کد خبر: 304222
۰
۰
نسخه چاپی

خودروی برقی شهری بانمک از کمپانی اُپل

خودروی برقی بسیار کوچک راکس-ایی Rocks-e با باتری 5.5 کیلوواتی خود می تواند 47 مایل [75 کیلومتر] به ازای هر بار شارژ بپیماید.

بازار هدف خودروهایی مثل راکس-ایی  Rocks-e و اَمی Ami بیشتر بخش ارزان با پیمایش کوتاه در بازار اروپا است چون هم از موتورسیکلت بهتر است هم نسبت به سایر خودروها برای فضاهای پرترافیک شهری جمع و جورتر است.

همین حالا هم دو سال از معرفی خودروی اَمی سیتروئن می گذرد که درهای آن به سمت مخالف باز می شوند. قصد و اصلی از طراحی و عرضه این نوع خودروها، کاربردهای خاص درون شهری است و جایی که مردم فقط مسیرهای خیلی کوتاه به خودرو نیاز دارند و به راحتی می توانند این خودروهای کوچک را در منزل شارژ کنند و جای زیادی را هم اشتغال نمی کنند. در خیلی از کشورها از جمله فرانسه، خودروهایی مثل اَمی و راکس-ایی در دسته بندی چهارچرخ ها قرار می گیرند و از این رو نوجوانان نیاز به دریافت گواهینامه برای راندن آن ندارند. نکته دیگر این که این وسیله نقلیه،‌ اولین خودروی سیتروئن است که در بازار آمریکا اجازه ورود پیدا کرده و قرار است در برنامه «اشتراک سواری» تحت عنوان «فری تو موو» Free2Move در ایالات واشینگتن،‌ دی سی، پورتلند و اورگان به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.

انتظار می رود که اَمی سیتروئن توجه شرکت های فعال در اشتراک خودرو  و اشتراک سواری را در اروپا به خود جلب کند. اما کسی انتظار نداشت که برای امی سیتروئن از درون خود گروه خودروسازی استلانتیس رقیب تراشیده شود. همان طور که می دانید پژو-سیتروئن برند اُپل را از جنرال موتورز خریداری کرده چون تلاش آمریکا در بازار اروپا با برند اُپل موفقیت آمیز نبوده است. حالا هم معرفی این راکس-ایی از برند اُپل عجیب به نظر می رسد چون می تواند بخشی از سهم بازار امی سیتروئن را به دست آورد. راکس-ایی 3 مایل پیمایش بهتری نسبت به امی دارد. وزن آن هم کمی پایین تر است 1038 پوند [راکس-ایی] در مقایسه با 1069 پوند [امی].

البته این نوع خودروها برای عبور از اتوبان ها مناسب نیستند، چون هم سرعت و شتاب کافی ندارند و هم اندازه آنها خیلی کوچک و ایمنی بدنه آنها در مقایسه با سایر خودروهای در حال تردد در اتوبان ها پایین تر است. حداکثر سرعت این خودروی بانمک 28 مایل [45 کیلومتر] در ساعت است.

اما قیمت آن خیلی وسوسه انگیز است چون 7000 دلار در مقایسه با متوسط قیمت خودرو در بازار بسیار ناچیز است.

استفان نرمال Stephen Normal مدیر بازاریابی و فروش اُپل می گوید: «اُپل مدل راکس-ایی ما در خیلی از جنبه ها به هیچ عنوان کوتاه نمی آید. طراحی آن خیلی جسورانه و خالص است،‌ ابعاد آن به شدت جمع و جور انتخاب شده است. چون بر اساس راهبرد «حمل و نقل شهری پایدار» SUM [Sustainable Urban Mobility] طراحی شده به طور کامل برقی است و قیمت آن غیرقابل رقابت است. راکس-ایی برای جابه جایی هوشمندانه و کاربری تعبیه شده و مناسب همه است و به یقین توجه زیادی را به خود جلب می کند. این خودرو خیلی با خصوصیات انسانی 'menschlich'  تطابق دارد و راندن آن این واقعیت را به اثبات می رساند.»

اول باید دید سیتروئن امی که اجازه ورود به بازار آمریکا را پیدا کرده موفقیتی به ثبت می رساند، بعد باید منتظر بود و دید که توفیقی برای راکس-ایی هم حاصل می شود یا نه.

بعد از آن که اسمارت از کمپانی بنز بازار آمریکا را ترک کرد و تولید میتسوبیشی i-MiEV‌ هم که متوقف شد، احتمال دارد جای خالی آنها با خودروهایی مثل راکس-ایی و امی پر شود. مخصوصاً که خلائی جدی در بازار خودروهای زیر 20 هزار دلار در بازار آمریکا به وجود آمده است.

البته این نکته هم شایسته توجه است که بعد از شیوع جهانی کرونا،‌ بازار خودروسازان اروپایی در بخش اشتراک خودرو دچار چالش شده است با این که داشتن یک خودروی کوچک ارزان شهری می توانست به فاصله گذاری اجتماعی کمک کند. اگر این خودروهای کوچک و بانمک در بازار موفق شوند می توان آن را به حساب قیمت ارزان و کاربرد شهری آن گذاشت و اگر موفق از آب در نیامد می توان تقصیر را به گردن کوچکی و محدودیت های آن انداخت.

منبع: اتوویک

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید