رئیس سازمان جهادکشاورزی استان

تجهیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع مناطق مرزی آذربایجان شرقی به سیستم‌های نوین آبیاری

تجهیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع مناطق مرزی آذربایجان شرقی به سیستم‌های نوین آبیاری

 

 

اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی در حادترین شرایط کرونایی نیز به تولید می‌پردازد به گونه‌ای که حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع مناطق مرزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شد.

 

 اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بومی سازی پروتکل های بهداشتی گفت: از آنجایی که بخش کشاورزی غذای مورد نیاز جامعه را تامین می‌کند و از طرفی زیرمجموعه های مختلف آن مانند مرغداری ها، دامداری ها، گلخانه ها و یا مزارع و باغات خود با موجودات زنده‌ای سروکار داشته که باید مورد مراقبت افراد قرار گیرند، در حادترین شرایط کرونایی نیز امکان تعطیلی این بخش وجود ندارد اما برای محافظت از جان مردم و بویژه کشاورزان، بومی سازی پروتکل های بهداشتی جهت استفاده از نهاده ها، ماشین آلات و بذر و... در صدر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته که در همین راستا تلاش های فعالان بخش کشاورزی را که در این شرایط سخت با رعایت پروتکل های بهداشتی به تولید می‌پردازند، شایسته‌ی تقدیر است.

 

 وی ادامه داد: دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش کشاورزی چه در بعد ایجاد زیرساخت های بخش کشاورزی و چه اقدامات مختص به آذربایجان شرقی که شامل احیای دریاچه ارومیه که بخش کشاورزی  بسیار تحت تاثیر آن قرار داشت، اقدامات بسیار خوبی انجام داد که سازمان جهادکشاورزی استان، همکاران سازمانی و خود کشاورزان در کمک به اجرای این سیاست ها پیش قدم بودند.

 

وی با بیان اینکه حاصل این نوع نگرش واقدامات موثر در حوزه‌ی زیرساختی در دستور کار شبکه های آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی ارس از سال ۹۳ به بعد بوده است، افزود: در این مدت حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع منطقه، مجهز به سیستم های نوین آبیاری شد و انجام شبکه های یک و دو آبیاری توسط وزارت نیرو و شبکه های سه و چهار داخل مزرعه توسط همکاران جهاد کشاورزی انجام شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن قابل قبول دانستن این رقم بیان کرد: میزان کل شبکه های آبیاری از ابتدای شکل گیری وزارت فلاحت تا سال۹۳ در حدود ۴۳ هزار هکتار بوده که از این تاریخ به بعد اجرای ۲۰ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین تنها در منطقه‌ی ارس اتفاق افتاده است.

 

وی با اشاره به امکان فراهم شدن امکان سرمایه گذاری در حوزه دریاچه ارومیه در زمینه پرورش آرتمیا گفت: آذربایجان شرقی با توجه به داشتن رودخانه دائمی ارس، سد خداآفرین به عنوان بزرگترین سد در منطقه شمالغرب کشور و با احداث ۳۰۰ حلقه چاه در زمینه‌ی شیلات دارای ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری است.

 

وی با اشاره به چالش های بخش کشاورزی اظهارکرد: این بخش کاملاً تحت تاثیر شرایط جوی بوده که امکان بروز هر نوع حادثه ای از جمله سیل، زلزله، خشکسالی، آفات و بیماری ها آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

 

 فتحی از ۴۱ عنوان بلایای موجود، بروز ۳۸ مورد را در استان امکان پذیر دانسته و تاکید کرد : مدیریت این شرایط همواره چالش بسیار بزرگی را برای بخش کشاورزی به همراه داشته که به غیر از مرغداری ها و گاوداری های صنعتی و گلخانه ها که فعالیت های آنها در شرایط کنترل شده بوده، بقیه‌ی فعالیت های بخش کشاورزی در فضای بیرون انجام می‌شود لذا این چالش بزرگی است که باید پیش‌بینی های لازم را در این زمینه به عمل آورد و طبیعتاً استفاده از دانش جدید و ارقام مقاوم به شرایط ذکر شده که در مراکز تحقیقاتی مورد آزمون و تایید قرار گرفته‌اند، کارساز بوده که برای کاهش ریسک فعالیت های کشاورزی با این طیف عظیم بلایا، بیمه‌ی کشاورزی کارگشا خواهد بود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید