کد خبر: 301828
۰
۰
نسخه چاپی

تشریح جزئیات برگزاری سوگواره احلی من العسل

به گزارش اقتصادآینده نیوز محمدرضا مسیب زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش صبح امروز در نشستی با خبرنگاران که از طریق شبکه شاد صورت گرفت، جزئیات برگزاری نهمین سوگواره «احلی من العسل» در روز ششم محرم را اعلام کرد.

وی در ابتدای سخنانش گفت: تعلیم و تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد تأکید قرار گرفته است. یکی از ساحت‌های تربیتی، ساحت اعتقادی و اخلاقی است. اگر در مسیر ائمه اطهار (ع) قرار گرفتیم، پیروزیم و بیمه هستیم.

وی بیان کرد: فعالیت‌های حوزه عترت و امام شناسی دو جنبه دارند؛ نخست یکسری فعالیت‌های عمیق و محتوایی و دوم فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی. آموزش قرآن در کنار کلاس‌های مختلف و دارالقرآن‌ها جنبه محتوایی و برگزاری مسابقات قرآن جنبه ترویجی دارد. در حوزه نماز، ابلاغ و اجرای سند جامع نماز جنبه محتوای کار است و که در پیش اجلاسیه‌های نماز و برپایی نماز جماعات در مدارس تبلور عینی پیدا می‌کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش گفت: نزدیک به هشت سال است همکاران ما از سطح مدرسه تا ستاد با جمعی از فعالان عرصه فرهنگی، سوگواره احلی من العسل را طراحی کردند. هدف از طراحی و برگزاری این سوگواره معرفی شخصیت والای حضرت قاسم بن الحسن، فرزند برومند امام حسن (ع)، از شهدای جوان دشت کربلا در روز ششم محرم هر سال است. این روز به‌عنوان روز جوان عاشورایی نامگذاری شده و تشکل‌های ما در بخش‌های مختلفی با راهبری یک ستاد مرکزی، برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

مسیب زاده ادامه داد: سازمان اوقاف، هیئت رزمندگان اسلام، صداوسیما، شهرداری‌ها، تولیت آستان مقدس امامزادگان در سراسر کشور هستند. امسال برگزاری نمادین سوگواره احلی من العسل در سه مکان مقدس حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) در شهرری، مرقد امام خمینی و حسینیه اعظم شهر زنجان در ششم محرم به طور همزمان انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ سلامت دانش آموزان و فرهنگیان و رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی اظهار کرد: امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این سوگواره به شیوه‌ای جدید و با حضور محدود و نمادین دانش آموزان برگزار می‌شود. چیزی که برای ما بسیار مهم است حفظ سلامت فرهنگیان و دانش‌آموزان بوده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اولین مسئله ماست. بنابراین در هر منطقه، استانی که پروتکل‌ها اجازه دهند مراسم در فضای باز قابل اجرا است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به در نظر گرفتن سه شیوه برای برگزاری این سوگواره گفت: نخست برگزاری مراسم نمادین و محدود حضوری در مراکز استانی (با اولویت بقاع متبرکه) با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونای هر استان است. دوم کاروان رهپویان حضرت قاسم (ع) و اجرای گروه‌های سرود سیار در محله‌های شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سوم پویش مجازی و جمع‌آوری آثار از اول محرم تا روز اربعین حسینی در بخش‌های مختلف ادبی، هنری و … است.

مسیب زاده افزود: از ۳۱۳ نفر که آثار برتری در قالب پویش‌ها ارسال کنند تقدیر خواهد شد. پویش‌های ما تا پایان اربعین ادامه دارند و تا پایان ماه صفر برگزیدگان را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امسال در صفحه اول شاد بخش نوجوانان عاشورایی اضافه شده و پویش‌های مختلف و کانال‌های مربوط از سوی تشکل‌ها در این بخش فعال شده و مشغول فعالیت هستند، گفت: برگزاری این سوگواره برای تمام دوره‌های تحصیلی است در این فعالیت‌ها به دنبال سبد کاملی هستیم که هرکس به مقدار توان و ظن خویش بتواند خودش را به این آموزه‌ها نزدیک کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه آیا سوگواره در مدارس امکان برگزاری دارند؟ عنوان کرد: روال ما از سال قبل هم برگزاری متمرکز سوگواره بود؛ یعنی هر استان و منطقه در یک میعادگاهی ازجمله مصلی یا امامزادگان و یا جایی که متمرکز اعلام می‌کنند گرد هم بیایند. حالا اگر مدرسه‌ای خودش این مراسم را انجام می‌دهد از نظر ما مشکلی ندارد و شرایط برگزاری اعلام شده و از نظر ما مانعی ندارد و تنها شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی درباره زمان‌بندی پخش برنامه سراسری سوگواره گفت: فردا یکشنبه ۲۴ مردادماه همزمان با ششم محرم به یاد ایثار و رشادت‌های حضرت قاسم بن الحسن (ع) برگزار می‌شود و جوانان و نوجوانان استان در رثای این جوان رشید کربلا به عزاداری و نوحه‌سرایی می‌پردازند. این برنامه ساعت ۱۰ و نیم صبح به مدت یک ساعت از طریق شبکه قرآن، دوم، پنجم و همچنین شبکه شما و شبکه امید پخش می‌شود.

منبع : مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید