کد خبر: 305167
۰
۰
نسخه چاپی

وزیر اقتصاد در مراسم معرفی دستاوردهای نوین بانک ملی ایران تاکید کرد؛ شکل گیری بانکداری الکترونیک، نوید بخش تحقق اقتصاد هوشمند

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند که در مراسم معرفی دستاوردهای نوین بانک ملی ایران (ملی شو) سخن می گفت، راه اندازی سامانه های جدید بانک ملی ایران را به عنوان بزرگ ترین بانک جهان اسلام حاوی این پیام خواند که ظرفیت جذب و بومی سازی تکنولوژی های مدرن و ایجاد تحولات چشمگیر در اقتصاد کشور وجود دارد.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: زمانی که من در شروع کار خود، بحث اقتصاد هوشمند را مطرح کردم، خیلی ها خرده گرفتند که تا تحقق اقتصاد هوشمند راهی بسیار طولانی پیش رو داریم، اما اتفاقی که امروز در بانک ملی افتاد نشان می دهد، نه تنها پروژه حذف کاغذ از فرآیند ها به سهولت قابل دسترسی است، بلکه با رعایت ظرافت و دقت لازم، کاهش نیروی مازاد بانک ها و سایر بخش های اقتصاد نیز قابل تحقق است.
دژپسند تصریح کرد: ما اگر بخواهیم به قله ای که در چشم انداز اقتصاد هوشمند ترسیم شده، برسیم، باید این مسیر را طی کنیم که همانا از طریق سرعت بخشی به تحولات تکنولوژیک و جذب فناوری ها در کسب و کار و الکترونیکی کردن فرآیندها محقق می شود.
وی اضافه کرد: بانک‌ها باید به سمت بانک‌داری دیجیتال بروند که بتوانند کارکردشان را در اقتصاد هوشمند به طور کامل اجرا کنند.
وزیر اقتصاد با بیان این‌که سامانه "سککوک" (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار) می‌تواند مقدمه اقتصاد هوشمند به معنای راهبردی باشد، گفت: اگر بانکداری دیجیتال شکل بگیرد ناخواسته بخش‌های دیگر را نیز با خود می‌برد، چراکه اقتصاد ما بانک محور است، بنابراین وقتی بانک به این سمت حرکت کند، فعالان اقتصادی و شهروندان عادی ما هم خواه ناخواه به این سمت حرکت خواهند کرد.
دژپسند با بیان اینکه دولت الکترونیکی به خدمات حاکمیتی محدود می شود، اظهار داشت: بانکداری الکترونیکی می‌تواند همگام با تجارت الکترونیکی، به شکل گیری اقتصاد هوشمند کمک کند.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های نظام بانکی به دلایل مختلف از جمله زیاد بودن تعداد شعب و پرسنل، افزود: نخستین اثر بانک‌داری الکترونیکی ارائه خدمات بر بستر الکترونیک است که با افزایش زمان ارائه خدمات از هشت ساعت به ۲۴ ساعت، حتی در روزهای تعطیل، می تواند نیاز به شعب را کاهش دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که اگر این تحولات در جهت اصلاح ساختار بانکی نباشد، نمی‌تواند امیدهای ما را محقق کند، گفت: باید اختیارات متناسب داده شود و تعصبات را کنار بگذاریم و به سمت سرعت در تحولات فناوری برویم و از منابع کمیاب‌مان به بهترین نحو استفاده کنیم.
به گفته دژپسند، در اقتصاد هوشمند، منابع، قدرت خودزایشی پیدا می‌کنند که باعث افزایش بهره‌وری، میزان اثربخشی و کارایی منابع مالی و انسانی می شود.
وی با بیان اینکه در اقتصاد هوشمند، می توان از منابع کم، خدمات زیاد، موثر و هدفمند بهره برد، گفت: این امر، منابع را آزاد و حتی منابع جدید ایجاد می کند و در ادامه باعث می شود به اقتصاد مقاوم متعالی دست پیدا کنیم.
دژپسند افزود: چنین اقتصادی درجا نمیزند، زیرا هم از فناوری های روز دنیا استفاده می کند و هم دانش بنیان است و به جایی میرسد که تولید انبوه خدمات و کالا با قیمت مناسب از نتایج آن است. 
وی با بیان اینکه رفاه حاصل از منافع صادرات نفت خام قابل افتخار نیست، تصریح کرد: رفاهی افتخار دارد که ناشی از فعالیت های مبتنی بر فنآوری های تولید زا باشد.
این گزارش حاکی است، وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک ملی ایران، نخستین بانک "مبتنی بر حضور مردم بوده" و با سرمایه فعالان اقتصادی داخلی شکل گرفته است گفت: بانک ملی این پتانسیل را در طول تاریخ داشته که بتواند سرآمد بسیاری از مسائل اقتصادی باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که بانک ملی مدرنیزه کردن را به دست جوانان انجام می‌دهد، تصریح کرد: این بانک از قدمت و گستره خود استفاده کرد تا این پیام را بدهد که برای بسیاری از تحولات نباید نگران باشیم و همانگونه که در بانک ملی ایران از ظرفیت جوانان در بکارگیری تکنولوژی های نوین که امروز شاهد رونمایی و بهره برداری بخشی از آن در حوزه خدمات رسانی مطلوبتر به مردم و مشتریان این بانک هستیم، می توانیم قدرت جذب تحولات تکنولوژیک را با استفاده از جوانان داشته باشیم.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید