کد خبر: 304566
۰
۰
نسخه چاپی

وزیر اقتصاد عنوان کرد؛ پروژه یک پهنه، یک راه بستر مناسبی برای توسعه همکاری های همه جانبه ایران و چین است

تصویر
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی اظهار داشت: پروژه "یک پهنه، یک راه" صرفا محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست، بلکه مجموعه کاملی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری مانند راهها، نفت و گاز، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ارتباطات و فناوری، تامین نیرو، انرژی، گردشگری، پولی و مالی است.

وی ضمن تاکید بر عمق و استراتژیک بودن روابط دو کشور، بر عزم جدی رییس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تاکید کرد.
وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه در چین و ایران قابلیت های منحصر بفردی برای همکاری وجود دارد، تاکید کرد: این قابلیت ها می تواند هم در مسیر "یک پهنه، یک راه" و هم در ارتباطات دو جانبه مورد استفاده قرار گیرد.
دژپسند دلیل اقدام برای برگزاری این نشست از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی را، رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار "یک پهنه، یک راه" توسط کلیه دستگاه اجرایی و سیستم بانکی کشور عنوان کرد و افزود: البته این نشست همه راه نیست، بلکه شروع یک مسیر طولانی همکاری های دو جانبه در همه حوزه ها با کشور چین است.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از اعضای هیات دولت ایران به چین، اظهار داشت: من در این سفر، پیشنهاد تشکیل یک مرکز مطالعات مشترک برنامه ریزی اقتصادی ایران و چین را ارائه دادم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: قصد نداریم سطح ارتباطات دو کشور را محدود به چند پروژه کنیم چون نگاه ما در روابط مان با کشور چین، در همه زمینه ها، نگاهی بلند مدت است.
دژپسند با بیان اینکه همکاری طرف چینی در برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که قرار است هفته آینده در پکن برگزار شود، نشان از عزم و اراده جدی دو کشورایران و چین دارد، تصریح کرد: قرار است در کمیسیون مشترک برنامه جامعی برای تعمیق پیوند دو کشور ارائه دهیم.
بنا بر این گزارش، در ادامه این کنفرانس، تعدادی از مسئولین ذیربط حاضر در جلسه نیز، طی سخنانی، به طرح موضوعات و زمینه های همکاری بین دو کشور پرداختند.
این گزارش حاکی است، سفیر چین نیز در سخنانی، ضمن قدر دانی از این اقدام با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور طی هفته آتی، آشنایی بیشتر و تفاهم بر روی موضوعات در دستور کار در شرایط موجود را از دستاوردهای مهم این اقدام بر شمرده و بر ارائه همکاری در این مسیر تاکید کرد.
گفتنی است، ابتکار "یک پهنه، یک راه" در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین، برای بهبود بهره برداری همگانی و پوشش همکاری های سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مطرح شد و مهمترین هدف آن توسعه همکاریها در زمینه هماهنگی سیاستها، تسهیل تجارت، همکاری های مالی و تبادلات مردمی است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید