کد خبر: 298460
۰
۰
نسخه چاپی

نقش بانک مسکن در ایجاد تحول دربازار مسکن

بررسی ها نشان می دهد بانک مسکن در چندسال گذشته بالاترین سهم تسهیلات دهی به بخش مسکن و ساختمان را در میان بانک های کشور داشته است.

نقش بانک مسکن در ایجاد تحول دربازار مسکن

به گزارش اقتصاد آینده نیوز ؛ بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش مسکن و ساختمان شناخته می شود. در عین حال بازار مسکن طی یکی دو سال اخیر شرایط ویژه ای را در هر سه بخش معاملاتی، قیمت و ساخت وساز سپری کرد. طوریکه مطابق با آمارهای رسمی به نظر می رسد بازار مسکن پس از یک دوره رشد طولانی مدت قیمت، اکنون کمی روی آرامش به خود دیده است. باتوجه به چنین تصویری، بانک مسکن برای تغییر وضعیت و ایجاد رونق معاملاتی و همچنین حمایت از متقاضیان مصرفی سیاست های ویژه ای برای سال جاری در نظر گرفته است.

برای بررسی این موضوع توجه به روند تسهیلات دهی و نقش بانک مسکن در بخش مسکن و ساختمان طی سال های گذشته مورد توجه است. مطابق با آمارهای رسمی، سهم بانک مسکن از مجموع تسهیلات سالانه پرداخت شده به بخش مسکن حدود 50 درصد است. نکته مهم آن است که تمامی این تسهیلات به عنوان تسهیلات زنده شناخته می شود به این معنی که هر سال به میزان تسهیلات اعلام شده پرداخت می شود اما بخشی از تسهیلات پرداخت شده توسط سایر بانک ها مربوط به تمدید قرارداد تسهیلات پرداخت شده در سال های گذشته است. این موضوع نشان می دهد بانک مسکن بیشترین میزان حمایت و محرک برای ایجاد رونق در بازار مسکن را دارد.

علاوه بر این حجم تسهیلات دهی بانک مسکن هرساله نسبت به سال قبل از آن با رشد همراه بوده است. به عنوان مثال در سال گذشته حجم تسهیلات دهی بانک مسکن نسبت به سال ۹۸ معادل 38 درصد افزایش داشته است. در سال جاری نیز مطابق با آخرین بررسی ها، حجم تسهیلات دهی در بخش مشارکت مدنی با افزایش روبه رو بوده است. به ویژه آنکه مطابق با سیاست های اعتباری سال ۱۴۰۰ ، بانک مسکن سقف تسهیلات مشارکت مدنی برای سازندگان حرفه ای را در شهر تهران تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده است.

بانک مسکن از این طریق یک هدف مهم را پیگیری می کند.

بانک مسکن با افزایش سهم تسهیلات، سازنده ها و عرضه کنندگان مسکن را به افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن و جبران کمبود عرضه واحدهای مسکونی تشویق می کند. به تعبیری این دیدگاه کارشناسی وجود دارد که با تشویق سازنده ها به آغاز پروژه های جدید ساختمانی این امکان را ایجاد می شود که حجم معاملات در بازار مسکن مجددا احیا شود.

اما مجموع فعالیت های بانک مسکن در حوزه تسهیلات دهی فقط به بخش مسکن و ساخت و ساز محدود نمی شود. بانک مسکن در حوزه تامین مالی پروژه های زیربنایی نیز طی سال های گذشته حضور متفاوتی داشته است.

بررسی ها نشان می دهد: اقدامات بانک مسکن در این حوزه در دو بخش مسکونی و غیرمسکونی قابل تقسیم است. نکته مهم در خصوص تخصیص اعتبار به پروژه های هر دو بخش آن است که نحوه تخصیص اعتبار به پروژه ها نسبت به میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها انجام می شود. همچنین در پروژه های غیرمسکونی نیز بانک مسکن اقداماتی برای تامین اعتبار انجام داده است. تامین اعتبار برای پروژه های آزادراهی، از جمله مهم ترین اقدامات بانک مسکن طی یکی دو سال اخیر در این حوزه بوده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید