کد خبر: 306903
۰
۰
نسخه چاپی

دانش‌آموزان سردرگم هستند/ بازگشایی مدارس خراسان شمالی با شروط خاص

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: به روزهای انتهایی شهریور که می‌رسیم، بوی بازگشایی مدارس باری دیگر به گوش می‌رسد؛ بوی سر و صدای دانش آموزان در حیاط مدرسه و چاشت های مغذی که مادران برای فرزندانشان آماده می‌کنند.

اما دو سالی است که خبری از این موارد نیست؛ مادران به جای اینکه صبح‌ها فرزندشان را برای حضور در مدرسه آماده کنند؛ تلفن همراه آنان را برداشته و آنلاین می‌شوند و آن را به فرزند خود می‌دهند. دیگر خبری از بازی‌های مختلف در حیاط مدرسه نیست؛ به عبارتی خبری از بازگشایی مدارس نیست.

در آستانه مهر ماه والدین دانش آموزان دغدغه‌های فراوانی دارند؛ آن‌ها ابتدا در یک دو راهی حضوری و مجازی بودن مدارس گیر افتاده‌اند و سپس اینکه اگر حضوری باشد فرزندشان را به مدرسه اعزام کنند یا نه؟

اکنون مشخص نیست مدارس از سوم مهر ماه که روز بازگشایی است، دقیقاً در چه وضعیتی خواهند بود؛ سال گذشته نیز ابتدا کلاس‌ها به صورت نیمه حضوری برگزار شد اما با شدت یافتن شیوع کرونا باری دیگر آموزش‌ها به کل مجازی شد. اکنون نیز مشخص نیست بناست چطور سال تحصیلی جدید سپری شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ممکن نیست

مهرداد عطایی پدر یکی از دانش آموزان پایه متوسطه اول بوده که مخالف حضوری شدن مدارس است. او معتقد است امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود ندارد و حضور دانش‌آموز یقیناً موجب شیوع بیشتر کرونا می‌شود.

این پدر که خود نیز جزو جامعه فرهنگیان خراسان شمالی است در ادامه‌ی گفتگوی خود با خبرنگار مهر، گفت: شما به هیچ عنوان نمی‌توانید به دانش‌آموز تاکید کنید در حیاط کنار هم نایستند و با هم بازی نکنند؛ وسایل همدیگر را استفاده نکنند و ماسک خود را در نیاورند.

وی افزود: تا زمانی که هم فرزندانمان و نیز عموم جامعه واکسن نزده‌اند، حضوری شدن کلاس‌ها اشتباه است زیرا باعث انتقال بیماری خواهد شد.

کلاس اولی‌ها باید به مدرسه بروند

معصومه خدایی نیز که مادر یک پسر کلاس اولی است، در گفتگو با مهر اظهار کرد: از ابتدا دو دل بودم که فرزندم را امسال برای حضور در مدرسه ثبت نام کنم یا نه؛ زیرا کلاس اول یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی است که سپری کردن آن به صورت مجازی دقیقاً به معنی اتلاف وقت می‌باشد.

دانش‌آموزان سردرگم هستند/ بازگشایی مدارس خراسان شمالی با شروط خاص

وی افزود: مگر می‌شود به پسر و دختر ۷ ساله از طریق شبکه شاد آموزش داد؟ کودکان این سن حتی در کلاس حضوری نیز بازیگوش هستند و معلم با هزار ترفند باید حواسشان را به درس جمع کند؛ حال مگر ممکن است از طریق مجازی به کودک درس داد؟

خدایی از مسئولان خواست تا کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند و گفت: می‌توان با تدابیری مانند کاهش تعداد دانش‌آموز در کلاس، مشکل ازدحام و انتقال ویروس کرونا را از بین برد اما مجازی بودن تحصیل برای دانش‌آموز کلاس اولی، صرفاً پاک کردن صورت مسئله است.

کلاس مجازی برای معلمان دردسر دارد

حسین تنها، یکی از معلمان حق‌التدریس بجنوردی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: مجازی و حضوری بودن کلاس‌ها معایب و مزایایی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ به عنوان مثال نمی‌توان منکر شد که کیفیت آموزش حضوری چند برابر آموزش مجازی است.

وی افزود: اما از سوی دیگر خطر ابتلاء به کرونا هم وجود دارد و این مسئله محدودیت‌هایی به وجود می‌آورد؛ معلمان نیز از این شرایط و بلاتکلیفی خسته هستند.

تنها بیان داشت: آموزش مجازی برای معلمان نیز کم دردسر ندارد؛ زیرا قبلاً یک کلاس یک ساعت و نیم طول می‌کشید اما اکنون باید حتی زمان عصر خود را نیز برای پاسخگویی به دانش‌آموز در شبکه شاد بگذاریم.

این معلم با تاکید بر اینکه ترجیحش حضوری شدن مدارس است، گفت: حقیقت امر آن است که دانش آموزان مقطع ابتدایی از کلاس مجازی بسیار آسیب می‌بینند؛ نباید از آموزش این گروه وسیع به راحتی عبور کرد.

شرایط مدارس برای برگزاری کلاس‌های حضوری

اما مسئولان خراسان شمالی برای برگزاری حضوری و یا مجازی کلاس‌ها شرایط خاصی را در نظر گرفته‌اند؛ مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح شرایط پیش رو پرداخت و اظهار کرد: برای بازگشایی کامل مدارس ۳ گام پیش بینی شده است.

وی افزود: در گام نخست که از سوم مهر ماه آغاز می‌شود، مدارس کم جمعیت با کلاس‌های زیر ۱۵ نفر که ۲۲ هزار دانش‌آموز را شامل می‌شود، حضوری خواهند بود؛ این مدارس شامل مدارس عشایری و روستاهایی که دسترسی به شاد ندارند می‌شوند.

مودی ادامه داد: مدارس با جمعیت متوسط پس از واکسینه شدن تمام فرهنگیان، به صورت نیمه حضوری برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین از تزریق هر دو دز واکسن به ۳۰ درصد فرهنگیان استان خبر داد و گفت: ۱۵ مهر آخرین فرصت واکسیناسیون معلمان است لذا از ۲۰ مهر مدارس به صورت نوبت بندی زوج و فرد نیمه حضوری خواهد شد.

دانش‌آموزان سردرگم هستند/ بازگشایی مدارس خراسان شمالی با شروط خاص

وی افزود: در مدارس با جمعیت بیش از ۱۵۰ نفر، کلاس‌ها از ابتدای آبان ماه، با حضور حداقلی دانش آموزان حضوری خواهد شد.

مودی با اشاره به ایجاد کمیته سلامت در مدارس، بیان داشت: در مهر ماه والدین و نهادهای نظارتی بر اجرای پروتکل‌ها در مدارس نظارت خواهند کرد و از اول آبان به تدریج آموزش حضوری بیشتر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: با این حال اختیاراتی به شورای هر مدرسه داده شده تا با شرایط خود، تصمیم‌گیری کنند.

وی در انتها از تخصیص ۲ تا ۵ میلیون تومان بودجه بهداشتی برای مدارس ۲۰۶ روستا خبر داد و گفت: علاوه بر این به کلیه مدارس روستایی زیر هزار نفر ۲ میلیون تومان و به مدارس روستایی بالای هزار نفر ۵ میلیون تومان بودجه بهداشتی اختصاص یافته است.

اکنون دانش آموزان و والدین همگی منتظر آغاز سال تحصیلی هستند و امیدوارند با سرعت بیش از پیش واکسیناسیون، شرایط برای حضوری شدن مدارس مهیا شود.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید