایتاً رشد مناسب در نرخ کفایت سرمایه بانک کارآفرین کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

کاهش قابل توجه مطالبات غیرجاری بانک کارآفرین

به گزارش اقتصاد آینده نیوز به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، بررسی صورت‌‌های مالی حسابرسی شده بانک کارآفرین منتشر شده بر روی کدال نشان می دهد که نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی از 7.99درصد در سال 98 به 2.05 درصد در سال 99 کاهش پیدا کرده است قابل ذکر است که این نخستین بار است که این نسبت بین 2 تا 4 قرار می‌گیرد.
همچنین بر اساس این گزارش ،نسبت مطالبات غیرجاری بدون بازده نیز از 13.2درصد در سال 98 به 4.3 درصد رسیده که نشان‌‌دهنده عملکرد قوی بانک در مدیریت ریسک اعتباری است. همچنین نرخ کفایت سرمایه برای بانک کارآفرین از 7.16 درصد در سال 98 به 11.03 درصد در سال 99 افزایش پیدا کرده که عملکرد خوب بانک در مدیریت سرمایه را نشان می‌‌دهد.
نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی، یکی از متداول‌‌ترین نسبت‌‌ها برای اندازه‌‌گیری میزان ریسک اعتباری است. این نسبت از تقسیم کل مطالبات ایجاد شده غیرجاری یعنی سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌‌الوصول بر کل تسهیلات و وام‌‌های پرداختی به دست می‌‌آید. حالت بهینه این نسبت آن است که بین 2 تا 4 درصد قرار بگیرد.
همچنین، مهم‌‌ترین نسبتی که میزان ریسک اعتباری و همچنین کیفیت دارایی‌‌های بانک را مورد سنجش قرار می‌‌دهد، نسبت مطالبات غیرجاری بدون بازده به کل تسهیلات و وام‌‌ها است. مطالبات غیرجاری بدون بازده در واقع مطالباتی هستند که فرآیند شناسایی سود تعهدی آن‌‌ها متوقف شده است.
استاندارد جهانی برای شناسایی مطالبات غیرجاری بدون بازده، عدم پرداخت اقساط وام‌‌های تجاری پس از گذشت 90 روز از سررسید و وام‌‌های خرد، پس از گذشت 180 روز است. باید توجه داشت دستورالعمل‌‌های ابلاغی بانک مرکزی بابت نحوه و زمان شناسایی درآمد تاثیر جدی در تعیین اقلام صورت کسر دارد. با توجه به اینکه بانک‌‌های کشور برای مطالبات معوق و سررسید گذشته نیز سود شناسایی می‌‌کنند، لذا برای محاسبه این نسبت مطالبات مشکوک‌‌الوصول در نظر گرفته شده است.
در نهایت نیز نرخ کفایت سرمایه به عنوان مهم‌‌ترین شاخص اندازه‌‌گیری مدیریت سرمایه بانک، مورد بررسی قرار گرفته است.
جدول زیر بیانگر نسبت مطالبات غیرجاری، نسبت مطالبات غیرجاری بدون بازده و نرخ کفایت سرمایه بانک کارآفرین از سال 95 تا 99 است؛

 

 

نسبت های منتخب  ۱۳۹۹ ۱۳۹۸ ۱۳۹۷ ۱۳۹۶ ۱۳۹۵
نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی  ۲.۰۵% ۷.۹۹% ۱۶.۶۱% ۲۳.۷۷% ۱۱.۰۴%
نسبت مطالبات غیرجاری بدون NPL بازده  ۴.۳۴% ۱۳.۲۲% ۱۸.۷۹% ۱۱.۰۵% ۹.۷۱%
نرخ کفایت سرمایه ۱۱.۰۳% ۷.۱۶% ۵.۰۴% ۴.۸۷ % ۱۳.۶۳%

منبع: سایت کدال (صورت‌‌های مالی حسابرسی شده بانک کارآفرین)

نمودار زیر، وضعیت سه متغیر مذکور (نسبت مطالبات غیرجاری، نسبت مطالبات غیرجاری بدون بازده و نرخ کفایت سرمایه) را (بین سال‌های 95 تا 99) به تصویر کشیده است تا نمایش بهتری از عملکرد و وضعیت بانک در سال 99 است.

جدول مطالبات