کد خبر: 301855
۰
۰
نسخه چاپی

همراهی مردم لازمه محدودیت‌های کرونایی/اوضاع استان سمنان خوب نیست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پس از ماه‌ها تعلل از سوی ستاد مقابله با کرونا و عدم تدبیر در سفرهای نوروزی که به شیوع کامل ویروس کرونا در سطح کشور انجامید بالاخره ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی را وضع کرد که شامل لغو تمام مجوزهای تردد می‌شود.

ستاد کرونا اعلام کرد که از ساعت ۱۲ امروز ۲۴ مردادماه ممنوعیت تردد بین استانی در تمام جاده‌های کشور به جز موارد استثنا مانند امبولانس‌ها و ماشین‌های حمل غذا، اعمال خواهد شد و این ممنوعیت تا پایان روز پنجم شهریور ادامه پیدا خواهد کرد.

ابلاغ محدودیت‌ها از سوی ستاد کرونا

ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده تمام مجوزهایی که قبلاً برای تردد صادر شده بود لغو خواهد شد، افرادی که تخلف کنند و جریمه شوند، بعد از یک ماه این جریمه دو برابر خواهد شد و همچنین همه ادارات از روز دوشنبه (۲۵ مرداد) تا پایان روز کاری شنبه (۳۰ مردادماه)، به جز ادارات ضروری مانند نیروی انتظامی، آب، برق و اورژانس تعطیل خواهند شد.

در کنار این محدودیت‌ها باید گفت همه اصناف، ادارات، بانک‌ها به جز اصناف ضروری که در مشاغل گروه یک قرار دارند و مایحتاج مردم را تأمین می‌کنند تعطیل خواهد شد همچنین در فضاهای بسته عزاداری ممنوع و دسته روی نیز در این ایام نخواهیم داشت.

این محدودیت‌ها هرچند دیر اما باز هم ابلاغ شدند هرچند حریف و حدیث درباره آنها زیاد است به خصوص در این بازه زمانی که استاندار سمنان درباره آن می‌گوید: برای نخستین بار چهار شهرستان استان سمنان شامل سمنان، دامغان، شاهرود و سرخه در وضعیت قرمز تیره یا همان هشدار وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند که نشان از جدی بودن وضعیت شیوع ویروس کرونا دارد.

علیرضا آشناگر با بیان اینکه شهرستان‌های مهدی شهر، میامی و آرادان نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: این به معنای خوب بودن شرایط در این شهرستان‌ها نیست بلکه شیوع ویروس منحوس کرونا در این شهرستان هم در وضعیت بحرانی قرار دارد.

 همراهی مردم لازمه محدودیت‌های کرونایی/اوضاع استان سمنان خوب نیست

مردم یک بار دیگر همت کنند

نکته قابل توجه اما این است که محدودیت‌ها از قبل به اطلاع مردم رسید و همانطور که مینو رنجبر کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: اطلاع محدودیت‌ها سبب شد تا مردم از قبل بدانند و در نتیجه فرصت ۲۴ ساعته ای داشتند تا خودشان را به جاده‌ها بسپارند در نتیجه این محدودیت‌ها متأسفانه بدون نتیجه خواهد ماند.

رنجبر با بیان اینکه موضوع اصلی محدودیت‌ها این است که گروه رعایت کننده یعنی مردم باید با آن همراه باشند، بیان کرد: تجربه بیش از ۵۵۵ روز کرونا نشان می‌دهد که مردم تنها در صورتی همراه خواهند بود که عزم جدی نیز از سوی مسئولان ستاد مقابله با کرونا ببینند.

وی با بیان اینکه مردم این پرسش را از خودشان مطرح می‌کنند که تا چه زمان این کرونا باید ادامه یابد و همچنان منتظر واکسن و محدودیت‌ها و … باشند، تاکید کرد: از یک سو مردم حق دارند کرونا ماه‌ها است که می‌تازد، در شبکه‌های اجتماعی واکسن زدن دیگر کشورها را می‌بیند اما مدام وعده‌های مسئولان ما یادشان می‌آید که عملی نشده‌اند از سوی دیگر خبری از ضدعفونی معابر و جدی گرفتن موضوع از سوی مسئولان نیست پس قاعدتاً همراهی نمی‌کنند.

بدون همراهی مردم محدودیت‌ها کارساز نیست

این کارشناس بهداشت محیط بیان کرد: مردم همچنین می‌بینند که دولت بعد از یک سال و نیم برنامه مشخصی هم برای حمایت از مکاسب و مغازه داران و … ندارد پس به نوعی عادی انگاری که در دولت دوازدهم نمود بارز آن را مشاهده کردیم به مردم هم سرایت می‌کند.

رنجبر با بیان اینکه این عادی انگاری آفت بزرگ مقابله با کرونا است و تا زمانی که باشد هیچ محدودیتی کارساز نیست، تاکید کرد: ما می‌گوئیم که مردم حق دارند چرا که از سوی مسئولان اقدام عملیاتی ندیده‌اند اما در پس ماجرا این است که واقعاً هم نباید به کسی که سر از جاده‌های شمالی، مشهد و شهمیرزاد و جنگل ابر و بی ارجمند و … در می‌آورد حق داد چرا که امروز موضوع یک فرد نیست بلکه یک جامعه در خطر است.

وی با بیان اینکه آمارهای رسمی نشان می‌دهند که بیش از ۵۰ هزار نفر به صورت رسمی با تست مثبت کرونا از سوی مراکز درمانی در استان به ثبت رسیده‌اند و امکان دارد همین میزان هم کسانی باشند که کرونا گرفته و به بیمارستان مراجعه نکردند در نتیجه از هر هفت نفر در استان سمنان یکی کرونا گرفته و این یعنی یک بحران، افزود: مردم علی رغم تمام مشکلات مسئولیت پذیری ستاد کرونا یک بار دیگر باید با هم همراه و همدل شوند و محدودیت‌ها را جدی بگیرند.

 همراهی مردم لازمه محدودیت‌های کرونایی/اوضاع استان سمنان خوب نیست

واکسیناسیون سرعت بگیرد

یک پزشک عمومی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به ضرورت سرعت واکسیناسیون، گفت: واکسن باعث می‌شود که افراد دیگر دچار کرونایی که منتهی به وینتلاتور و آی سی یو می‌شود، نشوند از سوی دیگر آمار فوتی‌ها را به شدت کاهش می‌دهد در نتیجه در کنار محدودیت‌های کرونایی باید واکسیناسیون هم شدت بگیرد.

فرشاد ابراهیمی فر با بیان اینکه مردم باید در خانه بمانند و با محدودیت‌ها همراهی داشته باشند، بیان کرد: جز در صورت اضطرار نباید از خانه خارج شد چرا که حضور در جمع حتی در مکان‌های روباز هم در سویه دلتای کرونا خطرآفرین است.

وی افزود: تمام تصورات نسبت به کرونا مبنی بر استفاده ماسک، حضور در مکان‌های روباز، فاصله گذاری دو متری و … را درباره سویه دلتا باید بیرون ریخت این گونه جدید هم سرعت انتقال و هم شدت بسیار بیشتری دارد و استفاده از ماسک دوری از تجمعات حضور در خانه و شستشوی مکرر دست‌ها با صابون، دوری از مهمانی‌ها و… به شدت توصیه می‌شود.

۳۵ هزار ابتلاء در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به روند صعودی ویروس کرونا، گفت: در شهرستان‌های تابعه دانشگاه شرایط شیوع کرونا بحرانی بوده تاکنون ۳۵ هزار و ۱۲۲ مورد مثبت بیماری شناسایی‌شده است همچنین باید گفت طی شبانه‌روز گذشته ۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بستری شدند

نوید دانایی بابیان اینکه حضور در مراسم پرتجمع ریسک ابتلاء به بیماری را تشدید می‌کند، تصریح کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود برای کمک به کادر درمان از حضور در چنین مکان‌هایی به‌طور جد خودداری کنند همچنین باید گفت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن می‌توان تا حدی جلوی انتشار این بیماری را گرفت.

استان سمنان دارای دو دانشگاه علوم پزشکی در سمنان و شاهرود است لذا آمار کرونا جمع آمارهای این دو دانشگاه محسوب می‌شود که بر این حسب در ۲۴ ساعت منتهی به یکشنبه چهار بیمار کرونایی در سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

طی ۲۴ ساعت منتهی به امروز همچنین ۳۵۹ مورد بیمار جدید کرونایی نیز در سطح استان سمنان شناسایی شده است همچنین آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بستری استان به عدد ۷۳۸ رسید که نشان از بحرانی بودن شرایط می‌دهد.

قرنطینه اصولی به مردم اطلاع رسانی شود

یکی دیگر از صاحب نظران حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه محدودیت‌ها برای این نیستند که مردم به مسافرت و تفرجگاه‌ها بروند، گفت: تعطیلی به معنای قرنطینه و یا همان لاک داون است و فلسفه آن عدم ایجاد تجمعات است نه اینکه مردم از فرصت استفاده کرده و راهی جنگل ابر و ارتفاعات شمالی استان سمنان و شهمیرزاد و رشم و … شوند.

مستانه علی‌محمدی با بیان اینکه وضعیت قرمز تیره نشان دهنده وخامت اوضاع در چهار شهرستان بزرگ استان سمنان است، بیان داشت: تعطیلی بدون همراهی مردم جواب نمی‌دهد و لذا از مردم می‌خواهیم تا عزم سفر به مناطق ییلاقی را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش حیاتی در اطلاع رسانی شیوه درست قرنطینه دارند، افزود: اطلاع رسانی به مردم درباره نتایج اسفناک عدم همراهی با محدودیت‌ها همچنین خطرات جانی که افراد و همچنین جامعه پذیرای مسافران به خصوص در روستاهای کم سکنه استان سمنان دارد، در این برهه زمانی اثرگذار است.

بهتر بود دولت از قبل محدودیت‌ها را اعلام نمی‌کرد تا این فرصت چندین ساعته را در اختیار برخی که رعایت مسائل را نمی‌کنند، نمی‌گذاشت اما حال که این اتفاق رخ داده باید گفت همراهی مردم در این زمینه بسیار اثرگذار خواهد بود.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید