طرح توسعه بیش از پنج هزار هکتار از جنگل‌های اصفهان اجرا شد

محمد علی کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران هدف از اجرای این طرح‌ها را تقویت پوشش گیاهی و احیای  مناطق جنگلی تخریب شده عنوان کرد و افزود: شهرستان‌های شاهین شهر و میمه، سمیرم، فریدونشهر، نایین و کاشان در این پروژه بهره‌مند شدند. 

وی با بیان اینکه طرح توسعه و غنی‌سازی با بذر اشتغالزایی ۱۵ نفر را در پی داشت ادامه داد: برای طرح‌های مذکور حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی هزینه شد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان بر لزوم حفظ جنگل‌های زاگرس تاکید و خاطرنشان کرد: حفاظت و تقویت درختان این منطقه نقش ویژه‌ای در جلوگیری از فرسایش خاک، سیلاب و دیگر پدیده‌های مخرب دارد.

کاظمی تصریح کرد: غنی‌سازی با کاشت بذر بلوط انجام می‌شود و در صورت تامین اعتبار قادر خواهیم بود وسعت بیشتری از مناطق جنگلی را زیر پوشش قرار دهیم. 

وی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی اظهارداشت: جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی یک وظیفه همگانی است که باید با مشارکت تمام دستگاه‌ها و به‌ویژه مردم انجام پذیرد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: حفاظت و توسعه منابع طبیعی از جمله اصلی‌ترین مباحث زیرساختی برای تحقق شعار سال است زیرا پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها مانند صنعت، معدن و کشاورزی بدون توجه به منابع طبیعی میسر نیست.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن  را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.
 

منبع: ایرنا

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید